Liken syksyn 2018 kirjakatalogi on julkistettu

Like Kustannus julkaisee tänään loppuvuoden kirjakataloginsa. Kustannusohjelmassa painottuvat laadukkaiden kauno- ja tietokirjojen lisäksi sarjakuvat ja musiikkikirjat.

Mokoman laulajana tunnetun Marko Annalan toinen romaani, Paasto, kertoo uskosta, rehellisyydestä ja rakkauden kaipuusta.

Antti Tuomaisen Pikku Siperia on rikosromaani ja mustaakin mustempi komedia uskosta ja epäuskosta, inhimillisistä pyrkimyksistä ja ihmistä suuremmista kysymyksistä.

Kauko Röyhkän uran tähänastinen pääteos Maan Korvessa kulkevi -romaani on Finlandia-ehdokkaaksi nousseen Kaksi aurinkoa -romaanin sisarteos, joka kuvaa Lapin sotaa ja sijoiltaan raastettuja, rikki revittyjä ihmisiä, joiden yksinäisyys on sotaakin syvempää.

Lisäksi Like julkaisee syksyllä 2018 romaaneja mm. Asko Sahlbergiltä, Mikael Niemeltä ja Karl Ove Knausgårdilta.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkuudella noteeratulta Tommi Liimatalta ilmestyy syksyllä kuudes sarjakuva-albumi. Roskislapsi on musta komedia lapsesta, jonka uskovainen äiti hylkää roskiskuiluun.

Seksuaalinen hyväksikäyttö nousee yhdeksi teemaksi tietokirjoissa

Marissa Jaakolan ja Ari Väntäsen teos Takaisin valoon on järkyttävä ja koskettava selviytymistarina ihmiskaappausten hämärästä maailmasta. Marissa Jaakola (s. 1981) on ulkomailla kaapattu suomalaisnainen, joka kertoo selviytymistarinansa toivottomien, väkivallan täyttämien kuukausien jäljiltä.

Ohjaaja ja näyttelijä Heidi Lindénin #metoo-vallankumous puolestaan on tositarina suomalaisesta vaientamisen kulttuurista, sen vastustamisesta ja sen ilmentymisestä elokuva-alalla.

Raskaampi rock esillä musiikkikirjoissa

Jouni Hynynen kertoo Muistikuvia-teoksessaan Kotiteollisuuden lyriikoiden henkilökohtaisesta merkityksestä ja siitä maailmasta, jossa tekstit ovat syntyneet.

Matti Riekin ja Timo Isoahon Trio Niskalaukaus -kirja esittelee suomenkielisen raskaan rockin pioneeriyhtyeen synnyn, nousun radiosoittolistoille, lopetuspäätöksen taustat sekä uuden tulemisen monipuolisin haastatteluin ja rikkaalla kuvamateriaalilla höystettynä.

Katso kaikki uutuuskirjat katalogista >>

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Haastattelu- ja vedospyynnöt sekä lisätiedot:

Tietokirjat: Adèle Couavoux, adele.couavoux@like.fi, p. 045-1425272

Kaunokirjat: Piia Väisänen, piia.vaisanen@like.fi, p. 050-5204699

Sofi Oksasen Baby Jane -romaanista elokuva – ensi-ilta Suomen elokuvateattereissa 8. maaliskuuta19.2.2019 13:54:02Tiedote

Sofi Oksasen Baby Jane -romaaniin perustuva elokuva saa Suomen ensi-iltansa Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3. Elokuvan on ohjannut Katja Gauriloff ja romaanin pohjalta käsikirjoittaneet yhteistyössä Veera Tyhtilä ja Katja Gauriloff. Päärooleissa nähdään Roosa Söderholm, Maria Ylipää, Nelly Kärkkäinen ja Lauri Tilkanen. Elokuvan ovat tuottaneet Joonas Berghäll ja Satu Majava ja sen levittää Future Film Oy. Baby Jane -kirjan elokuvakantinen pokkarilaitos ilmestyy helmikuussa 2019 Silberfeldt Oy:n kustantamana. Kirjassa on erikoisliite, johon näyttelijät ja tekijät ovat kirjoittaneet elokuvan tekoprosessista. Maria Ylipää ja Roosa Söderholm kuvailevat valmistautumistaan Pikin ja Jonnan rooleihin, Katja Gauriloff ja Veera Tyhtilä kertovat suhteestaan romaanin voimakkaaseen tarinaan ja lavastaja Sattva-Hanna Toiviainen paljastaa, kuinka Baby Janen maailma luotiin valkokankaalle. Baby Jane kertoo Pikin ja Jonnan kauniin, mutta traagisen rakkaustarinan. Pikkukaupungin tyttö Jonna (Roosa Söd

Sofi Oksaselle Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki3.12.2018 11:02:59Tiedote

Sofi Oksaselle on myönnetty ritarin arvon (Chevalier) Ranskan Arts et Lettres -kunniamerkki. Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki myönnetään ranskalaisille tai ulkomaalaisille merkittäville saavutuksille taiteen ja kirjallisuuden alalla. Kunniamerkki on Suomessa myönnetty ritarin arvossa (Chevalier) muun muassa Rosa Liksomille ja Karita Mattilalle ja komentajan arvossa (Commandeur) muun muassa säveltäjä Kaija Saariaholle. Kunniamerkin ovat saaneet ritarin arvossa myös esimerkiksi näyttelijä Mads Mikkelsen ja kirjailija Alice Munro. Kunniamerkki luovutetaan Oksaselle Ranskassa vuoden 2019 alussa. Sofi Oksanen on palkittu Ranskassa useilla merkittävillä kirjallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2010 Oksanen voitti Puhdistus-romaanillaan The FNAC -palkinnon ja vuonna 2012 Prix Femina Étranger -palkinnon. Lisätiedot: Milla Palovaara, milla.palovaara@like.fi, p. 040 596 7973