Liputa lapselle -kampanja kannustaa nostamaan lipun salkoon 20.11.

Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta maanantaina 20.11. Liputuskampanja löytyy osoitteesta www.liputalapselle.fi.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään jälleen maanantaina 20.11. Tänä vuonna lapsen oikeuksien teema on yhdenvertaisuus. Lapsen oikeuksien viikon tapahtumiin voi tutustua osoitteessa www.lapsenoikeudet.fi.

Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta maanantaina 20.11. Liputa lapselle -kampanjaan voivat osallistua niin yksityishenkilöt, kunnat, koulut ja päiväkodit kuin yritykset ja yhteisötkin. Kampanja löytyy osoitteesta www.liputalapselle.fi. Tänä vuonna lapsen oikeuksien päivä on myös kertaluonteinen Suomi 100 -liputuspäivä.

Liputuskampanjan tarkoituksena on lisätä tietoutta paitsi lapsen oikeuksista, erityisesti YK:n lapsen oikeuksien päivästä, jota vietetään vuosittain 20.marraskuuta. Kampanjan tavoitteena on aktivoida kouluja, päiväkoteja, yksityishenkilöitä, yrityksiä, yhteisöjä ja kuntia liputtamaan lapsen puolesta ja samalla ilmaista osallistumisensa lähettämällä viesti liputalapselle.fi-kampanjasivulle.

Sisäministeriö on jo usean vuoden ajan määrännyt valtion virastot liputtamaan ja antanut yleisen liputussuosituksen. Lapsen oikeuksien päivän lisäämisestä kalenteriin vakiintuneena liputuspäivänä päättää Helsingin yliopiston almanakkatoimisto.

Lapsijärjestöt ovat ajaneet Lapsen oikeuksien päivää vakiintuneeksi liputuspäiväksi jo pitkään. Aloitteen liputuspäivästä teki lapsiasiavaltuutetun työn tukena toimiva lapsiasianeuvottelukunta toukokuussa 2013.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi. YK:n Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajin hyväksytty ihmisoikeussopimus. Suomessa YK:n lapsen oikeuksien sopimus tuli voimaan vuonna 1991. Sopimuksen neljä yleisperiaatetta ovat yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto, lapsen etu, lapsen oikeus elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen näkemysten kunnioittaminen.

Lisätietoja kampanjasta:

viestintäkoordinaattori Janne Kettunen, Lastensuojelun Keskusliitto

janne.kettunen@lskl.fi, 050 414 7654

Lastensuojelun Keskusliitto on lastensuojelualan keskusjärjestö, joka kehittää lastensuojelua ja edistää lasten oikeutta hyvään ja turvalliseen elämään.

Lastensuojelun työntekijät kaipaavat lisää aikaa lasten kanssa20.8.2018 10:28Tiedote

Lastensuojelun työntekijät pitävät työssään onnistumisen edellytyksenä työskentelyä kasvokkain lapsen kanssa. Tuoreiden selvitysten perusteella tähän jää liian vähän aikaa. Lastensuojelun työntekijät kokevat kovia työpaineita ja riittämättömyyttä ja suurin osa on miettinyt työpaikan tai alan vaihtoa. Suurimpia syitä tähän ovat liian pienet resurssit, liialliset työpaineet, palkkaus ja esimiestyöhön liittyvät tekijät.

Ei enää vuoden pätkälupia turvapaikanhakijoina tulleille nuorille4.4.2018 09:00Tiedote

Lapsi- ja perhejärjestöt vaativat, että ilman huoltajaa tulleiden jatkolupakäytäntöä muutetaan niin, että se tukee kotoutumista. Lyhyet jatkoluvat tai kielteiset päätökset ovat Maahanmuuttoviraston uusi laintulkinta, joka on tehty ilman lakimuutosta ja voidaan ilman sellaista myös korjata. On kohtuutonta ja myös kotoutumista heikentävää, että lähes tuhat nuorta joutuu jatkuvasti pelkäämään oleskeluoikeutensa päättymistä Maahanmuuttoviraston uuden käytännön takia.