Logomon Byrå on valmis aloittamaan

Turun Logomon yritystiloihin muuttaa 50 luovan alan yritystä kesäkuun alussa
Logomo Byrå

Turun Logomon yritystilat ovat valmistuneet ja yritykset muuttavat Logomoon kesäkuun alussa. Byråksi nimettyyn tilaan on tulossa reilut 50 luovan alan toimijaa suunnittelu- ja muotoilufirmoista mainostoimistoihin. 5000 neliön suuruisissa tiloissa työskentelee noin 300 työntekijää.

Logomon tavoitteena on ollut alusta lähtien koota yhteen erikokoisia ja eri-ikäisiä yrityksiä eri toimialoilta. Vuokralaisina on myös oppilaitoksia. Yhdistävä tekijä on luova talous.

– Luovat alat ovat pirstaleinen kokonaisuus, jolla on paljon pieniäkin yrityksiä. Logomossa alan toimijat verkostoituvat: yhteistyö kollegoiden, yhteistyökumppanien ja asiakkaiden kanssa tapahtuu luonnostaan. Myös asiakkaat arvostavat osoitetta, josta saa kaikki luovat palvelut samasta paikasta, sanoo Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä.

Byrån vuokratilat ovat 7-450 neliön kokoisia. Yritysten käytössä on lisäksi viisi neuvotteluhuonetta, joista kaksi on maksuttomia esimerkiksi nopeisiin palavereihin suunniteltuja tiloja. Ensimmäisessä kerroksessa oleva yhteistila Asema kokoaa ihmiset yhteen ja toimii keskusaukiona.  Tiloissa on myös sauna.

Luova liiketoimintamalli houkuttaa yrityksiä

Yksi Logomoon muuttavista yrityksistä on turkulainen mobiilimarkkinointiin erikoistunut yritys Routa. Nuori kasvuyritys työllistää jo 30 työntekijää. Toimitusjohtaja Jani Leppänen ei kauan Logomoon muuttoa miettinyt: Routa varasi tilansa ensimmäisenä suurena yrityksenä.

Roudan toimisto on kolmessa kerroksessa Byrån korkeassa tilassa vanhojen näkyviin jätettyjen kattopalkkien alla.

-Logomo on dynaaminen ja moderni ympäristö joka sopii erinomaisesti mobiilimarkkinoinnin toimialalle. Tilat ovat inspiroivat ja uskomme, että henkilöstömme ja asiakkaamme tulee viihtymään Logomossa, Jani Leppänen sanoo.

Routa aikoo hyödyntää Logomon konsertteja ja muita tapahtumia asiakastyössä.

Eettisiä designtuotteita suunnitteleva yritys Mum’s puolestaan aikoo järjestää Logomossa yhteisiä asiakasiltoja Logomo Kitchenin kanssa. Mum’s tuo taloon yhden naisen toimistonsa ja eettisiä designtuotteita esittelevän showroomin.

Mum’sin omistaja Outi Puro halusi Logomoon, koska talo mahdollistaa luovan työn liiketoiminta-asenteella.

-Logomo on urbaani ja sykkivä talo. Kaikki talon toimijat paikan pomoista lähtien uskovat niin vahvasti tulevaisuuteen, että uskon oman toimintani olevan kotonaan juuri Logomossa.

Byrå valmistuu toukokuussa ja toiminta alkaa 3.5. Uusia vuokralaisia Byråhon mahtuu vielä. Tiloista on vielä vapaana noin viidesosa.

Byråhon 1.6.2013 muuttavat yritykset:

Ada&Ina Oy, kankaiden ja räätälöityjen verhojen toimittaja

Aucor Oy, digimediatoimisto

Electric Power Finland Oy, sähkönjakelun ammattilainen

Envieno Ky, vesialan asiantuntijapalvelut

Humak, kulttuurituotannon tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiokeskus

Igence Oy, verkkokauppatoimittaja

Industria Oy, liikejohdon asiantuntijayritys

Infinity Oy, muotoiluyritys

Jaala Industrial Design Oy, designtoimisto

Lippupiste Oy, lipunvälitysyritys

Mainostoimisto Aboad Oy, mainostoimisto

Matti Vire, hieroja

Medusaworks Oy, sisältöjä ja sisältöjärjestelmiä internetiin

Mobiilimarkkinointi Routa, mobiilimarkkinointiyritys

Mum’s, eettisten designtuotteiden yritys

Nani Design, pienten koirien vaatteita valmistava yritys

Natasa Bulatovic Trygg, kuvataiteilija

Nemit Oy, ohjelmistokoodaus

Neodesign Oy, visuaalisen viestinnän suunnittelutoimisto

One Mind Dogs, koirien koulutus

Sanakari Oy, mainonnan ja yritysviestinnän suunnittelu

Solar Design, designtoimisto

Logomo
www.logomo.fi

Logomo Byrå

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii vanhassa VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Konserttien lisäksi Logomossa järjestetään kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia. Vuonna 2023 Logomossa järjestettiin yli tuhat tilaisuutta ja talon kävijämäärä oli yhteensä yli 300 000 henkilöä. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin yli 400 ihmistä noin 90 yrityksessä. Logomolle on myönnetty Suomen luonnonsuojeluliiton Ekokompassi-ympäristösertifikaatti vastuullisesta toiminnastaan.