Liikenteen päästöistä puolet pois ja kaksi 2 miljoonaa hyvinvoivaa ihmistä - näin Helsingin seudusta tehdään elinvoimainen metropolialue

Minkälaisella Helsingin seudulla ihmiset haluavat elää? Miten seutua pitää kehittää vuosina 2019 - 2050, jotta kaksi miljoonaa seudun asukasta voisivat mahdollisimman hyvin? HSL:n hallitus hyväksyi omalta osaltaan tavoitteet Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnittelulle.

Helsingin seudusta tehdään vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Seudulla asuu vuonna 2050 kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja on yli miljoona. Seudun kasvusta huolimatta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt leikataan seudulla puoleen vuoden 2005 tasosta 2030 mennessä.

Nämä tavoitteet ja lähtökohdat HSL:n hallitus hyväksyi omalta osaltaan tiistaina. Tämän lisäksi MAL 2019 -suunnitelman tavoitteet ja lähtökohdat tullaan käsittelemään osaltaan pääkaupunkiseudun kymmentä kehyskuntaa edustavassa KUUMA-johtokunnassa, pääkaupunkiseudun yhteistyöryhmässä sekä Helsingin seudun yhteistyökokouksessa.

Tavoitteet ohjaavat käynnissä olevaa MAL 2019 -suunnittelutyötä eli koko Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistä. Suunnitelma tulee sisältämään keinovalikoiman vuodelle 2030, jolla kunnianhimoisiin tavoitteisiin päästään.

Helsingin seudulla kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita

Helsingin seudun kunnat ovat jo sitoutuneet vähentämään kokonaispäästöjään merkittävästi. Useimmat kunnat pyrkivät hiilineutraaliuteen eli yleensä vähintään 80 prosentin päästövähennykseen (CO2-ekv) vuosina 2030-2050. Kunnat päivittävät päästötavoitteitaan parhaillaan ja määrittävät toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Liikenteeseen kohdistettuja päästövähennystavoitteita on tähän mennessä kuitenkin tehty vain valtakunnan tasolla. MAL 2019 -suunnittelun tavoitteessa liikenteen päästöjä leikataan Helsingin seudulla vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. MAL-tavoite vastaa siten Suomen virallista liikenteen päästövähennystavoitetta.

”Vuosi 2030 tulee pian. Liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttaminen edellyttää sekä nopeasti että hitaasti vaikuttavia toimenpiteitä. MAL-tavoite vastaa vähintään Suomen virallista liikenteen päästövähennystavoitetta, mutta toivottavasti pystymme tällä alueella ylittämään sen”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi

Koko Helsingin seutu mukana päätöksenteossa

Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelua tehdään Helsingin seudun kuntien, ja niiden asiantuntijoiden ja päätöksentekijöiden sekä valtion tiiviinä yhteistyönä.

HSL vastaa MAL 2019 -suunnittelussa liikennejärjestelmäosion valmistelusta. MAL 2019 -suunnitelmaluonnos on valmis lausuntokierrosta varten lokakuussa 2018. Suunnitelma hyväksytään seudun päätöksenteossa keväällä 2019, jonka jälkeen sitä aletaan toteuttaa. MAL 2019 -suunnitelma tulee olemaan lähtökohta valtion ja kuntien välisen MAL-sopimuksen valmisteluun.

HSL:n hallitus lähetti päätöksen MAL 2019 -suunnittelun lähtökohdista ja tavoitteista vielä pääkaupunkiseudun kymmentä kehyskuntaa edustavalle KUUMA-johtokunnalle. Se hyväksyy suunnitelman omalta osaltaan. Päätös lähetettiin tiedoksi myös pääkaupunkiseudun yhteistyöryhmälle ja Helsingin seudun yhteistyökokoukselle.

Voit lukea lisää MAL 2019 -suunnitelman valmistelusta täältä:

Tehtyihin julkaisuihin voi tutustua täällä:

Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, puhelin: 050 565 8884
Sini Puntanen, osastonjohtaja, HSL, puhelin: 040 501 3362

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting