Lippujen ostamisen helppous saa parhaat arvosanat HSL:n asiakkailta

HSL:n asiakkaiden halukkuus suositella HSL:n palveluita muille on noussut syyskuun mittauksen jälkeen. Joulukuun 2020 asiakaskyselyssä HSL:n suositteluindeksi, eli niin sanottu NPS-luku, oli 20, joka vastaa hyvää tulosta.

Kaikkein tyytyväisimpiä asiakkaat olivat matkalippujen ostamisen helppouteen. Asteikolla 1–5 matkalippujen ostamisen helppous sai arvosanakseen 4,4. Lisäksi asiakkaat olivat tyytyväisiä tiedotukseen, ympäristövastuullisuuteen ja aikataulujen sopivuuteen.

HSL-alueen kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat liikkuvat A- ja B-vyöhykkeillä, joilla myös joukkoliikenteen suositteluhalukkuus oli suurinta. D-vyöhykkeellä asiakkaat taas olivat erityisen tyytyväisiä matkustusalueen laajuuteen. Suositteluhalukkuus oli kaikilla vyöhykkeillä korkeammalla tasolla kuin syyskuun asiakaskyselyssä.

Kasvomaskien käyttösuositus kerää kiitosta

Joulukuun kyselyssä kysyimme asiakkailta myös, mitkä ovat olleet heidän mielestään HSL:n tärkeimpiä koronatoimia. Tärkeimmäksi koronatoimeksi vastaajat arvioivat kasvomaskien käyttösuosituksen (82 prosenttia), jonka annoimme joukkoliikenteeseen elokuussa. Myös tehostettu siivous (66 %) ja joukkoliikenteessä näkyvät turvaohjeet (49 %) keräsivät mainintoja.

Edellisen NPS-kyselyn jälkeen olemme uudistaneet myös HSL.fi-verkkopalvelun ja siihen sisältyvän Reittioppaan marraskuussa. Vastaajista 73 prosenttia oli melko tai täysin samaa mieltä siitä, että tarvittavat tiedot löytyvät verkkopalvelusta helposti.

HSL kysyy asiakkailtaan sähköpostitse heidän suositteluhalukkuudestaan säännöllisesti neljä kertaa vuodessa. Vuonna 2020 kesäkuun kysely jäi kuitenkin koronatilanteen vuoksi väliin. Joulukuun 2020 kyselyyn vastasi 5 420 henkilöä.

Laura Sundell
asiakkuuspäällikkö

Mari Flink
asiakkuus- ja myyntijohtaja