Liikesivistysrahaston uusi Hämeen aluetoimikunta on perustettu

Liikesivistysrahaston Lahden ja Hämeenlinnan toiminta-alueet on Kannatusyhdistyksen hallituksen päätöksen mukaisesti yhdistetty uudeksi Hämeen aluetoimikunnaksi. Aluetoimikuntien yhdistämisellä tavoitellaan aiempaa suurempaa hyötyä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUTin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamasta tutkimus- ja kehittämispotentiaalista alueen elinkeinoelämälle sekä samalla Liikesivistysrahaston jäsen- ja varainhankinnalle.

Hämeen aluetoimikunnan järjestäytymiskokouksessa 7.6.2021 aluetoimikunnan puheenjohtajaksi valittiin Jukka Anttonen (toimitusjohtaja, Lahden Talot Oy), varapuheenjohtajaksi Katri Pietilä (pankinjohtaja, Nordea), sihteeriksi KTL Ulla Weijo sekä jäseniksi Jussi Eerikäinen (toimitusjohtaja, Hämeen kauppakamari) ja Petri Korteniemi (toimitusjohtaja, Yrityskoulutus Oy).

Liikesivistysrahasto on toiminut kauppatieteellisen tutkimuksen ja osaamisen suunnan antajana vuodesta 1919 lähtien. Yhdistys syntyi edistämään itsenäistyneen Suomen elinkeinoelämän ja hyvinvoinnin kasvua. Koko historiansa aikana Liikesivistysrahasto on tukenut kauppatieteellisen tutkimuksen edelläkävijöitä ja uusia avauksia yli sadalla miljoonalla eurolla.

Liikesivistysrahaston Hämeen aluetoimikunnan puheenjohtaja Jukka Anttonen,
p. 044 035 7015, jukka.anttonen@lahdentalot.fi

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

TEKIJÄ-tapahtuman logokilpailun voitti Katja Reina15.6.2021 11:22:22 EEST | Tiedote

Hämeenlinnassa ja Forssassa vuosittain toteutettavan TEKIJÄ-tapahtuman järjestäjät käynnistivät toukokuussa opiskelijoille suunnatun avoimen suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää tapahtumalle uusi ilme ja logo. Kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Katja Reinan Laurea-ammattikorkeakoulusta. Kilpailu oli avoin kaikille opiskelijoille ja se herätti hyvin kiinnostusta keräämällä osallistujia eri opiskeluasteilta.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille5.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 5.6.2021 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritysten verojalanjälki oli yli 2,2 miljardia euroa1.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen rekisteröityneiden yritysten veronjalanjälki oli yhteensä yli 2,2 miljardia euroa vuonna 2019, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta Veroselvityksestä. ”Sekä päijäthämäläisten että kantahämäläisten yritysten kerryttämä verojalanjälki on kasvanut vuosina 2015-2019. Alueemme yritysten verojalanjälki on noussut yli 300 miljoonalla vuodesta 2017. Yritysten maksamat ja tilittämät verot olivat Päijät-Hämeessä 1,3 miljardia euroa ja Kanta-Hämeessä 962 miljoonaa euroa vuodelta 2019. Päijät-Hämeessä maksetun yhteisöveron määrä laski hieman, mutta Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä kasvoi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueelle 23 uutta hallitusammattilaista27.5.2021 11:03:46 EEST | Tiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui toukokuussa 521 henkilöä, joista 477 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin kolmatta kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 23 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 15 ja Kanta-Hämeestä kahdeksan henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Nyt on kasvun paikka3.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudenodotuksissa on näkyvissä orastavaa kasvua koronapandemian vallitsevassa tilanteessa. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä pikakyselystä, joka tehtiin ennen vappua. ”Konkurssiriski on laskenut, mutta vielä yrityksissä on varovaista henkilöstöpolitiikkaa. Hämeessä toimivien yritysten maksuvalmiustilanne on positiivinen uutinen, koska vain noin 10 prosenttia kertoo maksuvalmiuden olevan välttävä tai heikko. Nyt viimeistään yrityksillä pitäisi olla korona-exit-suunnitelma, jotta ne eivät menetä markkinaosuuksiaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.