Live-vetoon uusi monipuolisempi käyttöliittymä

Veikkauksen Live-vedon käyttöliittymä on uudistettu. Mitä se merkitsee, tuotepäällikkö Tommi Jokinen? - Alkua uudelle helpolle ja kilpailukykyiselle livepelaamiselle. Olemme ehostaneet etenkin mobiilipelaamista asiakastoiveiden mukaisesti.

Live-vedon tuotepäällikkö Tommi Jokinen.

Millaisia pelikokemus ja tarjonta ovat nyt verrattuna Liven aloittamiseen noin kymmenen vuotta sitten?

- Liven alkuaikoina tarjolla oli vain 1-2 ottelua päivittäin akselilla jääkiekko ja jalkapallo. Tuolloin operoimme kaikki kertoimet itse. Nykyään tarjoamme jo kymmeniä eri lajin tapahtumia joka päivä ja valtaosa kertoimista tulee meille ulkomailta. Tarjolla on nykyään lisäpalveluna myös live-kuvaa ja reaaliaikaista visualisaatiota ottelutapahtumista. Kehitys on ollut huimaa.

Live-veto on Veikkauksen nopeimmin kasvava urheilupeli. Millaiset tapahtumat ja lajit ovat suosituimpia?

- Jääkiekko kerää selvästi suurimmat pelivaihdot. Huipputapahtumana joka keväiset MM-kisat. Jalkapalloa ja tennistä esitämme paljon VeikkausTV:ssa ja otteluja on tarjolla hyvin pitkin päivää. Tasokkaalla kuvalla varustetut VeikkausTV:n kotimaiset palloilulähetykset ovat myös olleet erittäin suosittuja.

Paljonko vuodessa on kohteita?

- Vuosittain tarjoamme noin 10 000 live-vedon tapahtumaa, joista jalkapalloa ja jääkiekkoa on noin kolme neljäsosaa. Jokainen tapahtuma sisältää muutama kymmentä pelikohdetta ja jokainen pelikohde sisältää useita tulosvaihtoehtoja. Asiakas voi siis valita pelikohteensa vuosittain noin miljoonasta eri vaihtoehdosta.

Millaisilla päätelaitteilla Liveä pelataan?

- Mobiilin osuus on noussut voimakkaasti ja ensi vuonna sitä kautta pelataan jo valtaosa euroista. Trendi tuntuu vain kiihtyvän.

Osa Liven kohteista on katsottavissa VeikkausTV:stä, osa ei. Miten se vaikuttaa pelikäyttäytymiseen?

- Kyllä se näkyy. Meillä on ensi vuonna livelähetys jo noin 5 000 ottelusta eli valinnanvaraa löytyy paljon. Tietyissä lajeissa kuten jalkapallossa asiakkaat valitsevat mieluummin livelähetyksen sisältävän ottelun. Livekuvan merkitys on kuitenkin tippunut vuosi vuodelta. Tarjoamme lähes joka otteluun niin sanotun visualisaation, jonka avulla asiakas voi seurata pelitapahtumia myös reaaliaikaisen animaation avulla. Visualisaatio toimii jouhevasti kaikilla päätelaitteilla.

Live mahdollistaa perinteisen 1X2-tyyppisen Pitkävedon pelaamisen jatkamisen tapahtuman kuluessa. Millaiset tulosvaihtoehdot keräävät pelikohteen sisällä eniten liikevaihtoa?

- Suomalaiselle pelikulttuurille leimallista on, että halutaan voittaa pienellä panoksella paljon rahaa. Tämä heijastuu myös liveen. Asiakkaat panostavat usein sen puolesta, että häviöllä oleva joukkue nousee korkealla kertoimella sillasta voittoon. Suosittuja pelikohteita ovat myös eri lajien tunnetut maalintekijät. Kun Messi tai Zlatan maalaa niin se tietää usein pelinjärjestäjälle rahanmenoa.

Moni veikkaaja muistaa Saksan ja Ruotsin MM-katsintaottelun Berliinistä 2012. Ruotsi tuli 4-0-tilanteesta toisella jaksolla 4-4-tasatilanteeseen takomalla puolessa tunnissa neljä maalia. Mikä ottelu ja kohde on itsellesi jäänyt parhaiten mieleesi Liven historiasta?

- Tuo ottelu on jäänyt elävästi mieleeni. Pyöritin sen itse ja Ruotsin voitto varsinaisella peliajalla olisi tullut Veikkaukselle erittäin kalliiksi. Erikoisin tapahtuma on kuitenkin liven alkuajoilta Torinon olympialaiset 2006 ja sieltä Curling. Täysin tuntematon ja livessä aiemmin pelaamaton laji keräsi hurjia pelivaihtoja kun kansa seurasi herkeämättä Markku Uusipaavalniemen johdattaman Suomen joukkueen nousua aina finaaliin saakka.

Live-vedon panosrajaa nostettiin äskettäin. Onko Liveen tulossa muuta uutta?
- Tammikuussa tulee paljon uusia sarjoja ja lajeja VeikkausTV:hen ja samalla myös liveen. Live-vetoa voi jatkossa pelata myös suoraan kumppanien sivuilta. Kehitämme lisäksi liveä jatkuvasti asiakastoiveiden mukaisesti. Kaikki asiakkaiden toiveet pyritään ottamaan huomioon.

Olet vetänyt Veikkauksen Liveä käytännössä sen alusta asti. Millaista työtä se on? Jääkö vielä into seurata urheilua vapaa-ajalla?

- Erittäin mielekästä ja monipuolista työtä. Työ vaihtelee live-vedon kehittämistyöstä ja hallinnoimisesta kertoimenlaskennan kautta livetapahtumien operointiin. Homma vaatii paljon ja antaa paljon. Vapaa-ajalla seuraan mielelläni sellaisia urheilulajeja, jotka eivät ole liven kanssa missään tekemisissä. Ravit ja amerikkalainen jalkapallo ovat lähimpänä sydäntäni.

Live-vedon tuotepäällikkö Tommi Jokinen.

Veikkauksen urheilupelejä ovat Pitkäveto, Moniveto, Tulosveto, Voittajavedot, Live-veto, Moniveikkaus ja Vakioveikkaus. Urheilupeleistä suosituin on Pitkäveto. Veikkaus on tehnyt suomalaisista voittajia jo 75 vuoden ajan. Joka viikko Veikkauksen tuotosta jaetaan yli 10 miljoonaa euroa taiteen, liikunnan, tieteen ja nuorisotyön tekemiseen – meille kaikille. www.veikkaus.fi/oletvoittaja