Lisää perhehuoneita Naistenklinikalle – peruskorjaus alkaa

HUS:n pitkän aikavälin korjaussuunnitelman mukainen peruskorjaus alkoi Naistenklinikan C-siiven 5. ja 6. kerroksissa maanantaina 9.10. Tiloihin rakennetaan 28 synnyttäneiden perhehuonetta.

Alustavat työt alkoivat maanantaina 9.10.2017 ja koko C-siiven peruskorjaus kestää vuoteen 2021 saakka. Korjaustyön pääurakoitsijana toimii Rakennus-Arolin Oy.

- Nyt tehtävät Naistenklinikan peruskorjaustyöt ovat tavanomaisia iäkkäissä kiinteistöissä. Naistenklinikan laboratorion muutettua uuteen HUSLAB-taloon vapautuivat laboratorion käytössä olleet C-siiven tilat ja siten peruskorjaustöiden tekeminen saattoi alkaa, Naistentautien ja synnytysten toimialajohtaja Seppo Heinonen toteaa.

Naistenklinikan liikennejärjestelyt muuttuvat

Rakennustyö vaikuttaa Naistenklinikan pihan liikennejärjestelyihin ja pysäköintipaikkojen määrään. Naistenklinikan pääsisäänkäynnille ajetaan entiseen tapaan, mutta paluu tapahtuu u-käännöksenä pihan kautta. Myös käynti Kipuklinikalle muuttuu. Piha-alueen ajo-opasteet ja opastekyltit ohjaavat kävijöitä muuttuneista liikennejärjestelyistä.

Alueelle jää kaksitoista pysäköintipaikkaa, joista kaksi on merkitty liikuntaesteisille. Polkupyöräpaikat säilyvät käytössä. Naistenklinikan lähin suuri pysäköintipaikka sijaitsee alueen P2 pysäköintihallissa, jonka kulkuyhteydet löytyvät HUS:n nettisivuilta Meilahden sairaala-alueen mobiilikartasta.

Lisätiedot:

Ingemar Borgman
Kiinteistöpäällikkö
HUS-Tilakeskus

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta