Lisätyöt voivat nostaa rakennuskustannuksia jopa kymmeniä prosentteja - ”Olen nähnyt miljoonien lisätyötarjouksia”

Euroopan kemikaaliviraston ECHAn toimitilahankkeen neuvonantajana toiminut JLL on tehnyt hämmästyttävän löydön. EU-byrokratiasta löytyi idea, miten rakennusvaiheen muutos- ja lisätyöt saadaan kuriin.
Johtaja Anna Lievonen JLL:n Corporate Solutions -palveluista

Euroopan kemikaalivirasto ECHAlle on juuri valmistunut toimitila Helsingin Telakkakadulle. Tiloihin muutti vuoden vaihteessa noin 650 EU-asiantuntijaa.

Vuokralaisen, eli ECHAn kaupallisena ja teknisenä neuvonantajana toimi vuodesta 2016 lähtien kiinteistökonsultti JLL.

JLL auttoi ECHAa pääkonttorihankkeen kilpailutuksen toteuttamisessa ja EU:n sisäisten säännösten ja suomalaisten rakennustapojen yhteensovittamisessa.

“EU:ssa on pyritty määrittelemään prosessit etukäteen niin pitkälle kuin mahdollista. Tämä koettiin toisinaan raskaaksi. Joka kohdassa se ei sopinut suomalaiseen rakennuttamisen tapaan”, JLL:n johtaja Anna Lievonen sanoo.

“Tilankäyttäjän tarpeiden etukäteiseen määrittelyyn ECHAlla oli kuitenkin toimiva malli. Huomasimme sen olevan hyvä työkalu välttämään lisä- ja muutostöitä. Nämä tulevat asiakkaalle usein kalliiksi”.

JLL:n arkkitehtipalveluiden johtaja Timo Koskinen kertoo, että lisä- ja muutostyöt saattavat nostaa rakennushankkeiden kokonaissummaa jopa kymmeniä prosentteja. Muutostarpeisiin herätään usein liian myöhään eli vasta sitten, kun projekti on jo käynnistynyt.

“Olen nähnyt jopa miljoonien eurojen lisätyötarjouksia”, hän sanoo.

Muutostöistä yleisimmät ovat neuvotteluhuoneiden määrät ja sijainti, valaistuksen muutokset, materiaalien vaihto laadukkaampiin, ääneneristysten parantaminen, taloteknisen älyn lisääminen tai vaikkapa sähköpistokkeiden paikat ja riittävyys.

JLL kehittikin EU-mallista suomalaiseen ympäristöön soveltuvan toimintatavan. Malli otetaan käyttöön arkkitehti- ja vuokralaisedustuspalveluissa sekä projektinjohtopalveluissa.

Pre-lease Support -nimisessä palvelussa asiakkaalle tuotetaan tekninen ja toiminnallinen laatutasokuvaus sekä tilaohjelma, joka on tehty tilankäyttäjän tarpeiden mukaan.

Palvelun idea on määrittää ennen rakennushanketta yrityksen tilojen tarve ja toiminnallisuus huomattavasti aiempaa yksityiskohtaisemmin sekä mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen.

Palvelun tarkoitus on minimoida lisä- ja muutostyöt, säästää asiakkaan aikaa ja mahdollistaa liiketoimintaa parhaiten tukevat tilat.

JLL:n tietojen mukaan mikään merkittävä toimija Suomessa ei ole tuotteistanut vastaavaa palvelua.

Anna Lievonen, johtaja, Corporate Solutions, JLL, anna.lievonen@eu.jll.com, 040 848 9910

Timo Koskinen, Arkkitehtipalveluiden johtaja, JLL, timo.koskinen@eu.jll.com, 050 327 1146

Johtaja Anna Lievonen JLL:n Corporate Solutions -palveluista
JLL:n arkkitehtipalveluiden johtaja Timo Koskinen

JLL on johtava toimitilojen asiantuntija 16,3 miljardin dollarin liikevaihdolla (2018). Yritys on mukana Fortune 500 -listalla.

JLL:n yli 90 000 työntekijää 80 maassa ja lähes 300 toimistossa palvelee asiakkaitaan laajasti toimitilojen asiantuntijapalveluiden parissa.

JLL on Suomen johtava kiinteistöasiantuntija, joka palvelee noin 70 työntekijän voimin Suomen tunnetuimpia yrityksiä ja kiinteistösijoittajia sekä kansainvälisiä asiakkaita.

JLL on rekisteröity tavaramerkki, jota käytetään Jones Lang LaSalle Inc. brändinä. Lisätietoja www.jll.com