Lippujen hintoihin maltillisia korotuksia, vuosilipun ja senioreiden kausilipun hinnat laskevat merkittävästi

Korona on kurittanut ankarasti HSL:n taloutta, eikä jatkosta selvitä ilman korotuksia lippujen hintoihin. HSL:n lipputulot laahaavat edelleen noin 40 prosenttia vuoden takaisesta. Myös seuraavalle vuodelle ennakoidaan vaikeuksia, sillä lipputulojen arvioidaan jäävän noin 65 prosenttiin vuoden 2019 tasosta. Keskimääräinen hinnankorotus on 3,8 prosenttia.

Aikuisten 30 vuorokauden kausilippujen hinnat nousevat vuoden 2021 alussa 3 eurolla, kerta- ja vuorokausilippujen hintoihin ei tule korotusta lainkaan. Vuosilipun ja säästölipun hinta laskee. Uusi hinta saadaan kertomalla 30 vuorokauden hinta kymmenellä, kun kerroin on aiemmin ollut 11 kuukautta. Senioreiden eli 70 vuotta täyttäneiden alennus siirtyy päiväajan kertalipusta kausilippuihin. Heidän 30 vuorokauden kausilippunsa hinta laskee yli 40 prosenttia, esimerkiksi AB-alueen lippu 59,70 eurosta 34,50 euroon.

Hinnankorotukset ovat maltillisia, koska jäsenkuntien joukkoliikennetuen osuus nousee keskimäärin 64 prosenttiin, kun se on normaalisti ollut noin 50 prosenttia HSL:n toimintamenoista. Lipputulovaje on kuitenkin 130 miljoonaa euroa, ja sen kattamiseen tarvitaan kuntien lisäsubvention lisäksi myös valtion tukea ja EU:n tukirahoitusta.

”Maan hallituksen tuore lisätalousarvio lupaa joukkoliikenteelle lisää tukea, mikä helpottaa tilannettamme tänä vuonna. Vuosi 2021 on koronan takia edelleen hyvin vaikea ja lipputulomme jäävät vuoden 2019 tasosta. Menot kuitenkin pysyvät lähes ennallaan, koska pyrimme säilyttämään joukkoliikenteen palvelutason hyvänä, jotta asukkaiden työ- ja vapaa-ajan matkat sujuisivat poikkeusoloissakin mahdollisimman hyvin”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

”HSL on kiitollinen, että olemme saaneet valtiolta kuluvana vuonna merkittävää tukea lipputulojen menetyksiä kattamaan, mutta tarvitsemme valtion tukea myös vuonna 2021 alijäämän kattamiseksi. Myös palvelutason leikkaukset, lippujen hintojen korotukset sekä kuntaosuuksien kasvattaminen ja lainan ottaminen ovat mahdollisia keinoja tilanteesta selviämiseksi”, Suvi Rihtniemi jatkaa.

Kuntien joukkoliikenteen tuki suunnataan niille, jotka käyttävät joukkoliikennettä säännöllisesti. Niinpä 30 vuorokauden kausilipun subventioaste nousee peräti 70 prosenttiin.

Uusi alennuslippu 70 vuotta täyttäneille

Vuoden 2021 alussa 70 vuotta täyttäneet saavat uuden alennuksen: he voivat ostaa kausilippuja 45 prosentin alennuksella. Samalla kellonaikaan sidottu alennus kertalipusta jää pois. Kausilippu mahdollistaa matkustamisen kaikkina aikoina ja se on myös hinnaltaan hyvin edullinen. Esimerkiksi AB-alueella 30 vuorokauden alennuskausilippu maksaa 34,50 euroa ja tulee kertalippua edullisemmaksi jo silloin, kun tekee kuusi edestakaista matkaa kuukaudessa. Jos lipun ostaa kerralla koko vuodeksi, sen saa 29 eurolla kuukaudessa.

Vuoden alussa vuorokausilippujen valikoima kasvaa 8–13 vuorokauden lipuilla. Aluksi uusia lippuja voi ostaa sovelluksella, myöhemmin myös HSL-kortilla. Lisäksi selkeytämme lippuvalikoimaamme, ja jatkossa HSL-kortilla ja HSL-sovelluksessa on saatavilla samat liput. Tarjolla on kausilippuja 14 ja 30, 60, 90, 120, jne. 270 vuorokaudeksi sekä kerta- ja lisävyöhykelippuja.

Bussinkuljettajat eivät enää jatkossa myy lippuja. Korona keskeytti kuljettajien lipunmyynnin keväällä 2020, ja nyt käytännöstä on päätetty tehdä pysyvä vuoden alusta lähtien. Kuljettajalipun kysyntä ennen koronaa oli alle prosentin HSL:n kokonaismyynnistä. Matkanteko nopeutuu merkittävästi, kun lipunmyynti ei viivytä bussia pysäkillä. Lisäksi käytäntö eri kulkuvälineissä yhtenäistyy. Lähijunissa kuljettajien lipunmyynti loppui kesällä 2017 ja raitiovaunuissa vuoden 2018 alussa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440

HSL:n hallituksen päätöksiä 24.11.202024.11.2020 14:00:00 EETTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteen 266 liikennöitsijäksi Oy Pohjolan Liikenne AB:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Kohde käsittää Sipoossa liikennöivät bussilinjat. Kohteen 268 liikennöitsijäksi hallitus valitsi Taksikuljetus Oy:n. Kohteessa 268 kilpailutettiin kolme pienkalustolinjaa Tuusulaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki päätökseen Kilpailukierros 52b:n käynnistäminen ja lähibussiliikenteen tarjonnan tarkistaminen Hallitus päätti käynnistää tarjouskilpailun Helsingin lähibussilinjoista 31-36, 603-704 ja 801-819. Linjat olivat aiemmin mukana kilpailukierroksella 52, mutta niiden kilpailutus keskeytettiin reittimuutoksiin liittyvän hallinnollisen virheen takia ja suurempien säästöjen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hallitus päätti myös hyväksyä esityksen linjojen liikennöintimuutoksista ohjeellisena noudatettavaksi. Linjat kilpailutetaan kohteissa 265 ja 267, j