Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.

FA kannattaa ministeri Vehviläisen esitystä, että Suomessa tulisi heti alkaa valmistella lobbarirekisteriä. Vehviläisen mukaan valmistelusta vastaisi oikeusministeriö ja työ tehtäisiin avoimesti eri sidosryhmien kanssa.

”On erinomaista, että ensin puhemies Paula Risikko ja nyt ministeri Vehviläinen kannattavat lobbarirekisteriä”, kehuu Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Rekisteri tekisi suomalaisesta edunvalvonnasta avoimempaa. Lobbausta harjoittavat etujärjestöjen ja viestintätoimistojen lisäksi muun muassa elinkeinoelämä, palkansaajaliike, kansalaisjärjestöt, yritykset ja konsulttifirmat.”

Rekisteriin kuulumattomuus ei kuitenkaan saa estää kansalaisliikkeiden tai yksityishenkilöiden pääsyä päättäjien ja viranhaltijoiden pakeille.

Kaikki äänet kuuluviin

Viisas päättäjä kuuntelee eri osapuolten näkemyksiä ja asiantuntemusta ennen päätöksentekoa. Päättäjät tarvitsevat tietoa valmisteltavien asioiden vaikutuksista ja eri näkökulmista.

Lobbarirekisterin tulee kattaa sekä lainsäädäntö- että toimeenpanovaltaan kohdistuva lobbaus, Vehviläinen sanoo. Lisäksi sen tulisi olla julkisen viranomaisen ylläpitämä.

”Yksi vaihtoehto on eduskunnan ylläpitämä rekisteri, johon lobbausta tekevien järjestöjen, yhteisöjen ja yritysten pitäisi ilmoittautua. Tahot ilmoittaisivat rekisteriin myös lobbausta tekevät henkilöt”, Yli-Huttula ehdottaa.

Vehviläinen muistuttaa, että lobbarirekisteriä ei tule sellaisenaan kopioida ulkomailta. Rekisteri pitää sovittaa siihen yhteiskuntapoliittiseen ja hallinnolliseen ympäristöön, jossa päätöksentekoon vaikuttamista on tarkoitus säännellä. Läpinäkyvyyttä ja kansalaisten kykyä seurata ja valvoa päätöksentekoprosessia tulee edistää monin eri tavoin, joista lobbarirekisteri on yksi tärkeä tapa.

Vehviläisen mukaan lobbarit on otettava mukaan valmistelemaan uutta rekisteriä. “Tämä on tärkeä periaate, että uuden järjestelmän rakentamisessa kuullaan tahoja, jotka tekevät lobbausta”, toteaa Yli-Huttula, joka toimii järjestöjen ja yritysten lobbareista koostuvan Edunvalvontafoorumin puheenjohtajana.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.