Lisää isompia Muumi-mukeja: Prisma tuo toukokuussa yksinoikeudella myyntiin Arabian uudet, isommat Muumi-mukit, Roosa ja Vihreä

Arabian suositut Muumi-mukit Roosa ja Vihreä ilmestyvät nyt uudessa, isommassa koossa. Kuvittaja-keraamikko Tove Slotte on suunnitellut alun perin vuonna 1990 ilmestyneisiin kuvituksiin uudet sommitelmat, jotka sopivat 0,4 litran mukeihin. Toivotut, suuremmat mukit tulevat 20.5. myyntiin S-ryhmän myymälöihin.

Kaj Franckin suunnittelema, ajaton Teema-sarja on antanut muotonsa Arabian Muumi-astioille jo vuodesta 1990 lähtien, ja Arabian Muumi-mukit ovat tulleet tutuiksi kautta maailman Teeman 0,3 litran mukin muodossa. Mukista on toivottu hyvin paljon myös suurempaa kokovaihtoehtoa, ja jo viime syksynä lanseerattiin ensimmäiset suuremman koon mukit; Sininen ja Keltainen. Keväällä 2022 Arabia laajentaa 0,4 litran toivekokoa kahdella mukilla, Roosa ja Vihreä, jotka tulevat myyntiin vain S-ryhmän myymälöihin ja verkkokauppaan.

Prisma on asiakkaille suosittu Muumi-mukien ostopaikka. Asiakkaat tietävät, että Prismasta löytyy ruokaostosten ohessa kattavasti kattamisen tuotteet.

- Muumi-mukit saavat meillä Prismassa aina aikaan suoranaisia myyntipiikkejä. Niitä odotetaan ja osataan Prismasta hakea. Uskomme, että lisäykset suuremman koon mukeissa saavat aikaan erityistä vipinää asiakkaissa. Muki tulee eksklusiivisesti myyntiin Prismaan ja muihin S-ryhmän myymälöihin kuten S-marketiin ja Sokokselle, kertoo S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.

Tutut kuvitukset yli 30 vuoden takaa

Ensimmäiset Teema-muotoon suunnittelut Muumi-mukit kuvitti kuvittaja-keraamikko Tove Slotte, joka aloitti Arabian Muumi-astioiden suunnittelijana vuonna 1989. Hän toimii tehtävässään yhä ja hyödyntää kollaasitekniikkaa yhdistellessään sopivia kuvituksia toisiinsa.

Muumi-mukit Roosa ja Vihreä ilmestyivät alun perin Arabian valikoimiin vuonna 1990. Mukien kuvitukset perustuvat Tove  Janssonin sarjakuviin sekä romaaneihin, joiden pohjalta Slotte on suunnitellut kuvituksen astioihin. Suunnitellessaan Roosa ja Vihreä -mukit, Slotte poisti sarjakuvista puhekuplat ja sommitteli mustavalkoiset kuvitukset värilliseen taustaan. Nyt Slotte on sommitellut kuvituksia uudelleen ja sovittanut ne suurempaan mukikokoon.

Vihreän mukin kuvitus perustuu sarjakuvaan ”Aloitamme uuden elämän”, jossa Muumilaakson väki alkaa elää vapaasti luonnon ehdoilla. Kukaan ei ajattele huomista, vaan kaikki elävät hetkessä. Muumipappa muuttaa puuhun asumaan, jossa hän tuntee itsensä vapaaksi kuin lintu taivaalla. Takaisin luontoon, hiiteen velvollisuudet!

Roosa-kuvitus puolestaan perustuu sarjakuvaan ”Muumipeikko rakastuu”. Tarinassa Muumipeikko rakastuu teatterin Primadonnaan, jonka hän pelastaa suuren tulvan keskeltä. Muumiperhe kutsuu Primadonnan asumaan luoksensa, ja Niiskuneidistä tulee mustasukkainen. Pian Muumilaaksoon saapuu myös teatterin vahva mies, Emeraldo, jota Primadonna ryhtyy miellyttämään. Lopulta Niiskuneiti ja Muumipeikko löytävät taas toisensa.

Uudet 0,4 litran Roosa ja Vihreä -Muumi-mukit tulevat myyntiin 20.5.2022 S-ryhmän myymälöihin ja Prisman verkkokauppaan.

Tove Jansson piirsi sarjakuvia

Tove Jansson aloitti sarjakuvien piirtämisen jo nuorena tyttönä. 1950-luvun alussa Lontoossa kiinnostuttiin Muumipeikko ja pyrstötähti -teoksen kuvituksista ja Associated Pressin Charles Sutton halusi Muumeista aikuisille suunnatun sarjakuvan, jossa on yhteiskunnallista satiiria. Tove Jansson lupautui lopulta tekemään sarjakuvia ja ensimmäinen strippi julkaistiin Evening News -lehdessä vuonna 1954.

Tove ja Lars Janssonin suositut Muumi-sarjakuvat nähtiin ensimmäisen kerran Arabian mukien kuvituksissa vuonna 1990. Mukeista tuli suosittuja, ja tänä päivänä Arabian Muumi-mukit tunnetaan ja niitä keräillään ympäri maailmaa.

Arabian Muumi-mukit Roosa ja Vihreä 0,4 L ovat saatavilla Prisman myymälöissä ja verkkokaupassa prisma.fi, S-marketin, Salen, Alepan, ABC:n ja Sokoksen myymälöissä sekä Sokoksen verkkokaupassa sokos.fi 20.5.2022 klo 9 alkaen.

1.9.2022 alkaen mukit ovat saatavilla myös  Iittalan omissa myymälöissä ja verkkokaupassa Iittala.com sekä Moomin Shopeissa ja Moomin.com verkkokaupassa.

Tuote- ja suositushintatiedot:

• Roosa muki 0,4 L, 24,90 €