Lindström investoi palvelujensa digitalisointiin ja kirittää kansainvälistä kasvua

Tekstiilipalveluyritys Lindström investoi vuonna 2017 ennätyssumman uusien digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen ja toimintansa laajentamiseen Euroopassa ja Aasiassa.

Vuoden 2017 aikana Lindström-konsernin liikevaihto kasvoi noin 11 prosenttia edellisvuodesta ja oli 358,3 miljoonaa euroa (323,2 miljoonaa euroa vuonna 2016). Yhtiö investoi 35,7 miljoonaa euroa kasvuun (34 miljoonaa vuonna 2016). Merkittävimmät investoinnit kohdistuivat IT- ja digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen sekä toimintojen laajentamiseen Suomessa, Intiassa, Venäjällä, Turkissa, Kiinassa, Isossa-Britanniassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Latviassa.

”Vuosi 2017 oli meille kasvun kannalta jälleen erinomainen vuosi. Sen lisäksi, että asiakasmäärämme kasvoivat eri puolilla konsernia, teimme uusia palveluavauksia useissa toimintamaissamme. Tšekissä ja Slovakiassa käynnistimme teollisuuspyyhepalvelumme ja Kiinassa ja Venäjällä käynnistimme työvaatteiden puhdastilapalvelun asiakkaille, jotka vaativat erityistä hygieenisyyttä. Avasimme myös oman työvaatetehtaan Latviaan, josta toimitamme työvaatteita koko Pohjois-Euroopan alueelle. Lisäksi avasimme uudet palvelukeskukset Intiaan, Turkkiin ja Isoon-Britanniaan”, sanoo Lindström-konsernin toimitusjohtaja Juha Laurio.

Vuonna 2017 kansainväliset liiketoiminnot toivat 44 prosenttia yhtiön liikevaihdosta (40 prosenttia vuonna 2016). Konsernin nettovoitto oli 18,2 miljoonaa euroa (14,8 miljoonaa euroa vuonna 2016).

Panostuksia digitaalisiin ratkaisuihin

Lindströmin vuoden 2017 merkittävimmät investoinnit kohdistuivat yhtiön IT- ja digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen. ”Palvelujemme digitalisointi ja uusien digitaalisten ratkaisujen kehittäminen on tärkeä osa kasvustrategiaamme. Näemme, että uusille ja innovatiivisille ratkaisuille on kysyntää kaikissa toimintamaissamme. Esimerkiksi Suomessa investoimme 100 000 käsipyyhelaitetta käsittävän IoT-verkon rakentamiseen. Lisäksi tuomme koko konsernin laajuisesti älyteknologiaa työvaatteisiimme”, sanoo Laurio.

Lindströmin visiona on saavuttaa puolen miljardin euron liikevaihto vuonna 2020. Tänä vuonna 170-vuotisjuhliaan viettävä perheyritys tarjoaa tekstiilipalveluita yrityksille ja vaatettaa päivittäin yli miljoona ihmistä maailmanlaajuisesti.

Juha Laurio, toimitusjohtaja, Lindström Oy, p. +358 40 501 6299, juha.laurio@lindstromgroup.com

Lindström Oy:

Me Lindströmillä huolehdimme ihmisistä työssä. Joustavat ja arkea helpottavat vuokrapalvelumme parantavat asiakkaidemme turvallisuutta, hygieniaa ja yrityskuvaa. Olemme vastuullinen työnantaja ja huolehdimme työntekijöistämme. Lindströmillä työskentelee yli 4000 ihmistä Euroopassa ja Aasiassa. Konsernin vuoden 2017 liikevaihto oli 358 miljoonaa euroa. Visiomme on olla vakavarainen, puolen miljardin euron yritys, jonka sitoutuneet työntekijät tuottavat erinomaisen asiakaskokemuksen. www.lindstromgroup.com

Valtakunnallinen vaihde 020 111 600http://www.lindstrom.fi
Vuonna 1848 perustettu Lindström oli alun perin tekstiilivärjäämö, joka toimi nykyisen eduskuntatalon mäellä sijainneessa rakennuksessa. 1880-luvulla värjäämön rinnalle tuli pesula Vanhassa kaupungissa, jonka uutuutena oli kemiallinen pesu. Liikkeen nimeksi tuli C.A Lindström & Son. Vuonna 1901 Lindström hankki tontin Helsingin Sörnäisten kaupunginosasta. Vuonna 1922 AB W.E. Lindströmin osakekannan osti Uusi Pesula Oy, jonka pääosakas oli yli-insinööri Johan Roiha. Pohjoismaissa yritys oli alansa suurimpia.

Lindström panostaa lääketeollisuudelle tarjottaviin palveluihin – ostaa Kiinassa CWS-bocon puhdastilapalvelut10.7.2017 13:52Tiedote

Comforta fortsätter investera i Jakobstad2.5.2017 09:00Tiedote

Comforta jatkaa investointeja Pietarsaaressa2.5.2017 09:00Tiedote

Hotelli- ja terveydenhuollon tekstiilien vuokrauspalvelua tarjoava Comforta Oy on ostanut Pietarsaaressa toimivan Eco Wash Oy:n hotelli- ja sairaalatekstiililiiketoiminnan. Liiketoimintakauppa on jatkoa yhtiön syksyn investoinneille, jolloin se avasi uuden palvelukeskuksen Pietarsaareen. Liiketoimintakauppa toteutui huhtikuun lopussa. Kaupan myötä Comfortalle siirtyy kahdeksan henkilöä ja noin 20 asiakasta. Comforta on toiminut Pietarsaaressa syyskuusta 2016 alkaen, jolloin se investoi uuteen palvelukeskukseen alueella. Yhtiö työllistää Pietarsaaressa tällä hetkellä kahdeksan henkilöä ja sillä on alueella noin 30 asiakasta. ”On hienoa voida todeta, että jatkamme investointejamme Pietarsaaressa. Liiketoimintakauppa on osa uutta 2020 strategiaamme, jonka mukaan haemme merkittävää asemaa valituilla markkinoilla, Suomen ollessa yksi niistä. Kauppa on meille merkittävä; se tuplaa henkilöstömme ja lähes kaksinkertaistaa asiakasmäärämme Pietarsaaren alueella. Kaupan myötä voimme kehittää paik