Lisärahoitusta yritystukiin Kemi-Tornion seudulle

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle 8,2 M€ yritystukiin Kemi-Tornion äkillisen rakennemuutostilanteen tueksi. Rahoituksella tuetaan Kemi-Tornion seutua, jotta Stora Enson Veitsiluodon paperitehtaan sulkemisen aluetaloudelliset vaikutukset jäisivät mahdollisimman pieneksi.

Tukimuotoina ovat yrityksen kehittämisavustus ja yritysten toimintaympäristön kehittämisavustus. Kehittämistuesta 4,2 milj. euroa on kansallista rahoitusta ja 4,0 milj. euroa EU-osarahoitteista (EAKR) valtuutta. EAKR-osarahoitteisen tuen osalta hakemukset tulee jättää käsittelyyn elokuun 2021 loppuun mennessä.

Rahoitusta voidaan myöntää

• pk-yritysten merkittäviin investointi- ja kehittämishankkeisiin, joilla luodaan uutta yritystoimintaa, merkittävää kasvua ja uusia työpaikkoja Kemi-Tornion seudulle
  • yritysten toimintaympäristön kehittämishankkeisiin, joiden hakijoina voivat olla mm. kunnat, kuntien elinkeinoyhtiöt, oppilaitokset sekä muut julkiset voittoa tavoittelemattomat toimijat

ELY-keskuksen asiantuntijat palvelevat yrityksiä tarkempien hakuaikataulujen ja hankkeen tukikelpoisuuden arvioimiseksi jo ennen hakemuksen jättämistä.

"Kaikki tuki alueen yritysten kasvun ja kehittymisen mahdollistamiseksi sekä näin syntyvien uusien työpaikkojen syntymiseksi on Kemi-Tornio alueelle ensiarvoisen tärkeää", toteaa johtaja Marja Perälä Lapin ELY-keskuksesta.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus palvelee yrityksiä investoinneissa ja kehittämisessä Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Kainuun alueella.

- Yritysasiantuntija Anne Syväjärvi, puh. 0295 037 578, anne.syvajarvi@ely-keskus.fi
- Yritysasiantuntija Tiina Pelimanni, puh. 0295 037 085, tiina.pelimanni@ely-keskus.fi
- Yritysasiantuntija Kari Skyttä, puh. 0295 037 128, kari.skytta@ely-keskus.fi
- Yksikön päällikkö Eija Virtasalo, puh. 0295 037 150. eija.virtasalo@ely-keskus.fi

Lisätietoja ELY-keskuksen palveluista äkillisen rakennemuutoksen tilanteessa:

- Johtaja Marja Perälä, puh. 0295 037 050, marja.perala@ely-keskus.fi
- Strategiapäällikkö Heino Vasara, puh. 0295 039 689, heino.vasara@ely-keskus.fi

Kräftfiskesäsongen är snart här, är du redo?14.7.2021 09:14:49 EEST | Tiedote

För många finländare hör kräftfiske och kräftskivor till sommarens höjdpunkter och snart är den långa väntan över. Kräftfiskesäsongen inleds den 21 juli klockan 12 och pågår fram till den sista oktober. I synnerhet kvällar och nätter är bästa tiden för kräftfiske, men kräftorna traskar in i mjärdarna även dagtid. Kräftfiske är en kul upplevelse att dela tillsammans med vänner eller familjen. För familjens minsta är det ett oförglömligt äventyr att bege sig ut på en kräftfisketur i den mörknande sommarkvällen.

Ravustuskausi tulee, oletko valmis?14.7.2021 09:14:48 EEST | Tiedote

Monelle suomalaiselle ravustus ja ravuilla herkuttelu on kesän kohokohta. Nyt odotus palkitaan, sillä ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään. Etenkin ilta ja yö ovat parasta ravustusaikaa, mutta saksiniekka kävelee mertaan päivisinkin. Parhaimmillaan ravustus on hauskaa yhdessä tekemistä kavereiden tai perheen kanssa. Perheen pikkuväelle hämärän ajan ravustus on unohtumaton kokemus.

Vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta kartoitetaan pohjoisen Perämeren alueella8.7.2021 10:37:15 EEST | Tiedote

Heinä- ja elokuun aikana voi nähdä tavallista tarkkaavaisempia suppailijoita ja kahlaajia Perämeren rantavesissä. Kyse ei kuitenkaan ole hellettä karussa olevista lomailijoista, vaan pohjoisen meriluonnon kartoittajista. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueilla toteutetaan vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden inventointeja osana VELMU2 -ohjelmaa, jossa tavoitteena on lisätä tietoa pohjoisen Perämeren huonommin tunnettujen rannikkoalueiden lajistosta, luontotyypeistä ja lajien muodostamista yhteisöistä. Alueella liikkuvat myös SeaCOMBO-hankkeen kartoittajat.

Tarjolla tietoa vesikasvien ja rantojen hoidosta sekä vinkkejä niittoihin (Etelä-Savo, Kainuu, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)7.7.2021 13:51:16 EEST | Tiedote

Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -webinaarin tallenteet ovat nyt tarjolla. Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa, joten ennen mökkirannan niittoa tulee poiston tarpeellisuus punnita. Vesistöstä poistetun kasvimassan hyötykäyttö on kasvussa, ja kasvimassa voidaan hyödyntää esimerkiksi maanparannusaineena peltoviljelyssä.

Peltojen kipsikäsittelyn hakuaika jatkuu 31.7. saakka – kevään tukihaku toi käsittelyyn yli 7000 hehtaaria (Varsinais-Suomi, Satakunta)2.7.2021 09:54:23 EEST | Tiedote

Noin 270 varsinaisuomalaista viljelijää haki kipsinlevitystä yhteensä 7000 peltohehtaarille 25.6. päättyneessä kipsihaussa. Hakuun vaikuttivat poikkeuksellisen runsaat kevätsateet, jotka viivästyttivät kylvöjä. Hakuaikaa jatketaankin viljelijöiden toiveesta 31.7.2021 saakka. Eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Salosta (1178 ha) ja huomattavasti pienemmästä Pöytyän kunnasta (1134 ha). Suhteessa kipsinlevitykseen soveltuvaan peltoalaan nähden eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Oripäästä 10,2 % (184 ha). Kuntakohtaiset tiedot löytyvät liitteenä olevista kuvista.