Onnettomuustietoinstituutti

Liikennevahinkoja eniten lauhtuvan sään lumisateessa

Jaa
Liikennevahinkopiikit osuvat yleensä talvikuukausille. Vahingoista suurin osa on peltivahinkoja. Vakavammissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa taustalla on usein terveysongelmia.

Liikennevakuutuksesta korvattiin 99 573 liikennevahinkoa vuonna 2016. Vahinkopiikit osuivat tammi–helmikuulle sekä tuolloin lumiseen marraskuuhun. Lumisen ja jäisen kelin vahingot lisääntyivät peräti 49 % edellisvuoteen nähden.

”Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Näitä vahinkoja voi torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla nopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin”, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty vinkkaa. ”Ruuhkaisemmassa Etelä-Suomessa vaikeimmat ajokelit ovat viime talvina tulleet vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kelin muutos tulee usein yllätyksenä suliin teihin tottuneille kuljettajille.”

Yleisimpiä vahinkoja liikenteessä vuonna 2016 olivat peräänajot. Parkkipaikoilla vahinkoja sattui puolestaan useimmiten peruuttaessa.

”Parkkipaikoilla ruutuun kannattaa ajaa läpi tai peruuttaa, sillä poisperuuttaminen on vaarallisempaa. Talvella kannattaa huomioida, että ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä,” Räty neuvoo.

Kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa taustalla usein terveysongelmia

Kaikista liikenteessä sattuvista kolareista kuolemaan johtaa noin 250 onnettomuutta vuosittain. Vuoden 2016 hiljattain vahvistuneet luvut kertovat, että liikenneonnettomuuksissa kuoli 262 henkilöä. Onnettomuustutkinnan perusteella 30 henkeä olisi voinut pelastua turvavyötä käyttämällä.

­”Ajoneuvon muulla kehittyneelläkään turvatekniikalla ei ole merkitystä, jos turvavyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja lentää ulos ajoneuvosta. Turvavyön käyttämistä valvotaan syystä,” yhteyspäällikkö Tapio Koisaari huomauttaa.

Ajoterveyden ongelmat näkyvät yhä useammin onnettomuuksien taustalla. Kuolonkolareista noin puolessa taustalla on kuljettajan terveydellisiä riskitekijöitä.

”Ajoterveysongelmista johtuvien onnettomuuksien ehkäiseminen vaatii uudenlaista ajattelua liikenneturvallisuusalalla. Lääkärien panos tässä työssä on keskeinen. Lääkärit tarvitsevat asian edistämiseen koulutusta ja toimivia tietojärjestelmiä,” Koisaari taustoittaa.

Lisätietoja:

Liitteet:

OTIn vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016
OTI-vuosiraportti 2016 (vahvistuneet tiedot onnettomuustutkinnoista)

  • Vahinkotilasto, liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, p. 040 922 1365
  • Kuolemaan johtaneet onnettomuudet, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, p. 040 450 4782
    etunimi.sukunimi@oti.fi
  • Viestintä, p. 040 450 4700

 
 

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye