Loimua tarjoaa henkilöstölleen uusia mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistyötä

Kaukolämpöyhtiö Loimua lähtee ensimmäisten yritysten joukossa edistämään yhteisöllisyyttä toiminta-alueellaan Commu -sovelluksen avulla. Yhteistyön ansiosta Loimuan työntekijöille tulee mahdolliseksi tehdä vapaaehtoistyötä ja tarjota apua uuden sovelluksen avulla. Commu on uusi, maksuton mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua lähialueellaan. Oli kyseessä naapuriapu, talkoilu, vertaistuki tai vaikkapa juttuseura, Commun kautta on helppo tutustua uusiin ihmisiin.
Kuvassa vasemmalta Virpi Suomalainen (Loimua), Toni Nikkanen (Loimua), Sami Ekmark (Commu), Otto Tuomi (Loimua) ja Karoliina Kauhanen (Commu)

“Pandemia-aikana satunnaiset kohtaamiset ovat jääneet pois naapurustoissa. Oman lähialueen yhteisöä on ollut todella vaikea luoda”, kertoo Commun perustaja, hämeenlinnalainen yrittäjä Karoliina Kauhanen.

Commu tarjoaa yrityksille keinon laittaa vastuullisuustavoitteet käytäntöön. Kun työntekijä voi työajallaan tehdä vapaaehtoistyötä esimerkiksi naapurustossaan tai lähialueen yhdistyksissä, tekeminen tarjoaa luovan tauon ja merkityksellisiä kohtaamisia. Toisaalta työntekijät voivat myös pyytää apua ja saada näin oman arjen ongelman hoidettua. Näin yritys pystyy samanaikaisesti edistämään työhyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä, niin yrityksen sisällä kuin toiminta-alueellaan. Toiminnasta saadaan anonymisoitua dataa, jolla yritys voi näyttää vastuullisuustoimensa käytännössä.

”Loimua on paikkakunnillaan keskeinen toimija jo palvelunsa eli lämmittämisen kautta. Haluamme työssämme osoittaa vastuullisuuttamme paitsi ympäristöasioissa, myös kantamalla vastuuta lähiyhteisössämme. Tarjoamalla työntekijöillemme helpon keinon vapaaehtoistyön tekemiseen luomme lisäksi työyhteisöön lisää yhteisöllisyyttä ja hyvää mieltä”, Loimuan viestintäpäällikkö Hanna Sauroja toteaa yhteistyön tavoitteista.

Vastuullisuus on tekoja – Yhteiskuntavastuuta ei voi ostaa

Yritysten vastuullisuustavoitteet kiteytyvät ympäristöön, sosiaaliseen kestävyyteen ja hyvään hallintoon. Ympäristön kestävyyden ja hyvän hallinon edistämiseksi löytyy jo toimintatapoja, mutta sosiaalisen vastuun kenttä on pirstaleinen. Yritykset ovat alkaneet etsiä konkreettisia tapoja edistää sosiaalista vastuuta, niin yrityksen sisällä kuin toiminta-alueellaan.

“Näemme, että pelkän sponsoroinnin aika on ohi. Yrityksillä on kasvava paine toimia vastuullisesti, myös omalla toiminta-alueellaan”, Kauhanen kertoo. “Enää ei riitä, että yritys maksaa puiden istuttamisesta. Nyt halutaan mennä omalla porukalla itse istuttamaan taimet.”

Ensimmäinen tempaus on jo ystävänpäivän aikaan, kun Loimuan työntekijät jalkautuvat Commun käyttäjien koteihin hoitamaan arjen askareita Hämeenlinnassa.

”Ystävänpäivä toimii vapaaehtoistyön ja Commu-yhteistyön aloitustempauksena. Tempaus konkretisoi myös sloganiamme Saamme lämmön elämään. Näillä arjen pienillä teoilla ja kohtaamisella tulemme lämmityksen lisäksi osaksi ihmisten arkea heitä auttaen. Mikä onkaan parempi tapa viettää ystävänpäivää! ”, mainitsee Sauroja ensimmäisestä tempauksesta.

Yhteystiedot ja haastattelupyynnöt

Hanna Sauroja
Viestintäpäällikkö
Loimua Oy
hanna.sauroja@loimua.fi
www.loimua.fi

Commuapp.fi

Loimua Oy tuottaa kaukolämpöä ja myy sekä jakelee kaukolämpöä ja maakaasua. Näiden lisäksi tarjoamme energia-, valvomo-, käyttö- sekä kunnossapitoratkaisuja kiinteistöille sekä teollisuudelle.Kehitämme toimintaamme kasvattamalla edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossamme ja parantamalla energiatehokkuuttamme. Loimualla on 85 000 lämmitys- ja jäähdytyspalvelujen loppuasiakasta Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Heinolassa. www.loimua.fi

Commu on kolmen nuoren yrittäjän rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commuun on jo rekisteröitynyt yli 4000 käyttäjää ympäri Suomen.