Laurea

Liiketalouden opiskelijat tutkivat mediaseurannan ja median muutoksia

Jaa

Muuttuva media muuttaa radikaalisti myös median seurantamenetelmiä. Kun entisenlaista selkeää jakoa toimitettuun ja sosiaaliseen mediaan ei kohta enää ole, on mediatietoa hyödynnettäessä löydettävä uusia keinoja. Tämä selviää Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opintoprojektina suoritetusta tutkimuksesta, joka toteutettiin mediayhtiöiden johdon haastatteluin ja mediaseurannan hyödyntäjien kyselytutkimuksella touko - kesäkuussa 2017. Tavoitteena oli kartoittaa mediayritysten käsityksiä alan tulevaisuudesta ja mediatietoa hyödyntävien toiveita uusista seurantamenetelmistä.

Personalistuva media luo informaatiokuplia ja eriarvoisuutta

Median tuottamisen ja julkaisemisen kynnys on madaltunut; kuka tahansa yksilö, ryhmä tai organisaatio voi nyt helposti tuottaa sisältöä. Tuotanto polarisoituu: päätuottajina ovat yksittäiset ihmiset ja toisaalta suuret kansainväliset toimijat. Pienet ja keskisuuret toimijat, joilla ei ole varaa tuottaa laadukasta sisältöä, ovat puristuksissa.

Media personalistuu entisestään, muttei ilman mahdollisia haittavaikutuksia, kuten henkilökohtaisten perspektiivien kaventumista. Kuluttajat seuraavat, tykkäävät, jakavat sekä tuottavat oman näköistään mediaa ja siitä syntyy helposti ns. informaatiokuplia: saman ajattelumaailman omaavien kesken jaettuja tiedon ja mielipiteiden todellisuuksia. Nämä erkaannuttavat ihmisryhmiä, luoden jopa syvempiä ääriajattelujen kuiluja.

Tiedon määrällinen kasvu johtaa myös laadukkaan, tutkitun mediasisällön arvonnousuun. Lähteiden luotettavuuden ja tiedon todenperäisyyden varmentaminen on ajankohtainen haaste. Vaikka lähteen uskottavuus ja luotettavuus koetaan tärkeiksi, ei siitä aiheutuvia tekijän- ja käyttöoikeuskustannuksia olla aina halukkaita maksamaan.

Mediayritysten ansaintalogiikkaan voivat jatkossa sisältyä tiedon eri laatuiset ja hintaiset tasot: faktatarkastettua ja ammattimaisesti taustoitettua ja analysoitua tietoa voidaan myydä kalliimmalla kuin suodattamatonta ja tarkastamatonta tietoa. Tämä voi johtaa tiedon kuluttajien ja seuraajien eriarvoistumiseen.

Tiedon jakelu ja keruu räätälöitynä

Mitä organisaatioiden mediaseurantaan tulee, sitä ostavat pääasiassa viestinnän ammattilaiset, jotka käyttävät sitä oman työnsä tulosten, työnantajan/toimijan näkyvyyden, seurantaan esim. suhteessa kilpakumppaneihin. Media-analyyseissä käytetään edelleen enimmäkseen perinteisiä kriteerejä kuten julkisuuden määrää, sävyä, viestien läpimenoa, oman työn eli esim. tiedotteiden läpäisyä ja kohderyhmätavoittavuutta. Nämä perustuvat historiaan ja median analogiseen aikaan. Seurannan tuloksia ja raportteja halutaan myös voida muokata itse.

Robotiikkakin on saapunut osaksi median tuottamiseen ja analysointiin, vielä tosin yksinkertaisten uutisten ja seurantatulosten saralla. Teknologian kehittymisen myötä relevanttia, nimenomaisesti tiettyä organisaatiota hyödyttävää tietoa voidaan seurata koneellisesti entistä tarkemmin.

Selvityksen tuloksia tarkasteli ja kommentoi myös Media Intelligence -alalla toimiva M-Brain.

- Medioiden merkitys perinteisessä mielessä on katoamassa, on vain sisältöä, sanoo M-Brainin Media Intelligence -asiantuntija Sanelma Helkearo.

- Digitaalisen tiedon integraatio ja kasvava vaikeus todentaa uutisten totuutta ja taustoja sysäävät enemmän vastuuta sisällön kuluttajille. Samalla tiedon keruun ja jakelun räätälöinti lisääntyy, mediasisällöt poimitaan ja toimitetaan vastaanottajan tarpeisiin parhaiten sopivalla tavalla. Jakelukanavat integroituvat toisiinsa, ja tieto kulkee mukana täysin ajan ja paikan rajoista riippumatta, jolloin seurantatietoonkin päästään käsiksi saumattomasti arkipäivässä mukana kulkevin laittein.

Selvityksen tuloksiin voi tutustua tästä linkistä.

Lisätiedot:

David Kaymaz
projektipäällikkö, 
david.kaymaz@student.laurea.fi

Elina Wainio
ohjaaja, elina.wainio@laurea.fi

Yhteyshenkilöt

Laurea viestintä:
viestinta@laurea.fi

Tietoja julkaisijasta

Laurea
Laurea
Ratatie 22
01300 Vantaa

09 8868 7150http://www.laurea.fi

Laurea on uutta osaamista tuottava Suomen palkituin ammattikorkeakoulu, jonka toiminnassa opiskelijat ovat keskiössä ja työelämäläheisyys keskeisessä asemassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Laurea

Elintarviketuotannon käynnistäminen ja laajentaminen alkutuotannossa -infotilaisuuksia Uudellamaalla: Hyvinkää 20.11.10.11.2017 09:18Tiedote

Lähiruokaa Uudeltamaalta-hanke järjestää yhteistyössä Elintarviketurvallisuusviraston kanssa infotilaisuuksia, joihin olet tervetullut kysymään ja keskustelemaan elintarviketuotannon tilamyynnin aloittamisesta tai laajentamisesta, ja siihen liittyvästä valvonnasta ja sääntelystä asiantuntijoiden kanssa. Iltapäivässä on mukana myös yritysrahoituksen asiantuntijoita.

Elintarviketuotannon käynnistäminen ja laajentaminen alkutuotannossa -infotilaisuuksia Uudellamaalla: Porvoo 13.11.3.11.2017 09:15Tiedote

Lähiruokaa Uudeltamaalta-hanke järjestää yhteistyössä Elintarviketurvallisuusviraston kanssa infotilaisuuksia, joihin olet tervetullut kysymään ja keskustelemaan elintarviketuotannon tilamyynnin aloittamisesta tai laajentamisesta, ja siihen liittyvästä valvonnasta ja sääntelystä asiantuntijoiden kanssa. Iltapäivässä on mukana myös yritysrahoituksen asiantuntijoita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme