Lipunmyynti lähijunissa päättyy 19. kesäkuuta alkaen – Muutoksia myös VR:n liikennöintialueeseen

14.6.2017 13:47 | HSL Helsingin seudun liikenne

Lipunmyynti sekä HSL-alueen että VR Lähiliikenteen junissa päättyy 19.6. Maanantaista alkaen lippu on oltava ostettuna junaan noustessa. Uudistuksen kanssa samaan aikaan VR:n lähiliikennealue laajenee Tampereelle saakka, sekä uusi G -juna aloittaa liikennöinnin Riihimäen ja Lahden välillä.

Konduktöörit työskentelevät edelleen junamatkustajien palveluksessa, jatkossa myös laiturialueella. He liikkuvat junissa pareittain koko junassa, auttaen ja opastaen sekä katsoen samalla asiakkaiden matkaliput. Kun konduktöörit ovat palvelleet yhden junan, he siirtyvät seuraavaan. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

VR:n asemilla on paljon opastajia erityisesti ruuhka-aikoina 14.6.-21.6. välisenä aikana. He opastavat ja neuvovat matkustajia lipunhankinnassa. HSL ja VR kehittävät jatkuvasti vaihtoehtoisia lipputuotteita erilaisiin matkustustarpeisiin. Sekä HSL että VR laajentavat automaattiverkostoa kesän ja syksyn aikana.

HSL:n lipunmyyntikanavat ovat mobiilisovellus, matkakortti, lippuautomaatit, HSL:n palvelupisteet sekä R-kioskit. HSL-alueella satunnaisten matkojen varalle tulee kioskimyyntiin 19.6. alkaen uusi kortille ladattava kertalippu, jonka voi ostaa ennakkoon. Lipun voimassaolo alkaa, kun se leimataan ensimmäisen kerran matkakortinlukijalla, jotka sijaitsevat edelleen junan eteisessä.

VR:n lähiliikenteen lipunmyyntikanavat ovat mobiilisovellus (VR Lähijunat ja VR Mobiili), lippuautomaatit, verkkokauppa, asiakaspalvelukeskus, asemien lipunmyynti ja R-kioskit.

VR:n Lähijunat -mobiilisovelluksen avulla lipun hankkiminen on ajasta ja paikasta riippumatonta ja matkustajalle mahdollisimman huoletonta.

Keskiviikosta 14.6. alkaen VR Lähijunat -sovelluksesta ja verkkokaupasta beta.vr.fi saa myös uusia, digitaalisia sarja- ja kausilippuja.

Katso myös edellinen tiedote lipunmyynnin loppumisesta:

HSL: Osastonjohtaja Mari Flink, p. 0407150440
VR: Lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä,
yhteydenotot VR Groupin Mediadeskin kautta, p. 03070123

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.8.22.8.2017 11:29Tiedote

Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän uusi hallitus piti ensimmäisen varsinaisen kokouksensa 22.8. Uuden hallituksen puheenjohtajana toimii Tatu Rauhamäki (kok.) Helsingistä ja varapuheenjohtajana Sirpa Hertell (vihr.) Espoosta. Hallituksessa on yhteensä 14 jäsentä. Hallitus on HSL-kuntayhtymän keskeinen luottamuselin, joka käsittelee mm. Helsingin seudun joukkoliikenteen suunnitteluun ja palvelutarjontaan liittyviä asioita sekä liikennöintiehtoja ja kilpailuttamisen periaatteita. Lisäksi hallitus päättää lippu- ja tariffijärjestelmän periaatteista sekä lippujen hinnoista.