Lisää kaasua Keski-Suomeen – Jyväskylään avattiin uusi kaasutankkausasema

Suomen kaasutankkausverkosto on vuonna 2017 kasvanut usealla asemalla, ja elokuussa myös Keski-Suomen kaasuinfrastruktuuri vahvistui Jyväskylän uuden tankkausaseman myötä. Asemalla voi tankata paineistettua maa- ja biokaasua, jotka käyvät polttoaineeksi mm. henkilö-, jakelu- ja jäteautoihin sekä busseihin. Nesteytetty maakaasu soveltuu puolestaan raskaan liikenteen ajoneuvoihin. Asemaverkoston kehitys ja kaasuautojen määrän kasvu tukevat siirtymistä puhtaampiin liikenneratkaisuihin yksityisessä ja julkisessa liikenteessä.

Gasum edistää puhtaampaa liikkumista ja on vahvasti sitoutunut suomalaisen kaasuautoilun kehittämiseen. Maakaasun ja biokaasun lisäksi nesteytetty maakaasu LNG tarjoaa merkittävän keinon vähentää päästöjä raskaassa liikenteessä. Euroopassa markkina kehittyykin jo vauhdilla - LNG-käyttöiset raskaat ajoneuvot yleistyvät ja tankkausasemaverkosto laajenee. Jyväskylään avattu kaasutankkausasema on Suomen toinen asema, joka tarjoaa polttoainetta sekä kevyen että raskaan liikenteen tarpeisiin. Raskaan liikenteen tarpeisiin LNG on saatavilla tämän vuoden aikana Jyväskylässä, Turussa, Helsingissä ja Vantaalla.

Liikennettä palveleva tankkausasemaverkosto kasvaa reipasta vuositahtia, ja elokuussa Jyväskylään avattu tankkausasema on jo neljäs vuoden 2017 aikana avattu uusi asema. Lähivuosien aikana Gasum tulee avaamaan kaikkiaan 35 uutta tankkausasemaa.

”Kuluttajat, yritykset ja kaupungit vaativat puhtaita sekä edullisia liikenneratkaisuja. Liikennekaasun lähteet laajenevat ja saatavuus paranee eri toimijoiden uusien kaasutankkausasemien myötä koko ajan. Jyväskylässäkin kasvavaan liikennekaasun kysyntään vastaa nykyisellään kaksi tankkausasemaa. Myös kaasua käyttävien ajoneuvomallien valikoima kasvaa parhaillaan ja kaasuajoneuvoja onkin saatavilla kaikilta tunnetuilta autonvalmistajilta kevyen ja raskaan liikenteen tarpeisiin. Olen iloinen, että uuden tankkausaseman myötä myös Jyväskylän runkoliikenteellä on oiva mahdollisuus vähänpäästöisempiin energiaratkaisuihin”, kertoo Gasumin biokaasuliiketoiminnan johtaja Jukka Metsälä.

Energiakysymykset kiinnostavat suomalaisia

Tuoreen paneelitutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista (76 %) on kiinnostunut energia-asioista.* Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat myös sitoutuneita puhtaampiin energiaratkaisuihin. Samalla yksityisautoilusta ei kuitenkaan haluta tinkiä. Vastatakseen kuluttajien toiveisiin sekä tiukkeneviin päästötavoitteisiin kaupunkien ja yritysten tulee löytää ja tarjota liikenteeseen uusia ratkaisuja.

Jyväskylän kaupungille tänä vuonna laaditun uusiutuvan energian kuntakatselmuksen mukaan meillä on hyviä mahdollisuuksia uusiutuvan energian lisäämiseen. Uusilla liikenneratkaisuilla on merkittävä rooli tämän tavoitteen saavuttamisessa, ja siksi olemme todella tyytyväisiä saadessamme Jyväskylään uuden tankkausaseman, joka palvelee monipuolisesti alueen liikennettä” iloitsee Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.

Liikenteen päästövähennykset osana yritysvastuuta

Myös Niemi Palvelut Oy:n asiakassuhdejohtaja Juha Niemi kokee, että yritysten tulee aktiivisesti ottaa käyttöön uusia tapoja, joilla liikenteen päästöjä voidaan pienentää. ”Aloitimme yhteistyön Gasumin kanssa vuonna 2015, ja nyt käytössämme on jo 15 ajoneuvoa, jotka kulkevat kotimaisella biokaasulla. Tavoitteenamme on saada pienhiukkaspäästömme nollaan vuoteen 2040 mennessä. Tankkausasemaverkoston kasvaminen mahdollistaa sen, että voimme ottaa biokaasuautot käyttöömme myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Olemmekin nyt uuden tankkausaseman myötä päässeet ottamaan käyttöön ensimmäisen biokaasulla kulkevan ajoneuvon Jyväskylässä”.

Gasumin tarjoama biokaasu on täysin kotimainen ja uusiutuva biopolttoaine. Se on ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus. Biokaasun tuotantoon liittyy vahvasti kiertotalous, sillä kaasua tuotetaan muun muassa biojätteestä, joka on päätynyt aiemmin kaatopaikalle tai jätteenpolttolaitokseen. Kiertotalous luo yrityksille ja kunnille erinomaisen mahdollisuuden hyödyntää ajoneuvoissa polttoaineena omista biojätteistään tuotettua biokaasua.

”Eerola-yhtiöt siirtyi ensimmäisenä Suomessa ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla, itse keräämistään jätteistä tuotetulla biokaasulla. Aikaisemmin keräämämme ravintoloiden rasvakaivoliete on päätynyt hyödyntämättömänä jätevedenpuhdistamolle ja kaatopaikalle, mutta nyt saamme rasvan energiamäärän biokaasulaitoksella uusiokäyttöön. Kun tankkaamme kahdeksaan ajoneuvoon vuoden ajan biokaasua, vähenevät käytöstä syntyvät CO2-päästöt yhteensä huimat 2600 tonnia vuodessa. Olemme tästä edelläkävijyydestä erittäin ylpeitä”, kertoo Tom Sundell, Eerola-Yhtiöt Oy:n markkinointijohtaja.

*Pitkänen, Ville; Westinen, Jussi. Suomalaisten asenteet ja aktiivisuus energia-asioissa, Ajatuspaja e2, 2017.

Jukka Metsälä, johtaja, biokaasu, Gasum Oy, puh. 040 5633 756, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum oy, puh. 040 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on suomalainen kaasualan (maa- ja biokaasu) asiantuntija, joka rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö edistää kestävän energiatalouden syntyä lisäämällä biokaasun tarjontaa, kehittämällä pohjoismaista kaasuekosysteemiä ja huolehtimalla kaasun hintakilpailukyvystä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, tuottaa ja jalostaa biokaasua Suomessa ja Ruotsissa sekä siirtää ja toimittaa niitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biohajoavien jätteiden käsittelijä ja biokaasun tarjoaja. Gasumin tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) johtava pohjoismainen osaaja, joka jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja uusien kaasuratkaisuiden hyödyntämistä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 843 milj. euroa. http://www.gasum.fi/

Gasum ja IKEA Suomi yhteistyöhön – Biokaasua ravintoloiden ruokahävikistä ja kaasutankkausasemia tavaratalojen yhteyteen25.9.2017 09:23Tiedote

Gasum on solminut kattavan, kiertotalouteen perustuvan yhteistyösopimuksen IKEA Suomen kanssa. Yhteistyön myötä Suomen IKEA-ravintoloiden ruokahävikistä tuotetaan biokaasua, ja samalla tavaratalojen yhteyteen rakennetaan Gasumin kaasutankkausasemat. Ensimmäinen asema nousee Espoon IKEA-tavaratalon yhteyteen loppuvuonna 2017. Lisäksi yhteistyö mahdollistaa tulevaisuudessa biokaasun hyödyntämisen polttoaineena sekä IKEA Suomen omassa toiminnassa että kuljetuskumppanien osalta.

Biokaasulla merkittävä potentiaali joukkoliikenteelle – sähkölle, kaasulle ja biopolttoaineille taattava tasa-arvoinen kilpailuasetelma31.8.2017 13:06Tiedote

Parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioiva työryhmä julkisti väliraporttinsa 30.8. Työryhmä on tehnyt arvokasta työtä kartoittaakseen keinoja, joilla puhdasta liikennettä voidaan edistää tehokkaimmin. Julkisen liikenteen osalta raportti ei kuitenkaan ota riittävällä tavalla huomioon biokaasun potentiaalia paikallisena ja puhtaana käyttövoimana.