Keskuskauppakamari

Liikenteen EU-rahoituksen osalta on siirryttävä sanoista tekoihin

Jaa
Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood muistuttaa, että liikenteen infran suunnittelu, toteutus ja EU:sta saatavan rahoituksen hyödyntäminen ovat omissa käsissämme. Kansallisella tasolla tarvitaan yhteistyötä, jotta toimet saadaan nopeasti liikkeelle.
Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood
Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood

Liikenneverkkojen rahoitukseen liittyvissä keskusteluissa on nostettu esille mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta suuriin investointeihin, esimerkiksi tunnin junaan Tampereelle ja Turkuun. Wood toivoo, että puheet johtavat päätöksiin ja päätökset tekoihin.

Suomen valtion osuus saadusta EU-tuesta liikennehankkeissa on ollut laskeva edellisiin rahoituskausiin verrattuna. Samaa kieltä puhuvat myös vertailuluvut Ruotsin tilanteeseen.

"Kuluvalla rahoituskaudella Ruotsille myönnettiin tukea rataverkkoon 153 miljoona euroa ja Suomen kohdalla vastaava luku oli 18 miljoonaa euroa. Nyt tarvitaan yhteistyötä siihen, että päätökset saadaan aikaan ja vuonna 2021 alkavan 6-vuotisen EU-rahoituskauden antamat mahdollisuudet hyödynnetään paremmin”, Wood sanoo.

Suomen saanto-osuuden saaminen nousuun vaatii toimia välittömästi. Vuosien 2021-2027 budjetista jaettava liikenneosuus ei tule jakautumaan tasaisesti seuraavien 6 vuoden ajalle.

”Isoin potti jaetaan heti budjettikauden alussa. Rahavirran kääntäminen Suomeen vaatii nopeita päätöksiä ja päätöksien jälkeen uskottavat suunnitelmat, että takeet hankkeiden onnistumisesta voidaan esittää myös Brysselissä. Suunnitelmat tarvitsevat kaverikseen varmuuden kansallisesta rahoituksesta”, Wood sanoo.

Unionin uuden budjettikauden myötä katseet ovat suuntautuneet sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Wood muistuttaa, että liikenteen EU-rahoitukseen liittyy olennaisesti eurooppalaisia liikenneverkkoja koskeva TEN-T asetus, joka velvoittaa jäsenvaltiota täyttämään asetetut laatukriteerit tie- ja rataverkolle vuoteen 2030 mennessä.

"Suomi on neuvotellut itselleen TEN-T asetuksessa tietyt osuudet kuuluvaksi eurooppalaiseen ydinverkkoon, joka kattaa 2460 kilometriä tie- ja rataverkkoa ja osan suomalaisista satamista ja lentokentistä. Euroopan komissiossa valmistellaan parhaillaan arviointia siitä, miten jäsenmaat ovat velvoitteistaan suoriutuneet", Wood sanoo.

Wood korostaa, että valmistautuminen uusiin rahoitushakuihin on laitettava kiireesti liikkeelle. Lisäksi keskusteluun on nostettava se, millä keinoilla asetuksessa määritellyt velvoitteet tullaan täyttämään. Keskuskauppakamari toivoo, että ydinverkko turvataan myös tulevaisuudessa. Nykytasoisena tie- ja rataverkko ei täytä ehtoja.

"Kysymys onkin, että jos kriteereitä ei täytetä, mitä siitä seuraa. Vedetäänkö niiden tie- ja rataosuuksien päälle rastit ja poistetaan kartalta", Wood puntaroi. "On kaikkien etu, että kansallisiin tarpeisiin pohjautuvat liikennehankkeet, jotka tukevat alueellista saavutettavuutta ja lisäävät investointeja, saavat rahoitusta unionin budjetista”, Wood päättää.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood
Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye