Lokakuu oli myyntikuukausi suomalaissijoittajille – Saksan osakemarkkinoilla liikkuu mersumies

Lokakuussa Danske Bankin suomalaisasiakkaat olivat myyntilaidalla erityisesti suomalaisosakkeiden osalta. Autoalan osakkeet nousivat vaihdetuimpien kärkeen Saksassa. Myös ruotsalainen Volvo Cars nousi yhden päivän vaihdolla ruotsalaisten osakkeiden vaihdetuimpien tuntumaan.

Suomalaiset yksityissijoittajat myivät enemmän osakkeita kuin ostivat lokakuussa, kertoo Danske Bankin suomalaisasiakkaiden kaupoista tehty vertailu. Suomen osuus osakekaupasta laski 77,8 prosenttiin. Osuuttaan kasvattivat Yhdysvallat ja Saksa.

”Yhdysvaltojen osuus on kuitenkin edelleen matalalla tasolla verrattuna alkuvuoteen, jolloin meemiosakkeiden suosio nosti Yhdysvaltojen osuuden hetkellisesti viidennekseen. Tilanne ei ole vieläkään normalisoitunut, sillä nytkin vaihdetuimpien kärjestä löytyy osakkeita, jotka saavat nostetta keskustelupalstoilta”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipelto.

Suomessa vaihdetuimpien kärjestä löytyvät tutut osakkeet Nokia, Nordea ja Sampo. Kurssiraketti Qt:ta ostettiin erityisesti ennen lokakuun viimeisellä viikolla julkaistua osavuosikatsausta, jonka markkinat tulkitsivat pettymykseksi.

Auto-osakkeet kiinnostavat

Tämän vuoden seuratuimpiin eurooppalaisiin listautumisiin kuuluva Volvo nousi vaihdetuimpien ruotsalaisten osakkeiden listalle, vaikka osaketta ehdittiin vaihtaa lokakuussa vain päivän.

”Ruotsi on pudonnut Danske Bankin henkilöasiakkaiden kaupoissa Saksan taakse. On kiinnostavaa nähdä, muuttavatko Volvon tapaiset listautumiset suuntaa. Yhtiö listattiin Ruotsiin juuri sen takia, että osakkeen kysynnän arvioitiin olevan Pohjoismaissa kovaa. Alussa suomalaisten kaupoissa ovat korostuneet osakkeen myynnit”, Kivipelto sanoo.

Saksalaiset auto-osakkeet olivat keskeinen osa kaupankäyntiä Saksan markkinoilla, sillä suomalaisasiakkaiden vaihdosta noin 20 prosenttia oli näillä osakkeilla. Kärjen tuntumaan nousivat muun muassa Volkswagen, Daimler ja BMW.

”Auto-osakkeissa sijoittajia todennäköisesti houkuttaa juuri nyt lupaus alan muuttumisesta sähköistymisen myötä. Tämän lisäksi tuttuus voi houkuttaa. Saksalaisiin luksusautojen valmistajiin sijoittamisessa on kiinnostava ero. BMW:llä ovat käyneet tasaisesti sekä miehet että naiset. Sen sijaan lähes 90 prosenttia Daimlerin kaupasta on miesten tekemiä. Mersumies löytyy siis myös osakemaailmasta.”

Danske Bankin suomalaisasiakkaiden osakekauppa lokakuussa 2021

Phunware Inc

Abbott Laboratories (US)

Phunware Inc

COMPASS PATHWAYS PLC (US) (ADR)

Pinterest Inc. A

Microsoft Corp.

Riot Blockchain Inc

Capital One Financial Corp.

NXT-ID INC (US) OLD

Saksa

Moderna Inc. (DE)

Moderna Inc. (DE)

Merck & Co. Inc (DE)

K+S Aktiengesellschaft

Daimler AG

Alphabet Inc A (DE)

Volkswagen AG (Pref)

Munich RE (Regd)

Facebook Inc A (DE)

Commerzbank AG

Volkswagen AG (Pref)

Lanxess AG

Daimler AG

ROLLS-ROYCE HOLDINGS PLC (DE)

Amazon.com (DE)

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin lokakuussa 2021.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Kaisa Kivipelto, 050 434 6230, kaisa.kivipelto@danskebank.fi

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.