Linnanmäen Vuoristoradan kyydissä jarrumestareille kertyy kilometrejä, joilla pääsisi vaikka maailman ympäri

Linnanmäen suosituin laite Vuoristorata täyttää tänään 13. heinäkuuta 71 vuotta. Nostalgisen Vuoristoradan jarrumestarit luovat ajoihin ainutlaatuisen elämyksen.

Tänä vuonna Linnanmäen Vuoristoradassa työskentelee 15 jarrumestaria. Tähän ammattiryhmään törmää maailmalla enää harvoin, sillä monilla vanhoilla vuoristoradoilla käytetään nykyisin automaattisia jarruja. Tällä kaudella jarrumestareista kokenein on Taavi Mets, joka on työskennellyt Vuoristoradalla jo vuodesta 1999 lähtien.

- Linnanmäessä on jotain hyvin maagista ja erityisesti vielä Vuoristoradassa. Tämä paikka ja työ antaa täyttä vastapainoa omaan arkeeni. Täällä mieli pääsee lepäämään, vaikka työ onkin fyysistä. Tässä voi keskittyä vain ajamiseen ja nauttia hetkessä olemisesta, Taavi kertoo.

Taavin mukaan jarrumestarin työssä parasta ovat innostuneet ja iloiset asiakkaat, upeat näkymät, mahtavat työkaverit, Vuoristoradan tuoksu, vauhti ja junan ja radan välinen ”klonkutus”. Taavi kertoo arvostavansa suuresti sitä, että jarrumestarin työssä saa olla mukana luomassa upeita ja jännittäviä muistoja sukupolvelta toiselle. Ensimmäinen kerta Vuoristoradan kyydissä on tapahtuma, minkä moni muistaa lopun ikäänsä.

Jarrumestarit ovat ammattiryhmä, jonka päätä ei huimaa! Taavi Mets laskee, että kesäsesongin aikana hänelle tulee kierroksia vuoristoradassa noin 100–180 päivässä. Koko kauden aikana hän arvioi ajavansa vuoristoradassa huikeat 4 000–5 000 kierrosta. Vuosien mittaa kilometrejä vuoristoradassa hänelle on kertynyt noin 100 000 kilometriä.

- Sillä pääsee pariin kertaan jo maapallon ympäri, Taavi naurahtaa.

Jarrumestarit tuntevat Linnanmäen Vuoristoradan kuin omat taskunsa. Vaikuttavammaksi Vuoristoradan kohdaksi Taavi mainitsee ensimmäisen mutkan ylhäällä korkeuksissa, heti kun vaijeri on irronnut vaunusta. Se on vuoristoradan korkein kohta, ja sille puolelle myös aurinko laskee, mikä takaa huikeat maisemat loppukesän pimenevissä illoissa.

- Itse kyytinä mielestäni paras kohta on ensimmäinen iso alamäki. Mäen pohjalla vauhti nousee jopa 65 kilometriin tunnissa. Puurakenne takaa hytkyttävän efektin, mikä antaa satikutia koko kropalle ja hyvät tärinät näkökenttään, Taavi sanoo.

Eniten Taavi kertoo nauttivansa vilkkaista huvipuistopäivistä, jolloin työssä on kunnon tekemisen meininki ja rytmi. Asiakkaat ovat riemuissaan Vuoristorata-ajelustaan, ja moni tuleekin myös jakamaan jarrumestareille vanhoja muistojaan Vuoristoradasta.

- Se, että vanhat asiakkaat vuosi toisensa jälkeen heiluttavat poistuessaan kyydistä ja tokaisevat: ”Kiitos Taavi kyydeistä!”, se lämmittää mieltä, Taavi kertoo hymyillen.