Lindtman: SDP ei lepää ennen kuin nuorten työehtojen heikennykset on haudattu

Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ihmettelee hallituksen nuoria syrjiviä päätöksiä. Hän kritisoi vappupuheessaan hallituksen päätöstä asettaa nuorille omat, muita heikommat työehdot.

– Hallitus on kohdistanut lukuisan määrän epäoikeudenmukaisia päätöksiä juuri nuoriin. Koulutus- ja opintotukileikkaukset, nuorisotakuun alas ajaminen, työttömyysturvan heikennykset ja työvoimapalveluiden riittämättömyys. Viimeisimpänä suunnitelmat työehtojen heikennyksistä alle 30-vuotiaille ja irtisanomissuojan laskeminen. Lista on pitkä, totesi Lindtman vappupuheessaan.

– SDP ei lepää ennen kuin hallituksen nuoria syrjivät työehtojen heikennyshankkeet on haudattu.

– Nuorten luottamus omaan tulevaisuuteen on tutkimusten mukaan heikentynyt merkittävästi. Epävarmuus haittaa tulevaisuuden suunnittelua ja oman elämän rakentamista.

– Sen sijaan, että hallitus rakentaisi turvaa ja luottamusta, hallituksen päätökset ovat heikentäneet suomalaisten tulevaisuudenuskoa.

Lindtman listasi neljä isoa uudistusta, joilla Suomi saadaan muutosten tielle ja luottamus palautettua.

– Meidän on nostettava osaamistasoa, uudistettava koulutusta ja panostettava varhaiskasvatukseen, mm. tekemällä toisen asteen koulutuksesta maksutonta, palauttamalla subjektiivinen päivähoito-oikeus ja kulkemalla kohti maksutonta varhaiskasvatusta.

– Tukijärjestelmät on uudistettava vastaamaan tätä päivää. Uudistetaan perhevapaat sdp:n joustavalla mallilla ja yksinkertaistetaan sosiaaliturvajärjestelmä sdp:n esittämän yleisturva-mallin mukaan.

– Työnvälitystä on parannettava, rakennettava reilua työelämää ja panostettava uudella tavalla yrittäjyyteen.

– Kohtalokkaisiin ilmasto- ja ympäristöongelmiin on löydettävä uusia ratkaisuja ja tavoitetasoa ongelmienratkaisussa on nostettava huomattavasti.

– Sosialidemokraatit ovat valmiita toteuttamaan uudistukset, jotka lisäävät luottamusta ja uskoa tulevaan. Toivon, että omat lapsemme voivat katsoa meitä yhtä ylpeinä kuin me itse katsomme edeltäviä, rohkeita ratkaisuja tehneitä sukupolvia.

Lisätiedot: Antti Lindtman 040 577 6255

Ihalaiselta 10 ehdotusta, joiden avulla voidaan parantaa työn ja työntekijöiden kohtaamista19.7.2018 10:23Tiedote

Työvoimapula, totta vai tarua? 10 kohdan ehdotukset työvoiman saatavuus ja kohtaanto-haasteiden voittamiseksi Tavoite nostaa seuraavalla vaalikaudella työllisyysaste vähintään 75% on hyvä tavoite, mutta samalla haastava. On varmistettava edellytykset pidemmän aikavälin kestävälle kasvulle investoimalla tki-rahoitukseen, koulutukseen ja työyhteisössä tuottavuuden ja työhyvinvoinnin toisiaan tukeviin toimiin. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää voimakkaita toimenpiteitä vaikeammin työllistettävien työkyvyn ja osaamisen parantamiseksi sekä työllistämiskynnyksen alentamiseen. Osatyökykyisille on rakennettava matalan kynnyksen polkuja työelämään. Tehostettuja toimia tarvitaan jo maahan muuttaneiden työllisyysasteen nostamiseksi. Koulutus ja työ ovat juureva tapa kotouttaa. Maahanmuuttajissa on mahdollisuus, ei uhka työmarkkinoilla. Monissa maakunnissa työikäisen väestön kasvu perustuu merkittävältä osalta maahanmuuttajiin. Toimenpiteet maahanmuuttajien työllistymisessä tulisi kohdistaa v

Filatov: Yleisturva on yksinkertaisesti parempi sosiaaliturvamalli16.7.2018 13:55Tiedote