Lipunmyynti lähijunissa päättyy 19. kesäkuuta alkaen – Muutoksia myös VR:n liikennöintialueeseen

Lipunmyynti sekä HSL-alueen että VR Lähiliikenteen junissa päättyy 19.6. Maanantaista alkaen lippu on oltava ostettuna junaan noustessa. Uudistuksen kanssa samaan aikaan VR:n lähiliikennealue laajenee Tampereelle saakka, sekä uusi G -juna aloittaa liikennöinnin Riihimäen ja Lahden välillä.

Konduktöörit työskentelevät edelleen junamatkustajien palveluksessa, jatkossa myös laiturialueella. He liikkuvat junissa pareittain koko junassa, auttaen ja opastaen sekä katsoen samalla asiakkaiden matkaliput. Kun konduktöörit ovat palvelleet yhden junan, he siirtyvät seuraavaan. Ilta- ja yöaikaan kaikissa junissa on konduktöörit.

VR:n asemilla on paljon opastajia erityisesti ruuhka-aikoina 14.6.-21.6. välisenä aikana. He opastavat ja neuvovat matkustajia lipunhankinnassa. HSL ja VR kehittävät jatkuvasti vaihtoehtoisia lipputuotteita erilaisiin matkustustarpeisiin. Sekä HSL että VR laajentavat automaattiverkostoa kesän ja syksyn aikana.

HSL:n lipunmyyntikanavat ovat mobiilisovellus, matkakortti, lippuautomaatit, HSL:n palvelupisteet sekä R-kioskit. HSL-alueella satunnaisten matkojen varalle tulee kioskimyyntiin 19.6. alkaen uusi kortille ladattava kertalippu, jonka voi ostaa ennakkoon. Lipun voimassaolo alkaa, kun se leimataan ensimmäisen kerran matkakortinlukijalla, jotka sijaitsevat edelleen junan eteisessä.

VR:n lähiliikenteen lipunmyyntikanavat ovat mobiilisovellus (VR Lähijunat ja VR Mobiili), lippuautomaatit, verkkokauppa, asiakaspalvelukeskus, asemien lipunmyynti ja R-kioskit.

VR:n Lähijunat -mobiilisovelluksen avulla lipun hankkiminen on ajasta ja paikasta riippumatonta ja matkustajalle mahdollisimman huoletonta.

Keskiviikosta 14.6. alkaen VR Lähijunat -sovelluksesta ja verkkokaupasta beta.vr.fi saa myös uusia, digitaalisia sarja- ja kausilippuja.

Katso myös edellinen tiedote lipunmyynnin loppumisesta:

HSL: Osastonjohtaja Mari Flink, p. 0407150440
VR: Lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä,
yhteydenotot VR Groupin Mediadeskin kautta, p. 03070123

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle12.6.2018 12:37Tiedote

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan12.6.2018 12:35Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.