Liputa lapselle -kampanja kannustaa nostamaan lipun salkoon 20.11.

Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta maanantaina 20.11. Liputuskampanja löytyy osoitteesta www.liputalapselle.fi.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään jälleen maanantaina 20.11. Tänä vuonna lapsen oikeuksien teema on yhdenvertaisuus. Lapsen oikeuksien viikon tapahtumiin voi tutustua osoitteessa www.lapsenoikeudet.fi.

Lapsi- ja perhejärjestöt yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa kannustavat kaikkia mukaan liputtamaan lapsen oikeuksien puolesta maanantaina 20.11. Liputa lapselle -kampanjaan voivat osallistua niin yksityishenkilöt, kunnat, koulut ja päiväkodit kuin yritykset ja yhteisötkin. Kampanja löytyy osoitteesta www.liputalapselle.fi. Tänä vuonna lapsen oikeuksien päivä on myös kertaluonteinen Suomi 100 -liputuspäivä.

Liputuskampanjan tarkoituksena on lisätä tietoutta paitsi lapsen oikeuksista, erityisesti YK:n lapsen oikeuksien päivästä, jota vietetään vuosittain 20.marraskuuta. Kampanjan tavoitteena on aktivoida kouluja, päiväkoteja, yksityishenkilöitä, yrityksiä, yhteisöjä ja kuntia liputtamaan lapsen puolesta ja samalla ilmaista osallistumisensa lähettämällä viesti liputalapselle.fi-kampanjasivulle.

Sisäministeriö on jo usean vuoden ajan määrännyt valtion virastot liputtamaan ja antanut yleisen liputussuosituksen. Lapsen oikeuksien päivän lisäämisestä kalenteriin vakiintuneena liputuspäivänä päättää Helsingin yliopiston almanakkatoimisto.

Lapsijärjestöt ovat ajaneet Lapsen oikeuksien päivää vakiintuneeksi liputuspäiväksi jo pitkään. Aloitteen liputuspäivästä teki lapsiasiavaltuutetun työn tukena toimiva lapsiasianeuvottelukunta toukokuussa 2013.

Lapsen oikeuksien päivää vietetään YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi. YK:n Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajin hyväksytty ihmisoikeussopimus. Suomessa YK:n lapsen oikeuksien sopimus tuli voimaan vuonna 1991. Sopimuksen neljä yleisperiaatetta ovat yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto, lapsen etu, lapsen oikeus elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen näkemysten kunnioittaminen.

Lisätietoja kampanjasta:

viestintäkoordinaattori Janne Kettunen, Lastensuojelun Keskusliitto

janne.kettunen@lskl.fi, 050 414 7654

Lastensuojelun Keskusliitto on lastensuojelualan keskusjärjestö, joka kehittää lastensuojelua ja edistää lasten oikeutta hyvään ja turvalliseen elämään.

Lapsi- ja perhejärjestöjen yhteinen vaaliohjelma on julkaistu: Anna ääni lapselle eduskuntavaaleissa17.12.2018 07:08Tiedote

Lähes kaikki poliittiset päätökset vaikuttavat lasten elämään. On tärkeää, että muistetaan arvioida tarkkaan, millaisia vaikutuksia milläkin toimella on lapsiin ja heidän tulevaisuuteensa. Siksi lapsi- ja perhejärjestöt ovat yhdistäneet rivinsä eduskuntavaalien alla Anna ääni lapselle -kampanjaan, jossa on mukana yli kolmekymmentä järjestöä. Myös kansalaiset ja ehdokkaat voivat osallistua kampanjaan.

Lapsi- ja perhejärjestöt: Päätösten vaikutukset lapsiin tulee aina selvittää28.11.2018 15:30Tiedote

Jokainen lapsi ansaitsee turvallisen, huolettoman lapsuuden. Hyvinvointierojen syventyessä kuitenkin myös lasten olot erilaistuvat: suurin osa lapsista voi hyvin, mutta pieni osa todella huonosti. Hyvinvointivaltion tehtävä on huolehtia myös heikoimmassa tilanteessa olevien hyvän elämän edellytyksistä. Tulevalla vaalikaudella uuden hallituksen on otettava vahva rooli lasten hyvinvoinnin turvaamisessa.