Ljusare utsikter för beredningen av vård- och landskapsreformen – hållbar utvecklingstrend för kommunernas ekonomi

Kommunförbundet ser positivt på att regeringen inte skär ner kommunernas statsandelar för beredningen av vård- och landskapsreformen.

Kommunförbundet informerar
31.8.2017
Får publiceras genast

– Det är ett principiellt och ekonomiskt viktigt vägval i budgetmanglingen, också med tanke på framtiden. Kommunerna ansvarar fullt ut för sina uppgifter ända tills reformen träder i kraft och är dessutom tvungna att lägga ner resurser på sitt eget reformarbete, säger Timo Reina, vice verkställande direktör vid Kommunförbundet.

Besluten om anslagen för reformberedningen år 2018 och för ICT-kostnader innebär större chans för att beredningen kommer att lyckas inom den nya tidsplanen.

– Förberedelserna och den temporära förvaltningen ser ändå fortfarande ut att få mindre resurser än vad landskapen uppskattat att de behöver, påpekar Reina.

Enligt Kommunförbundet är det positivt att kommunerna ska få full kompensation för förlorade skatteinkomster. Det är ändå beklagligt att kommunerna måste höja sina fastighetsskattesatser ytterligare för att kompensera den sänkning av avgifterna för småbarnspedagogik som fastslogs i redan vid ramförhandlingarna.

– I beredningen av familjevårdsreformen, som inleddes i samband med budgetmanglingen, måste kommunernas förutsättningar att klara av den växande efterfrågan på småbarnspedagogik tillgodoses.

Kommunförbundet efterlyser närmare information om de kommande insatserna för att reparera mögelskolor, åtgärda problem med inomhusluften och sätta fart på bostadsproduktionen.

Kommunförbundets chefekonom Minna Punakallio bedömer att utvecklingstrenden för den kommunala ekonomin är hållbar, men att situationen varierar från kommun till kommun.

– Samtidigt måste vi komma ihåg att regeringen fortfarande planerar åtskilliga kalkylerade nedskärningar i kommunernas statsandelar och att kommunernas skatteunderlag fortfarande har en svag utveckling på grund av besluten i konkurrenskraftsavtalet. Som det nu ser ut har statens åtgärder fortfarande sammantaget en negativ effekt på den kommunala ekonomin.

– Som helhet balanserar kommunekonomin fortfarande på en knivsudd. Även om den allmänna ekonomiska utvecklingen för tillfället ser ut att stärka kommunernas ekonomi, hänger stora osäkerhetsfaktorer i luften, till exempel den kommande arbetsmarknadsuppgörelsen.

Timo Reina, vice verkställande direktör, tfn 040 555 8458
Minna Punakallio, chefekonom, tfn 040 751 5175

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Inbjudan: Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus6.9.2017 09:59Kutsu

Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus i Helsingfors, Alpgatan 1. Partiledardebatt 13.9.2017 kl. 10–11.30. Kommunmarknaden är ett årligt forum för kommunsektorn och hela offentliga sektorn som lockar sakkunniga, beslutsfattare, organisationsfolk och företagsrepresentanter till Kommunernas hus. Evenemanget pågår i två dagar och ordnas i år för 24:e gången. I programmet ingår omkring 270 seminarier och informationsinslag, och 200 utställare medverkar.

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla31.8.2017 14:41Tiedote

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Kommunförbundets styrelse om budgetmanglingen: Kommunekonomins hållbarhet måste tryggas – investeringsbehoven bör tillgodoses24.8.2017 14:02Tiedote

Den kommunala ekonomin har under de senaste månaderna fortsatt att förbättras tack vare den allmänna ekonomins och skatteinkomsternas gynnsamma utveckling och kommunernas egen utgiftsdisciplin. Skillnaderna mellan kommunerna är ändå stora och en fortsatt ekonomisk tillväxt kan rentav öka klyftan, framhöll Kommunförbundets styrelse vid sitt sammanträde torsdagen den 24 augusti.