Lisää vientiä logistiikan Tinderillä

Logistiikka-alan yhteistyöverkosto Finnhub on kehittänyt uuden palvelun tehostamaan logistiikan ostamista. Finnhub.net tarjouspyyntösovellus on suunnattu vienti- ja tuontiyrityksille.

Tarjouspyyntösovelluksessa uutta on käänteinen lähestyminen: asiakas markkinoi tarjouspyyntönsä palveluntarjoajille seuranhakupalvelu Tinderin mukaisesti; tavoitteena on kilpailuttaa palvelu ja löytää luotettava logistiikkakumppani. Logistiikan ostamisen tehostaminen mahdollistaa viennin ja tuonnin kasvun, tuo lisää työpaikkoja teollisuuteen ja logistiikka-alalle.

"Sovellus syntyi tarpeesta helpottaa erityisesti pk-yritysten logistiikkapalvelujen vertailua ja ostamista", toteaa Finnhubin toimitusjohtaja Elina Multanen. ”Toimiva logistiikka on yritykselle kilpailukeino. Erityisesti Suomessa, jossa maantieteellinen etäisyys jo Euroopan markkinoille on pitkä. Huonosti hoidettuna logistiikka voi olla markkinoille pääsyn este.”

”Suomen vienti on suurelta osin suuryritysten varassa. Ne ovat kehittäneet logistiikkaketjunsa omiin tarpeisiinsa, ja pystyvät suurilla volyymeilla kilpailuttamaan logistiikkansa kustannustehokkaaksi. Pienen ja keskisuuren vienti- ja tuontiteollisuuden ongelmana ovat ohuet logistiikkavirrat, korkeat hinnat ja se, että logistiikan ostaminen vaatii perehtymistä ja asiantuntemusta, jota ei välttämättä yrityksessä ole.”

”Sovelluksen pilotti on avattu Suomessa, mutta tavoitteemme on laajentaa toimintaamme kansainvälisille markkinoille” jatkaa toimitusjohtaja Multanen.

Sovelluksen kasvutarina esitellään Kasvuun –Team Finland Road showssa Kotkassa 10.10.

Sovellus on tuotettu Finnhub ry:n NetHUB hankkeessa. Rahoittajana Euroopan aluekehitysrahasto.

Elina Multanen
elina.multanen@finnhub.fi