Liikennevakuuttamisen vihreä kortti -sopimukset irtisanottu Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa
Kaikki ETA-valtiot ja Sveitsi ovat irtisanoneet Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa solmitut vihreä kortti -sopimukset. Sopimusten 12 kuukauden irtisanomisaika alkaa 1.6.2022 ja päättyy 31.5.2023. Sopimusten irtisanominen tarkoittaa käytännössä sitä, että irtisanomisajan päätyttyä vihreiden korttien voimassaolo Venäjällä ja Valko-Venäjällä lakkaa.
- Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja sen seurauksena molemmille maille asetetut pakotteet ovat kasvattaneet riskejä maksuliikenteen ja matkustamisen häiriöihin. Sopimusten irtisanomisaikana noudatetaan vihreä kortti -käytäntöjä kuten ennenkin, eli käytännössä mikään ei muutu ennen ensi vuoden kesäkuuta, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen tiivistää.
Vihreä kortti -järjestelmän kansainvälinen yhteistyöelin Council of Bureaux (CoB) on ilmoittanut, että irtisanomisajan kuluessa järjestelmä toimii normaalisti, eli uusia vihreitä kortteja voidaan myöntää kuten ennenkin. Vakuutusyhtiöt voivat kuitenkin lopettaa vihreiden korttien myöntämisen Venäjälle ja Valko-Venäjälle jo aiemmin. Uudet ja aiemmin myönnetyt kortit ovat voimassa enintään 31.5.2023 saakka. Määräajan jälkeen vihreitä kortteja ei enää myönnetä Venäjälle ja Valko-Venäjälle.
Vapaaehtoisen autovakuutuksen eli niin sanotun kaskon osalta kannattaa varmistaa turvan voimassaolo ja mahdolliset rajoitukset omasta vakuutusyhtiöstä. Ulkoministeriö kehottaa välttämään kaikkea matkustamista Venäjälle ja Valko-Venäjälle.
Muutoksella ei ole vaikutusta Suomessa liikennevahingon kärsineen turvaan. ETA-alueen ulkopuolisen ajoneuvon aiheuttamista vahingoista vastaa jatkossakin Liikennevakuutuskeskus. Vahinkoa kärsineen turva ei siis muutoksen yhteydessä heikkene.
Tietoa vihreä kortti -järjestelmästä
Vihreä kortti on kansainvälinen todistus ajoneuvon voimassa olevasta liikennevakuutuksesta, ja se helpottaa sekä asiointia paikallisten rajaviranomaisten kanssa että mahdollisen vahinkotilanteen selvittelyssä. Järjestelmä on luotu vuonna 1949, ja siihen kuuluvat Euroopan maiden lisäksi mm. Marokko, Tunisia ja Iran. Järjestelmä perustuu valtioiden kahdenvälisiin sopimuksiin. Maailmassa on myös muita vastaavia vakuutusliittymiä.
Vihreän kortin saa omasta, liikennevakuutuksen myöntäneestä vakuutusyhtiöstä, joka voi toimittaa sen asiakkaalle paperisena tai sähköisessä muodossa itse tulostettavaksi. Sähköisesti toimitettu kortti tulee tulostaa paperille käyttöä varten. Suomalaisen vakuutusyhtiön myöntämä vihreä kortti on A4-lomake, joka voi olla väriltään myös valkoinen.
Vihreä kortti esitetään liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille. Ulkomaille mennessään autoilijan on syytä ottaa huomioon, että korvauskäytäntö ja -tasot saattavat vaihdella maiden välillä, ja liikennevahingon korvauskysymykset ratkaistaan yleensä tapahtumamaan säännösten mukaan.
Suomessa on maailman parhaiten turvaava liikennevakuutus, johon sisältyy onnettomuuden aiheuttajan omat henkilövahingot korvaava kuljettajanpaikkasuoja. Jos vahinko sattuu ETA-valtiossa, voi suomalainen autoilija valita, käyttääkö hän omaa liikennevakuutustaan henkilövahinkojensa kattamiseksi. ETA-maiden ulkopuolella liikennevakuutuksesta maksettavat korvaukset määräytyvät aina vahingon tapahtumamaan korvauskäytännön mukaan, eikä oman ajoneuvon liikennevakuutusta voi käyttää korvaamaan syyllisen kuljettajan henkilövahinkoja.
Lisätietoja:
Liikennevakuutuskeskus, johtaja Janne Jumppanen, p. 040 450 4543
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi
Viestintä, p. 040 450 4700
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä liikenteessä pudonnut10.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Vakuuttamattomia ajoneuvoja on jäänyt kiinni 2020-luvulla aina vain vähemmän, ja myös ilman vakuutusta aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on viime vuosina laskenut. Vaikka lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen lähes kaikille moottoroiduille ajoneuvoille, jää vakuutus silti hoitamatta vuosittain kymmeniltä tuhansilta ajoneuvoilta.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote
Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme