Listayhtiöiden neuvottelukunta: Pörssiyhtiöiden arvioitava muuttuneen tilanteen vaikutusta yhtiökokouksen järjestämiseen

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n ja Keskuskauppakamarin perustama listayhtiöiden neuvottelukunta päivittää perjantaina julkaisemaansa kannanottoa pörssiyhtiöiden yhtiökokousten järjestämisestä. Pörssiyhtiöiden on arvioitava muuttunutta tilannetta ja siihen liittyviä riskejä yhtiön työntekijöiden ja osakkeenomistajien näkökulmasta. Myös pikaisia muutoksia lainsäädäntöön tarvitaan.

Listayhtiöiden neuvottelukunta julkaisi 13.3.2020 kannanoton, jossa se katsoi, että pörssiyhtiöiden yhtiökokoukset tulisi järjestää ajallaan. Lisäksi neuvottelukunta toi esille toimenpiteitä, joilla koronaviruksen tartuntariskiä voidaan pienentää. Kannanoton jälkeen yleinen uhka-arvio on muuttunut vakavammaksi ja Suomen hallitus on päättänyt valmiuslain käyttöönotosta sekä useista lisätoimenpiteistä koronaviruksen leviämisen estämiseksi.

Listayhtiöiden neuvottelukunta pitää hallituksen toimia ymmärrettävinä. Tässä akuutissa kriisitilanteessa on ensisijaista huolehtia toimenpiteistä, joilla kansalaisten sekä yhtiöiden osakkeenomistajien ja henkilöstön terveys voidaan turvata. Muuttuneen tilanteen vuoksi listayhtiöiden neuvottelukunta on päättänyt päivittää kannanottoaan.

”Pörssiyhtiöiden tulee arvioida tilannetta ja riskejä huolellisesti yhtiön työntekijöiden ja osakkeenomistajien näkökulmasta”, toteaa listayhtiöiden neuvottelukunnan puheenjohtaja, Alma Median lakiasiainjohtaja Mikko Korttila.

Osakeyhtiön yhtiökokous ei listayhtiöiden neuvottelukunnan käsityksen mukaan ole sinällään julkinen, vaan yksityinen kokoontuminen. Yhtiökokouksiin liittyvät tartuntariskit ovat kuitenkin samoja kuin yleisötilaisuuksissa ja julkisissa kokoontumisissa. Arvioidessaan sitä, järjestetäänkö pörssiyhtiön yhtiökokous vai siirretäänkö se pidettäväksi myöhempänä ajankohtana, pörssiyhtiön on syytä ottaa huomioon listayhtiöiden neuvottelukunnan aiemmassa kannanotossa esitetyt seikat, päivitetty uhka-arvio sekä hallituksen uudet linjaukset.

”On edelleen tärkeää, että myös sijoittajien luottamusta pääomamarkkinoiden toimintaan suojataan mahdollisimman hyvin”, muistuttaa listayhtiöiden neuvottelukunnan sihteeri, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala. ”Pääomamarkkinoiden luotettava ja asianmukainen toiminta on tärkeää tilanteessa, jossa kansantalouteen kohdistuu merkittäviä riskejä taloudellisen toimeliaisuuden heikentyessä nopeasti.”

”Listayhtiöiden neuvottelukunta esittää pikaisia lainsäädäntötoimenpiteitä yhteisölainsäädännön muuttamiseksi siten, että yhteisölainsäädäntö tunnistaisi meneillään olevan kriisin kaltaiset poikkeukselliset tilanteet, joissa esimerkiksi yhtiökokouksen järjestäminen osakeyhtiölain tai yhtiöjärjestyksen asettamassa määräajassa voi estyä”, kertoo EK:n asiantuntija Hannu Ylänen.

”Kohdennetuilla yhteisölainsäädännön muutoksilla tulisi helpottaa yhtiö- ja vuosikokousten järjestämistä kokonaan tai pääosin etäyhteyden avulla tällä hetkellä tarjolla olevien teknisten järjestelmien rajoitteet huomioon ottaen. Tällaisia muutoksia on jo alustavasti selvitetty osakeyhtiölain muutostarveselvityksen yhteydessä, ja suhtautuminen niihin on ollut positiivinen. Muutokset olisi syytä saattaa voimaan kiireellisinä.”

Lisätietoja:

Ville Kajala, Johtava asiantuntija, Keskuskauppakamari (050 376 1460, ville.kajala@chamber.fi)

Hannu Ylänen, Asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto EK (040 743 7620, hannu.ylanen@ek.fi)

Listayhtiöiden neuvottelukunta on Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ja Keskuskauppakamarin perustama vapaamuotoinen yhteistyöelin, jonka tarkoituksena on edistää listayhtiöiden välistä vuorovaikutusta erityisesti arvopaperimarkkinoiden sääntelyä koskevissa kysymyksissä. Lisätietoja listayhtiöiden neuvottelukunnasta: https://cgfinland.fi/arvopaperimarkkinayhdistys/listayhtioiden-neuvottelukunta/.

Vienti veti hyvin alkuvuonna – maaliskuussa käänne huonompaan3.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Suomen vienti EU:n ulkopuolisiin, kolmansiin maihin kasvoi kuusi prosenttia tammi-maaliskuussa 2020, osoittavat kauppakamareiden reaaliaikaiset vientiasiakirjatilastot. Tammikuussa kasvua oli peräti 19 prosenttia ja helmikuussakin vielä kolme prosenttia. Maailmanlaajuisen pandemian jo jyllätessä maaliskuussa 2020 vientiasiakirjojen kysyntä putosi kaksi prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajasta.

Kauppakamarien kysely: Yritysten tilanne heikentynyt merkittävästi kahdessa viikossa - kaksi kolmasosaa aikoo lomauttaa tai irtisanoa31.3.2020 00:01:00 EESTTiedote

Lähes kaksi kolmasosaa kauppakamarien kyselyyn vastanneista liki 3400 yrityksestä aikoo lomauttaa tai irtisanoa työntekijöitään. Reilu 40 prosenttia yrityksistä oli jo maanantaihin mennessä antanut lomautusvaroituksen tai kutsunut yt-neuvottelut. Tilanne on synkentynyt merkittävästi kahden viikon aikana, jolloin kauppakamarit toteuttivat kyselyn edellisen kerran.