Lindring av bristen på kompetent arbetskraft inom teknologiindustrin och social- och hälsovården: Nya riksomfattande tjänster för arbetsrelaterad invandring

De skräddarsydda tjänsterna för arbetsgivare kan nu beställas inom alla 15 NTM-centralers områden. Finländska arbetsgivare och NTM-centralerna köper tjänsterna tillsammans. Arbetsgivare-beställarens betalningsandel är hälften av de totala kostnaderna.

Arbetsrelaterad invandring har redan länge betraktats som en kompletterande lösning på arbetskraftsbristen inom vissa branscher. I enlighet med regeringsprogrammet ska tjänster utvecklas för företag som underlättar internationell rekrytering, bygga upp mångkulturella arbetsgemenskaper samt lära sig det språk som behövs i arbetet.

I synnerhet teknologiindustrins branscher och de företag som verkar inom dem lider av en växande brist på kompetent arbetskraft. Det finns inte tillräckligt med kompetenta sökande till de lediga arbetsplatserna och utbildningarna inom branschen lockar inte tillräckligt med intresserade studerande. Även inom social- och hälsovården är det svårt att hitta kompetent arbetskraft.

Vesa Liesivuori, som ansvarar för att utveckla den internationella rekryteringsmodellen vid NTM-centralen, berättar att flera nya riksomfattande tjänster har lanserats som lösning för att underlätta bristen på kompetent arbetskraft inom teknologiindustrin och social- och hälsovårdsbranscherna.

-Syftet med de nya servicepaketen är att arbetsgivarna ska få färdiga yrkes- och specialkunniga personer i arbete i Finland. Den behövliga kompetensen har identifierats och testats och det finska språket som arbetet förutsätter har inskolats redan i ursprungslandet. Experterna är alltså genast redo att arbeta, sammanfattar Liesivuori.

- Om man fortfarande undrar var man ska börja lönar det sig först ringa Work in Finlands arbetsgivarrådgivning för internationell rekrytering på 0295 016 770 eller besöka den nya webbplatsen www.workinfinland.fi (På finska och engelska), råder Liesivuori dem som är intresserade av internationell rekrytering.

Två nya servicehelheter för arbetsrelaterad invandring

En riksomfattande servicestig som redan lanserats i ursprungslandet för arbetsgivarnas behov är den rekryterande finska språk- och kulturutbildningen inom social- och hälsovårdsbranschen.

• BBi Nordics, Henkilöstöpalvelu Silkkitie Oy och sammanslutningen Arffman Finland Oy / Barona SOTE producerar för närvarande tjänsterna
  • Även nya serviceproducenter kan lämna en anbudsansökan i leverantörsportalen Tarjouspalvelu. Den handledda stigen främjar bland annat den fria rörligheten för vårdassistenter, närvårdare, sjukskötare och läkare från EU- och EES-länder till Finland.

En annan servicestig som ska främjas för att trygga tillgången på kompetent arbetskraft är teknologiindustrins rekryterande testning av yrkesskicklighet för internationella rekryteringar från det europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

• Sammanslutningen Barona Oy (Länsirannikon koulutus Oy WinNova, REDU Edu Oy, och Sedu Education Oy), AEL-Amiedu Oy och Riveria koulutuspalvelut Oy producerar tjänsterna.
  • Till huvudbranscherna hör elektronik- och elindustrin, maskin- och metallproduktindustrin, metallförädling, planering och konsultation samt informationsteknik. Arbetsuppgifterna kan variera från basnivå till arbetsuppgifter som kräver specialkompetens (bl.a. från yrkeskunniga inom verkstadsindustrin till toppexperter inom ICT-branschen).

Två nya servicehelheter för arbetsrelaterad invandring

Förutom rekrytering omfattar de skräddarsydda servicepaketen även behovsbaserad utbildning i utreselandet, identifiering av kunnande och coaching av den mottagande arbetsgemenskapen. Dessutom kommer den offentliga finansieringen att täcka hela kostnaden för stödpaket för makar till experter som rekryteras av arbetsgivare.
De nya serviceprodukterna är en del av servicehelheten Talent Boost-programmet inom Work in Finland för internationell rekrytering. De riksomfattande tjänsterna utvecklas sektorsövergripande, där fokus ligger på instanserna som lyfter upp dem; Business Finland, UF-centret, NTM-centralen i Norra Savolax och An-byrån i Nyland.

Hur går man vidare om kompetent arbetskraft inte kan hittas i finland?

Arbetsgivaren har rekryteringsbehov och det finns ingen kompetent arbetskraft i Finland.

1. Arbetsgivaren gör ett förslag om tjänster för internationell rekrytering (länk) till den lokala NTM-centralen.
  2. Den lokala NTM-centralen gör beställningen enligt arbetsgivarens förslag till behovet av arbetskraft.
  3. Serviceproducenten upprättar en genomförandeplan och man kommer separat överens om tjänstens detaljer i upphandlingskontraktet.

Vesa Liesivuori
Riksomfattande koordinator för utveckling av den internationella rekryteringsmodellen
NTM-centralen i Norra Savolax
vesa.liesivuori@ely-keskus.fi
tfn 0295 043 618

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.

Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto JTF vahvistaa alueiden elinvoimaa sekä edistää vihreää siirtymää (Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjanmaa, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Länsi-Suomen maakuntiin kohdistuu yhteensä 137,9 milj. € uutta EU-rahoitusta ohjelmakaudella 2021–2027. Rahoitus on peräisin EU:n uudesta oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta, joka tunnetaan myös lyhyesti nimellä JTF (Just Transition Fund). Koko Suomen alueelle rahasto tuo 465 miljoonaa euroa. Rahoituksella tuetaan vihreän talouden työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia, sekä vihreän teknologian ratkaisujen kehittämistä.