Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.

FA kannattaa ministeri Vehviläisen esitystä, että Suomessa tulisi heti alkaa valmistella lobbarirekisteriä. Vehviläisen mukaan valmistelusta vastaisi oikeusministeriö ja työ tehtäisiin avoimesti eri sidosryhmien kanssa.

”On erinomaista, että ensin puhemies Paula Risikko ja nyt ministeri Vehviläinen kannattavat lobbarirekisteriä”, kehuu Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Rekisteri tekisi suomalaisesta edunvalvonnasta avoimempaa. Lobbausta harjoittavat etujärjestöjen ja viestintätoimistojen lisäksi muun muassa elinkeinoelämä, palkansaajaliike, kansalaisjärjestöt, yritykset ja konsulttifirmat.”

Rekisteriin kuulumattomuus ei kuitenkaan saa estää kansalaisliikkeiden tai yksityishenkilöiden pääsyä päättäjien ja viranhaltijoiden pakeille.

Kaikki äänet kuuluviin

Viisas päättäjä kuuntelee eri osapuolten näkemyksiä ja asiantuntemusta ennen päätöksentekoa. Päättäjät tarvitsevat tietoa valmisteltavien asioiden vaikutuksista ja eri näkökulmista.

Lobbarirekisterin tulee kattaa sekä lainsäädäntö- että toimeenpanovaltaan kohdistuva lobbaus, Vehviläinen sanoo. Lisäksi sen tulisi olla julkisen viranomaisen ylläpitämä.

”Yksi vaihtoehto on eduskunnan ylläpitämä rekisteri, johon lobbausta tekevien järjestöjen, yhteisöjen ja yritysten pitäisi ilmoittautua. Tahot ilmoittaisivat rekisteriin myös lobbausta tekevät henkilöt”, Yli-Huttula ehdottaa.

Vehviläinen muistuttaa, että lobbarirekisteriä ei tule sellaisenaan kopioida ulkomailta. Rekisteri pitää sovittaa siihen yhteiskuntapoliittiseen ja hallinnolliseen ympäristöön, jossa päätöksentekoon vaikuttamista on tarkoitus säännellä. Läpinäkyvyyttä ja kansalaisten kykyä seurata ja valvoa päätöksentekoprosessia tulee edistää monin eri tavoin, joista lobbarirekisteri on yksi tärkeä tapa.

Vehviläisen mukaan lobbarit on otettava mukaan valmistelemaan uutta rekisteriä. “Tämä on tärkeä periaate, että uuden järjestelmän rakentamisessa kuullaan tahoja, jotka tekevät lobbausta”, toteaa Yli-Huttula, joka toimii järjestöjen ja yritysten lobbareista koostuvan Edunvalvontafoorumin puheenjohtajana.

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.