Aulis Lundell OyAulis Lundell Oy

Logomo juhlii – myös taide ja teräs esillä Turussa 20.11.2021

Luovien alojen tapahtumakeskus Logomolla on 10-vuotisjuhlat, jotka huipentuvat lauantaina 20.11.2021. Mukana juhlistamassa Turkua ja Taidetta ovat myös Aulis Lundell Oy, Liune ja Johanna Oras. Toivotamme kaikki tervetulleiksi tutustumaan Modi HELMEEN Logomon pihalle. "Helmi - La Perla" on teräsrunkoinen taideinstallaatio, joka on osa Johanna Oraksen Kukoistuksen koodi 2.0 -näyttelyä. Taidenäyttely on esillä Logomon Logi-salissa klo 12:00–15:00. Tiloihin on vapaa pääsy klo 15.00 saakka, taiteilija esittelee näyttelyn teemat klo 13.15.
Teräsrunkoinen Modi "Helmi - La Perla" matkalla Turun Logomon pääsisäänkäynnin tuntumassa

Uusia tapoja käyttää terästä ja taidetta

Kotimaisen teräsrankojen valmistajan, Aulis Lundell Oy:n, toimitusjohtaja Leena Lundell innovoi väsymättömästi uutta ja kehittää terästuotteiden konsepteja. Sitä mukaa, kun yrityksen seinän sisään liukuvat Liune-ovet alkoivat vallata markkinoita ja tulla entistä enemmän kääntyvien väliovien haastajaksi, halusi Lundell vielä jotain uutta: hän päätyi yhdistämään teräsrunkoisiin oviinsa kuvataiteen. Yhteistyökumppaniksi valikoitui aistikkaista teoksistaan tunnettu taiteilija Johanna Oras, ja nyt naiset ovat yhdessä sisustaneet koteja ja tiloja.

Teräsyrittäjä ja taiteilija osuivat sattuman kaupan seurauksena sisustajiksi samaan messukohteeseen vuoden 2018 Asuntomessuilla. Tästä alkoi hedelmällinen yhteistyö, jonka näkyvimpiä tuloksia on Liune by Johanna Oras -taideovimallisto.

– Taiteilijat ja yritykset tekevät aivan liian vähän yhteistyötä. Yleensä tuotteistaminen tapahtuukin vasta taiteilijan kuoleman jälkeen, ja tuloista hyötyy perikunta. Miksi en hyödyntäisi taidettani nyt kun olen vielä elossa? Annan ohjeeksi uusille taiteilijoillekin jo koulutusvaiheessa, ettei kenestäkään tule yksin uutta aaltoa. Vain tekemällä yhteistyötä pääsee eteenpäin, kertoo Johanna Oras.

Taiteesta sisustukseen ja tilaratkaisuihin

Tämän päivän sisustaja arvostaa kestäviä, laadukkaita ja mahdollisimman ekologista ratkaisuja.  Johanna Oras huomauttaa, että suomalaisten rohkeus persoonalliseen sisustamiseen on kasvussa. Digipainotekniikka mahdollistaa sen, että taideteoksen kylkeen on helppoa tilata taiteilijalta sisustukseen istuvat verhot, sohvatyynyt ja vaikka kokonainen tapetti. Jotkut ovat valmiita menemään pidemmälle: Oras on kutsuttu joissain projekteissa samaan pöytään jo arkkitehdin kanssa.

– Ihmiset hakevat taiteesta viihtyisyyttä ja sielunruokaa, ollaan sitten omassa olohuoneessa tai taidenäyttelyssä. Taiteen upottaminen osaksi omaa arkea ei kuitenkaan vie omaisuuksia.

Nyt taidesisustus on laajentunut ja vahvistunut entisestäänkin, sillä Johanna Oras on luonut uuden ”Kallary Design” -tuoteperheen. Se tuo sisustukseen selkeitä linjoja yhdistettynä renessanssimaiseen runsauteen. Kallaryn missio on tehdä taiteesta ja designista dynaaminen kokonaisuus, joka on helppo valita omaan kotiin.

Millainen on unelmien tila?

Sisustus- ja tilaratkaisut ovat vieneet tehokkaan naiskaksikon mennessään. Hyvänä esimerkkinä tästä oli kesän 2021 Asuntomessuilla Pyörre-talossa nähty taiteen täysimittainen upottaminen osaksi kotia. Unelmien tilojen suunnittelu ei hidastu Pyörre-talon jälkeenkään, sillä kaksikko tähyää yhä pidemmälle. Naisten mukaan suunnitteilla on ennennäkemätön ”design-pläjäys”, josta esimakua saadaan Turun Logomon Modi Helmessä. On nimittäin jo päätetty, että vielä tänä vuonna päästään tämän lisäksi tutustumaan ennennäkemättömiin taidesisustus- ja tilaratkaisuihin niin Turussa kuin Tampereellakin, LIUNE TILARATKAISUT -esittelytilojen muodossa.

Tiedossa on etenkin arkkitehdeille ja sisustussuunnittelijoille tarkoitettu konsepti, joka helpottaa tilojen suunnittelua ja ratkaisee tilaongelmia. Sisustussuunnittelu saa uutta tilaa ja mahdollisuuksia, kun väliseinärunko on valmistettu parhaista ratkaisuista, kuten Liunen seinän sisään liukuvista väliovista ja Gypsteel-rangoista. Liunen ja Kallaryn uusi tilasisustuskonsepti mahdollistaa Kallaryn designin maalauksina, tapetteina, astioina ja tekstiileinä. Kallaryn runsaat kuviot toistuvat myös Leena Lundellin yrityksen suunnittelemassa ja valmistamassa Liune-väliovessa.

- Kun haluatte projekteistanne kaiken irti niin kannattaa poiketa pian avautuviin Liunen esittelytiloihin Turun Maariankatu 5:een. Autamme projektinne uudelle tasolle ja yhdessä saavutamme uudet huiput, Leena Lundell tiivistää tulevaa.

Leena Lundell , Johanna Oras ja Kallary Design
Kallary Design oli näkyvästi esillä vuoden 2021 asuntomessujen Pyörre-talossa

Aulis Lundell Oy on erikoistunut rullamuovausteknologialla valmistettavien teräsprofiilien valmistamiseen, kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen ja markkinointiin sekä jatkojalostettujen tuotteiden kuten elementtien, moduulien ja Liune-ovikokonaisuuksien valmistukseen. Yhtiömme on suomalainen perheyritys, olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle Lundell-Profile -tuotteita jo vuodesta 1980.