LKV- ja LVV-kokeet sähköisiksi: Enemmän koetilaisuuksia ja lisää joustavuutta kokelaille

LKV- ja LVV-tutkintokokeet on mahdollista suorittaa sähköisesti kesäkuusta lähtien. Kokeiden sähköistyminen mahdollistaa useampia koepäiviä vuodessa perinteisen kahden koepäivän sijaan. Uudistuksen myötä myös kokeiden tuloksia julkaistaan entistä tiheämmin, mikä nopeuttaa uusien kiinteistönvälittäjien pätevöitymistä.

Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg. Kuva: Liisa Takala

Sähköisen kokeen lisäksi myös perinteinen paperille tehtävä koe on tänäkin vuonna mahdollista suorittaa vähintään kerran. Koepäivä on 21. elokuuta. Koe järjestetään Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

”Kokeen vieminen sähköiseen muotoon vastaa kokelaiden toiveita. Kahden koepäivän sijaan tutkinnon suorituspäiviä tulee huomattavasti enemmän, mikä antaa kokelaille mahdollisuuden valita itselle juuri se sopivin päivä. Jos kokeeseen ei voikaan jostain syystä osallistua, ei seuraavaa mahdollisuutta tarvitse odottaa puolta vuotta”, kertoo Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg uudistuksesta.

Tänä vuonna sähköisiä koetilaisuuksia on suunniteltu järjestettävän yhteensä 16 kertaa, mikäli kokoontumisrajoitukset sen sallivat.

Wikbergin mukaan korona-aika on osoittanut sen, että kaksi koepäivää vuodessa on liian haavoittuvainen systeemi. Kun koronatilanne vaihtelee, sähköinen koe tuo joustavuutta huomattavasti enemmän kuin paperinen ”massakoe”.

Ensimmäisen kerran sähköisen kokeen voi suorittaa 10. kesäkuuta. Kesäkuussa on kaikkiaan neljä koepäivää. Seuraavat koepäivät ovat elokuussa, lokakuussa ja joulukuussa. Alkuvaiheessa sähköinen koe on mahdollista suorittaa vain Helsingissä, loppuvuoden aikana koemahdollisuuksia on pyrkimys tuoda myös muualle Suomeen.

Ilmoittautuminen kesäkuun koepäiville aukeaa huhtikuun lopulla ja päättyy 27.5. Kesäkuun koepäivät on varattu ensisijaisesti niille kokelaille, jotka olivat ilmoittautuneet huhtikuun massakierrokselle, joka jouduttiin perumaan koronavirustilanteen takia. Ilmoittautumislinkki ja -ohjeet lähetetään kokelaille sähköpostitse huhtikuun puolenvälin jälkeen.

Ilmoittautuminen elokuun sähköisiin koepäiviin ja 21.8. järjestettävään massakierrokseen aukeaa kesäkuun alussa.

Vielä toistaiseksi koetta ei voi suorittaa etäyhteyksien kautta kotoa käsin.

”Kokeen sähköiseen muotoon saaminen on ensimmäinen askel. Kehitämme koko ajan koetta asiakaskokemusten perusteella”, Wikberg sanoo.

Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Konkurssien määrä väheni, mutta työttömiksi konkurssien takia jääneiden määrä kasvoi21.4.2021 09:30:30 EEST | Tiedote

Toisin kuin pelättiin, konkurssien määrä ei kasvanut vaan väheni ensimmäisellä vuosineljänneksellä reilu kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Konkurssit aiheuttivat kuitenkin aiempaa enemmän tuhoa: konkurssiin menneistä yrityksistä jäi työttömiksi yli 20 prosenttia enemmän ihmisiä edellisvuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki pitää asiaa huolestuttavana signaalina.

Keskuskauppakamari: Osaamisperusteisen maahanmuuton tavoitteeksi välittömästi 30 000 vuosittaista tulijaa19.4.2021 13:09:51 EEST | Tiedote

Työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto tarvitsee konkreettisen määrällisen tavoitteen. Tavoite voisi jo ensi vuonna olla 30 000:n työn tai opiskelun perusteella Suomeen muuttavan vastaanottaminen. Tavoitetta tulee kuitenkin nostaa jo lähivuosina ja vuosikymmenen loppuun mennessä tavoite pitäisi tuplata, vaatii Keskuskauppakamari. Päätösten aika on puoliväliriihessä.

Keskuskauppakamari: Hallituksen arvioitava uudelleen kansallisen koronatodistuksen tarve16.4.2021 15:54:11 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mielestä hallituksen pitäisi alkaa välittömästi valmistella kansallisen, digitaalisen koronatodistuksen käyttöönottoa. Koronatodistus olisi tarpeellinen palveluiden ja tapahtumien suunniteltua nopeampaan avaamiseen turvallisesti sekä välttämättömään työmatkailun. Toistaiseksi hallitus on katsonut tarpeelliseksi vain EU:n yhteisen digitaalisen koronatodistuksen käyttöönoton.