Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.

Keskikokoisessa S-marketissa paneeleita voi olla noin 200–250 kappaletta.

Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. Suunnitteilla on tuhansia uusia aurinkopaneeleita erilaisiin kohteisiin, muun muassa Kymen Seudun Osuuskaupan Tykkimäen huvipuiston Aquaparkiin.

”Kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, voi toimipaikan tarvitsema sähkö tulla ajoittain kokonaan aurinkopaneelien kautta. Paneelit voivat tuottaa kesällä hetkellisesti jopa 25 prosenttia koko S-ryhmän sähköntarpeesta, mutta vuositasolla keskimääräinen osuus on viitisen prosenttia”, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen avaa.

Kesällä myös myymälöiden viilennystarve on suurimmillaan, ja aurinkosähkön tuotantohuippu osuu näin juuri oikeaan aikaan. Aurinkosähkö kannattaa kuluttaa paikallisesti. Keskikokoisessa S-marketissa paneeleita voi olla noin 200–250 kappaletta. Aurinkopaneelien hyötysuhde on parantunut jatkuvasti. Nykyisten tuotteiden elinkaari on pitkälti yli 20 vuotta.

Aurinkopaneelit valmistetaan pitkälti ulkomailla, mutta kaupparyhmän yhteistyökumppanit ja esimerkiksi asennuksia toimipaikkoihin tekevät yritykset ovat kotimaisia toimijoita. Paikallisuus ja kotimaisuuden tukeminen on tärkeää osuuskaupoille ja koko S-ryhmälle.

Tuuli tuo eniten virtaa – myös laajenevaan sähköautojen latausverkostoon

S-ryhmän omat tuulivoimalat kattavat vuositasolla jo noin 80 prosenttia koko kaupparyhmän käyttämästä sähköenergiatarpeesta. S-ryhmän uusin ja suurin tuulipuisto sijaitsee Simossa. Uudet voimalat ovat tehokkaampia ja suurempia, ja vain muutamassa vuodessa yksittäisen voimalan tuottama energiamäärä on tuplaantunut.

Esimerkiksi sähköautojen yleistyminen tulee lisäämään sähköntarvetta. Yksi monesta tuulivoiman hyödyntämisen kohteista onkin sähköajoneuvojen ABC-latausverkosto.

”Olemme suuri sähkönkäyttäjä, ja meille on oleellista, että käyttämämme sähkö on tuotettu kestävästi ja sen hinta on kilpailukykyistä. Nämä kaksi asiaa yhdistyvät sekä tuuli- että aurinkosähkössä. Panostuksista uusiutuvaan energiaan syntyy osuuskaupalle säästöjä sekä sähkölaskuun että kokonaiskustannuksiin – ja viime kädessä se hyödyttää kaikkia asiakkaitamme”, Mikko Halonen sanoo.

S-ryhmän tavoitteena on olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025 eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. Tiukkojen ilmastotavoitteidensa mukaisesti kaupparyhmä aikoo pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.

Mikko Halonen, toimitusjohtaja, S-Voima, puh. 050 440 4811

Keskikokoisessa S-marketissa paneeleita voi olla noin 200–250 kappaletta.
Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmä jatkaa vahvaa yhteistyötä kenialaisen kahvipaahtimon kanssa: Merkittävät tilausmäärät mahdollistivat osuuskunnalle suurinvestoinnin4.8.2022 09:08:13 EEST | Tiedote

Jo muutaman vuoden S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet Herkku Africa -kahvit edustavat erilaista toimintamallia: Kahvin paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa. Herkku Africa -kahveja halutaan nyt tehdä suomalaisille tutuksi ja tarjota niitä tässä maailmanmarkkinatilanteessa mahdollisimman edulliseen hintaan.