Lisää raitioliikennettä Jätkäsaareen – Välimerenkadun rata ja pysäkit avautuvat maanantaina

Kasvava Jätkäsaari saa lisää raitioliikennettä 14.8., kun Helsingin raitiolinjasto uudistuu. Samalla liikenteelle avataan uusi Välimerenkadun rataosuus.

Välimerenkadun rataa on rakennettu kesän aikana, ja sekä rata että sillä sijaitsevat raitiovaunupysäkit avautuvat aikataulussa. Maanantaina Välimerenkatua pitkin alkaa kulkea linja 9, joka saa raitiolinjaston uudistuksen yhteydessä uuden päätepysäkkinsä Saukonpaadesta.

Linjan käyttöön avautuu Välimerenkadulla myös kaksi uutta pysäkkiparia. Välimerenkatu-nimiset pysäkit avautuvat Malta-talon kohdalle, ja Huutokonttorin pysäkit sijaitsevat Tyynenmerenkadun risteyksen vieressä.

Kun linja 9 siirtyy kulkemaan Saukonpaateen, Länsiterminaalille siirtyy kulkemaan uusi linja 7 (Länsiterminaali – Rautatieasema – Kruuununhaka – Pasilan asema). Se kulkee Rautatieaseman ja Huutokonttorin välillä yhteistä reittiä linjan 9 kanssa ja jatkaa matkaansa Huutokonttorilta Tyynenmerenkatua pitkin Länsiterminaalille.

Linjojen 8 ja 6T reitit pysyvät Jätkäsaaressa entisellään.

Muutoksia luvassa myös tulevina vuosina

Jätkäsaaren raitiolinjoille on luvassa muutoksia myös tulevina vuosina, kun alueen rakentaminen etenee. 2020-luvun alkupuolella uutta rataa rakennetaan muun muassa Atlantinkadulle.

Lopullisessa tilanteessa linjat 8 ja 9 jatkavat Saukonpaadelta Atlantinkatua pitkin Länsiterminaalille ja linja 7 taas Länsiterminaalilta Atlantinkatua pitkin Jätkäsaaren vielä rakentamattomille alueille.

Raitiolinjaston muutoksista nyt ja tulevaisuudessa voi lukea lisää HSL:n verkkosivuilta osoitteesta hsl.fi/raitiolinjat2017

Lisätietoja uudesta raitiolinjastosta:
HSL: Lauri Räty, joukkoliikennesuunnittelija, p. 09 47664366

Lisätietoja raitioteiden rakennustöistä:
HKL: Pertti Pihlajaoja, ratatöiden valvoja, p. 09 310 35836

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.12.201712.12.2017 12:42Tiedote

HSL:n strategia 2017-2021 Hallitus hyväksyi HSL:n toiminnan kehittämistä ohjaavan strategian ja strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan HSL pyrkii varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestaan maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi HSL hakee myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-2 Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019, lähtökohdat ja tavoitteet jatkosuunnittelulle Hallitus jätti MAL 2019 -suunnitelman jatkosuunnittelun lähtökohdat ja tavoitteet pöydälle. Asiaa käsitellään seuraavassa kokouksessa 23.1.2018. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-3  Maksuliik

HSL:n uusi strategia tähtää erinomaiseen12.12.2017 12:13Tiedote

HSL:n hallitus hyväksyi 12.12. HSL:n uuteen strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan pyrimme varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestamme maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi haemme myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä.