Lipaskerääjän pesti ujostuttaa aluksi ja yllättää sitten

Vapaaehtoiset lipaskerääjät ovat tärkeä osa viikon päästä alkavaa Nälkäpäivä-keräystä siitä huolimatta, että yhä harvempi vastaantulija kantaa käteistä rahaa mukanaan. Punaisen Ristin tekemän kyselyn mukaan moni kokee kynnystä lähteä lipaskerääjäksi ensimmäisen kerran, mutta tarttuu lippaaseen mielellään uudelleenkin.
Kuva: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti

Kerran lipaskerääjäksi lähtenyt tulee mukaan mielellään myös seuraavana vuonna, selviää Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoisille Nälkäpäivä-kerääjille tekemästä kyselystä.

– Ensimmäistä kertaa keräämään lähteviä usein jännittää ihmisten kohtaaminen ja heidän reaktionsa. Moni on kokenut, että kerääjäksi lähtemiseen on olemassa kynnys, Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-koordinaattori Raisa Heinämäki arvioi.

– Lähes kaikki vastanneet kuitenkin kertoivat olevansa valmiita tulemaan lipaskerääjiksi uudelleen. Jopa 98 prosenttia vastanneista piti lipaskeräämistä mukavana tapana osallistua auttamistyöhön ja moni oli yllättynyt siitä, miten myönteistä palautetta vastaantulijoilta tuli, Heinämäki kertoo.

Kyselyyn vastanneet olivat osallistuneet Nälkäpäivään vapaaehtoisina lipaskerääjinä vuonna 2018.

Käteinen vähenee, mutta lipaskerääjiä tarvitaan yhä

Lipaskerääjät on katukuvassa näkyvä osa Nälkäpäivä-kampanjaa. Punaisen Ristin suurimpaan vuosittaiseen keräykseen osallistuu joka vuosi noin 14 000 lipaskerääjää.

Lipaskerääjien merkitys on suuri, vaikka yhä harvempi vastaantulija kantaa kolikoita ja seteleitä mukanaan. Vastatakseen käteisen vähenemiseen Punainen Risti on viime vuosina lisännyt maksutapojen määrää. Nyt lippaissa ovat vahvasti näkyvillä myös muut maksutavat, jotka mahdollistavat lahjoittamisen myös MobilePaylla ja tekstiviestillä. Lisäksi Nälkäpäivänä voi tehdä lahjoituksen kortilla jo noin 100 kerääjälle ympäri Suomea.

Puolikin tuntia kerääjänä tuo avun tarvitsijalle

Raisa Heinämäki pitää tärkeänä, että lipaskerääjänä jokainen voi auttaa konkreettisella tavalla myös silloin, kun itsellä ei ole mahdollisuutta lahjoittaa. Keskimäärin tunnin aikana lippaaseen kertyy keskimäärin noin 35 euroa.

– Se on tuntuva apu. Jo vajaan puolen tunnin keräyspanoksella pystyy lahjoittamaan puhdasta vettä lapselle koko vuodeksi, Heinämäki muistuttaa.

Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräys käynnistyy torstaina 26.9. ja jatkuu lauantaihin 28.9. asti. Kerääjäksi voi ilmoittautua jo etukäteen osoitteessa nälkäpäivä.fi.

Nälkäpäivänä kerätään varoja Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Lahjoitusten avulla autetaan luonnonmullistusten ja sotien uhreja ympäri maailmaa sekä Suomessa äkillisen onnettomuuden kohdanneita. Ennalta kohteisiin sitomattomien varojen turvin pystytään toimittamaan apua nopeasti sinne, missä apua eniten tarvitaan. Jokaisesta katastrofirahastoon lahjoitetusta eurosta vähintään 80 senttiä menee suoraan avustustyöhön.

Punaisen Ristin Nälkäpäivä-kampanjan koordinaattori Raisa Heinämäki, p. 040 637 3379, raisa.heinamaki@punainenristi.fi

Viestinnän asiantuntija Sari Häkkinen, p. 040 581 0346, sari.hakkinen@punainenristi.fi

www.nälkäpäivä.fi