Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta.

Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla.

Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät.

”Varsinais-Suomen positiiviset suhdannekehitykset ennakoivat valoisia tulevaisuuden kasvu- ja työllisyysnäkymiä. Näiden näkymien johdosta on elintärkeää saada luonnontieteistä innostuvia ja osaavia nuoria mukaan kasvuun ja tukemaan alueellista kehitystä”, Nurmi toteaa.

Loimaan kauppakamariosasto kuuluu Turun kauppakamariin ja kattaa Loimaan seutukunnan yli 60 jäsenyrityksellään. Kauppakamariosaston päätehtäviin lukeutuu seudun yritysten ja elinkeinoelämän toimintaympäristön kehittäminen.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Vuoden ICT-teko on Turun ammattikorkeakoulun Kansalaisen IT-tuki7.3.2019 11:00:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta on päättänyt myöntää vuoden 2018 ICT-teko-palkinnon Turun ammattikorkeakoulun Kansalaisen IT-tuelle. Kansalaisen IT-tuki on maksutonta tietokoneapua tarjoava palvelu, jota pyöritetään Turun ammattikorkeakoulussa tieto- ja viestintätekniikkaa sekä tietojenkäsittelyä opiskelevien opiskelijoiden voimin. Valiokunta palkitsee vuosittain henkilön, yrityksen tai teon esimerkillisestä toiminnasta digitalisaation parissa.