Lisa Leinonen hurahti talviuintiin 20 vuotta sitten ja jakaa nyt uutuuskirjassaan tietoa lajista

Talviuinti on koronaturvallinen urheilulaji talven pakkaspäiville, jonka aloittamiseen tarvitset vain uimapuvun ja uskallusta!
"Talviuinti" (Basam Books 2020)

”Talviuinti on henkireikä elämässä, sen avulla voimaantuu ja virkistyy.”

Talviuinti, tai toiselta nimeltään kylmäuinti, on edullinen ja terveyttä hellivä liikuntamuoto, mutta mitä kaikkea aloittelevan uimarin tulee ottaa huomioon?

Lisa Leinonen on kokenut talviuimari ja hän kertoo nyt kirjassaan Talviuinti (Basam Books 2020) lajin historiasta, sen hyödyistä ja omista sekä muiden uimareiden kokemuksista.

Kylmäuinti on hyvinvointia tukeva laji: sen on todettu muun muassa lieventävän stressiä ja lisäävän mielihyvää. Leinonen kartoittaakin kirjassaan monipuolisesti kylmäuinnin vaikutuksia niin fyysiseen kuin henkiseen terveyteen. Talviuinti sisältää myös lukusuosituksia niille lukijoille, jotka haluavat perehtyä kylmäuintiin vielä perusteellisemmin.

”Talviuinnin antama energiabuustaus antaa virkeyttä ja jaksamisen tunnetta.”

Terveysvaikutusten lisäksi teos tarjoaa katsauksen kylmäuinnin historiaan Suomessa sekä muualla maailmassa. Se tarjoaa eväät lajin aloittamiseen ja ohjeistaa aloittelevaa uimaria aina talviuintipaikan turvallisuudesta varusteiden valintaan. Tämän lisäksi Leinonen kertoo myös ilmastonmuutoksen vaikutuksesta kylmäuintiin ja siitä, miten uimarit voivat omalta osaltaan ehkäistä ilmastonmuutosta.

Talviuinti on kattava tietopaketti, joka tarjoaa tietämystä niin kokeneemmille kylmäuimareille kuin myös lajista kiinnostuneille aloittelijoille.

”Teokseni tavoitteena on, että entistä useampi ihminen löytäisi kylmäuinnin ilot ja saavuttaisi sitä kautta paremman tasapainon elämäänsä.”

Lisa Leinonen on kulttuurituottaja ja naurujoogakouluttaja. Hän on harrastanut kylmäuintia yli 20 vuoden ajan päivittäin.

Haastattelupyynnöt:

Arvostelukappaleet, myynti:
Jarkko Mali
jarkko@basambooks.fi

"Talviuinti" (Basam Books 2020)
Lisa Leinonen (kuva: Lisa Leinonen)