Liken syksyn 2018 kirjakatalogi on julkistettu

Like Kustannus julkaisee tänään loppuvuoden kirjakataloginsa. Kustannusohjelmassa painottuvat laadukkaiden kauno- ja tietokirjojen lisäksi sarjakuvat ja musiikkikirjat.

Mokoman laulajana tunnetun Marko Annalan toinen romaani, Paasto, kertoo uskosta, rehellisyydestä ja rakkauden kaipuusta.

Antti Tuomaisen Pikku Siperia on rikosromaani ja mustaakin mustempi komedia uskosta ja epäuskosta, inhimillisistä pyrkimyksistä ja ihmistä suuremmista kysymyksistä.

Kauko Röyhkän uran tähänastinen pääteos Maan Korvessa kulkevi -romaani on Finlandia-ehdokkaaksi nousseen Kaksi aurinkoa -romaanin sisarteos, joka kuvaa Lapin sotaa ja sijoiltaan raastettuja, rikki revittyjä ihmisiä, joiden yksinäisyys on sotaakin syvempää.

Lisäksi Like julkaisee syksyllä 2018 romaaneja mm. Asko Sahlbergiltä, Mikael Niemeltä ja Karl Ove Knausgårdilta.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkuudella noteeratulta Tommi Liimatalta ilmestyy syksyllä kuudes sarjakuva-albumi. Roskislapsi on musta komedia lapsesta, jonka uskovainen äiti hylkää roskiskuiluun.

Seksuaalinen hyväksikäyttö nousee yhdeksi teemaksi tietokirjoissa

Marissa Jaakolan ja Ari Väntäsen teos Takaisin valoon on järkyttävä ja koskettava selviytymistarina ihmiskaappausten hämärästä maailmasta. Marissa Jaakola (s. 1981) on ulkomailla kaapattu suomalaisnainen, joka kertoo selviytymistarinansa toivottomien, väkivallan täyttämien kuukausien jäljiltä.

Ohjaaja ja näyttelijä Heidi Lindénin #metoo-vallankumous puolestaan on tositarina suomalaisesta vaientamisen kulttuurista, sen vastustamisesta ja sen ilmentymisestä elokuva-alalla.

Raskaampi rock esillä musiikkikirjoissa

Jouni Hynynen kertoo Muistikuvia-teoksessaan Kotiteollisuuden lyriikoiden henkilökohtaisesta merkityksestä ja siitä maailmasta, jossa tekstit ovat syntyneet.

Matti Riekin ja Timo Isoahon Trio Niskalaukaus -kirja esittelee suomenkielisen raskaan rockin pioneeriyhtyeen synnyn, nousun radiosoittolistoille, lopetuspäätöksen taustat sekä uuden tulemisen monipuolisin haastatteluin ja rikkaalla kuvamateriaalilla höystettynä.

Katso kaikki uutuuskirjat katalogista >>

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Haastattelu- ja vedospyynnöt sekä lisätiedot:

Tietokirjat: Adèle Couavoux, adele.couavoux@like.fi, p. 045-1425272

Kaunokirjat: Piia Väisänen, piia.vaisanen@like.fi, p. 050-5204699

Sofi Oksanen ehdolla The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena18.7.2018 15:51Tiedote

Suomen menestynein nykykirjailija, Sofi Oksanen, on ehdolla uuden, The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena kirjailijana. Palkintoa on kutsuttu myös vaihtoehtoiseksi kirjallisuuden Nobel-palkinnoksi, ja se perustettiin vastineeksi Ruotsin akatemian kriisille. Ruotsin akatemia ilmoitti toukokuussa, että kirjallisuuden Nobel-palkintoa ei jaeta vuonna 2018 akatemian kriisin vuoksi. Palkinto on edellisen kerran jäänyt jakamatta toisen maailmansodan aikaan. Uusi palkinto jaetaan Den Nya Akademien mukaan kaunokirjalliselle kirjailijalle, jonka teokset vievät lukijan mukanaan ihmiskunnan tarinaan. Ruotsalaiset kirjastovirkailijat ovat Den Nya Akademien pyynnöstä valinneet palkinnon longlistille yhteensä 47 kirjailijaa ympäri maailman. Oksasen lisäksi listalle on nostettu muun muassa Margaret Atwood, Camilla Läckberg, J. K. Rowling ja Arundhati Roy. Yleisö voi äänestää longlistiltä omaa voittajasuosikkiaan, ja tämän perusteella valitaan jatkoon kolme voittaj