Liikenteen päästöistä puolet pois ja kaksi 2 miljoonaa hyvinvoivaa ihmistä - näin Helsingin seudusta tehdään elinvoimainen metropolialue
Helsingin seudusta tehdään vähäpäästöinen, houkutteleva, hyvinvoiva ja elinvoimainen. Seudulla asuu vuonna 2050 kaksi miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja on yli miljoona. Seudun kasvusta huolimatta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt leikataan seudulla puoleen vuoden 2005 tasosta 2030 mennessä.
Nämä tavoitteet ja lähtökohdat HSL:n hallitus hyväksyi omalta osaltaan tiistaina. Tämän lisäksi MAL 2019 -suunnitelman tavoitteet ja lähtökohdat tullaan käsittelemään osaltaan pääkaupunkiseudun kymmentä kehyskuntaa edustavassa KUUMA-johtokunnassa, pääkaupunkiseudun yhteistyöryhmässä sekä Helsingin seudun yhteistyökokouksessa.
Tavoitteet ohjaavat käynnissä olevaa MAL 2019 -suunnittelutyötä eli koko Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistä. Suunnitelma tulee sisältämään keinovalikoiman vuodelle 2030, jolla kunnianhimoisiin tavoitteisiin päästään.
Helsingin seudulla kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita
Helsingin seudun kunnat ovat jo sitoutuneet vähentämään kokonaispäästöjään merkittävästi. Useimmat kunnat pyrkivät hiilineutraaliuteen eli yleensä vähintään 80 prosentin päästövähennykseen (CO2-ekv) vuosina 2030-2050. Kunnat päivittävät päästötavoitteitaan parhaillaan ja määrittävät toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Liikenteeseen kohdistettuja päästövähennystavoitteita on tähän mennessä kuitenkin tehty vain valtakunnan tasolla. MAL 2019 -suunnittelun tavoitteessa liikenteen päästöjä leikataan Helsingin seudulla vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. MAL-tavoite vastaa siten Suomen virallista liikenteen päästövähennystavoitetta.
”Vuosi 2030 tulee pian. Liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttaminen edellyttää sekä nopeasti että hitaasti vaikuttavia toimenpiteitä. MAL-tavoite vastaa vähintään Suomen virallista liikenteen päästövähennystavoitetta, mutta toivottavasti pystymme tällä alueella ylittämään sen”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Koko Helsingin seutu mukana päätöksenteossa
Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelua tehdään Helsingin seudun kuntien, ja niiden asiantuntijoiden ja päätöksentekijöiden sekä valtion tiiviinä yhteistyönä.
HSL vastaa MAL 2019 -suunnittelussa liikennejärjestelmäosion valmistelusta. MAL 2019 -suunnitelmaluonnos on valmis lausuntokierrosta varten lokakuussa 2018. Suunnitelma hyväksytään seudun päätöksenteossa keväällä 2019, jonka jälkeen sitä aletaan toteuttaa. MAL 2019 -suunnitelma tulee olemaan lähtökohta valtion ja kuntien välisen MAL-sopimuksen valmisteluun.
HSL:n hallitus lähetti päätöksen MAL 2019 -suunnittelun lähtökohdista ja tavoitteista vielä pääkaupunkiseudun kymmentä kehyskuntaa edustavalle KUUMA-johtokunnalle. Se hyväksyy suunnitelman omalta osaltaan. Päätös lähetettiin tiedoksi myös pääkaupunkiseudun yhteistyöryhmälle ja Helsingin seudun yhteistyökokoukselle.
Voit lukea lisää MAL 2019 -suunnitelman valmistelusta täältä:
Tehtyihin julkaisuihin voi tutustua täällä:
Yhteyshenkilöt
Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, puhelin: 050 565 8884
Sini Puntanen, osastonjohtaja, HSL, puhelin: 040 501 3362
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme