Liputa lapselle -kampanja kannustaa nostamaan lipun salkoon 20.11.

Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta maanantaina 20.11. Liputuskampanja löytyy osoitteesta www.liputalapselle.fi.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään jälleen maanantaina 20.11. Tänä vuonna lapsen oikeuksien teema on yhdenvertaisuus. Lapsen oikeuksien viikon tapahtumiin voi tutustua osoitteessa www.lapsenoikeudet.fi.

Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta maanantaina 20.11. Liputa lapselle -kampanjaan voivat osallistua niin yksityishenkilöt, kunnat, koulut ja päiväkodit kuin yritykset ja yhteisötkin. Kampanja löytyy osoitteesta www.liputalapselle.fi. Tänä vuonna lapsen oikeuksien päivä on myös kertaluonteinen Suomi 100 -liputuspäivä.

Liputuskampanjan tarkoituksena on lisätä tietoutta paitsi lapsen oikeuksista, erityisesti YK:n lapsen oikeuksien päivästä, jota vietetään vuosittain 20.marraskuuta. Kampanjan tavoitteena on aktivoida kouluja, päiväkoteja, yksityishenkilöitä, yrityksiä, yhteisöjä ja kuntia liputtamaan lapsen puolesta ja samalla ilmaista osallistumisensa lähettämällä viesti liputalapselle.fi-kampanjasivulle.

Sisäministeriö on jo usean vuoden ajan määrännyt valtion virastot liputtamaan ja antanut yleisen liputussuosituksen. Lapsen oikeuksien päivän lisäämisestä kalenteriin vakiintuneena liputuspäivänä päättää Helsingin yliopiston almanakkatoimisto.

Lapsijärjestöt ovat ajaneet Lapsen oikeuksien päivää vakiintuneeksi liputuspäiväksi jo pitkään. Aloitteen liputuspäivästä teki lapsiasiavaltuutetun työn tukena toimiva lapsiasianeuvottelukunta toukokuussa 2013.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi. YK:n Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajin hyväksytty ihmisoikeussopimus. Suomessa YK:n lapsen oikeuksien sopimus tuli voimaan vuonna 1991. Sopimuksen neljä yleisperiaatetta ovat yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto, lapsen etu, lapsen oikeus elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen näkemysten kunnioittaminen.

Lisätietoja kampanjasta:

viestintäkoordinaattori Janne Kettunen, Lastensuojelun Keskusliitto

janne.kettunen@lskl.fi, 050 414 7654

Lastensuojelun Keskusliitto on lastensuojelualan keskusjärjestö, joka kehittää lastensuojelua ja edistää lasten oikeutta hyvään ja turvalliseen elämään.

Järjestöt paikkaavat julkisten palveluiden jättämiä aukkoja20.11.2017 07:50Tiedote

Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju. Tänään julkaistava teos Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä sisältää 43 järjestöelämäkerrallista haastattelua. Niiden kautta tutkija on pyrkinyt vastamaan kysymykseen: mikä on järjestöjen merkitys ihmisille. On olemassa monia, jotka eivät olisi ehkä selvinneet yllättävästä elämänmuutoksesta ilman järjestöjen tarjoamaa vertaistukea, kirjailija sanoo.

”Lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken” – Poliittiset päättäjät ja virkamiehet haluaisivat muuttaa vuoroasumista koskevaa lainsäädäntöä20.11.2017 04:00Tiedote

EMBARGO 20.11. klo 04:00 Valtaosa poliittisista päättäjistä ja lapsi- ja perheasioita hoitavista virkamiehistä haluaisi helpottaa vuoroasuvien lasten tilannetta, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton teettämä asennekysely. 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken, jos lapsi vuoroasuu. 66 % vastaajista olisi sitä mieltä, että vuoroasuminen pitäisi huomioida asumistuen määrässä. Tukea oltaisiin valmiita antamaan myös vuoroasuvien vammaisten lasten asunnon muutostöihin molemmissa kodeissa.