Like Kustannuksen Harri Haanpää jää eläkkeelle – seuraajaksi Jaakko Launimaa

Kotimaisen kirjallisuuden kustannuspäällikkö Harri Haanpää jää eläkkeelle syyskuun alussa. Seuraajaksi nimitetään Jaakko Launimaa (FM).

Jaakko Launimaa c Ville Juurikkala

Harri Haanpään ura hakee vertaistaan Suomen kustannusmaailmassa. Vuodesta 1990 vuoteen 2011 hän työskenteli WSOY:ssä, ja vuoden 2012 alusta lähtien hän on toiminut Like Kustannuksen kustannuspäällikkönä. Hänet tunnetaan keskeisten suomalaiskirjailijoiden – muiden muassa Sofi Oksasen, Rosa Liksomin ja Jari Tervon – kustannustoimittajana ja luottohenkilönä. Vuonna 2016 Suomen Kirjasäätiö myönsi Haanpäälle Alvar Renqvist -palkinnon. Palkintoperusteiden mukaan ”Suomen kustannusmaailmassa on harvoja ihmisiä, jotka olisivat Haanpäätä enemmän toimineet suomalaisen kirjallisuuden hyväksi”.

Haanpään seuraajaksi Liken kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäälliköksi nimitetään FM Jaakko Launimaa. Vuodesta 2010 Liken kustannustoimittajana työskennellyt Launimaa on rakentanut viime vuosina kotimaisen kaunokirjallisuuden julkaisulistaa yhteistyössä Harri Haanpään kanssa.

”Olen urani aikana seurannut lukuisten kustannustoimittajien työtä, palkannut heitä ja joutunut myös irtisanomaan. Minun on helppo siirtyä syrjään ja siirtää vastuu Liken kotimaisesta kaunokirjallisuudesta Jaakko Launimaalle. Erinomainen, näkemyksellinen kustantamisen ja editoinnin ammattilainen, jollainen Jaakko on, on yhtä harvinainen kansallisaarre kuin erinomainen kirjailija”, kommentoi Harri Haanpää.

Haanpää jatkaa työskentelyä sovittujen kirjailijoiden kanssa.

kustannusjohtaja Päivi Paappanen
p. 044-5633502
paivi.paappanen@like.fi

Jaakko Launimaa c Ville Juurikkala