Lokakuu on 70 vuotta täyttävän Kaija Saariahon musiikin juhlaa ympäri Suomen

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivää ja musiikkia juhlitaan lokakuussa ympäri Suomen kymmenin erilaisin konsertein ja esityksin. Arvostettujen kotimaisten orkestereiden ja klassisen musiikin kentän vapaiden toimijoiden yhteistyössä järjestämän Kaija Saariaho 70 -tapahtumasarjan avaa tänään 6.10. Oulun Musiikkikeskuksen Madetojan salissa Oulu Sinfonian Focus Kaija Saariaho -konsertti, joka on osa Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalia. Yksin Helsingin Musiikkitalossa voi lokakuun aikana kokea kolmetoista Kaija Saariahon musiikin innoittamaa tapahtumaa, ja esimerkiksi Tampere Filharmonia järjestää Tampere-talon Isossa salissa kaksi juhlakonserttia. Kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat löytyvät kootusti sivuilta saariaho70.fi

Yksi tapahtumasarjan yhteistyötahojen tavoitteista on uusien yleisöjen tavoittaminen ja mahdollisimman matalan kynnyksen varmistaminen, jotta kaikki halukkaat ja hiukankin uteliaat pääsevät nauttimaan Kaija Saariahon ja muiden säveltäjien musiikista. Kaikkiin tapahtumiin on myynnissä esimerkiksi alennus- ja opiskelijalippuja. Konserttien ja esitysten järjestämisen lisäksi mukana olevat toimijat tilaavat yhteistyössä uutta musiikkia Kaija Saariahon ehdottamilta säveltäjiltä.

– Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlallisuuksien valmistelu toi suomalaiset klassisen ja uuden musiikin kanssa työskentelevät tahot yhteen ympäri Suomen historiallisella tavalla. Kaijan tavoin pidän tätä tavattoman arvokkaana yhteistyönä uusien yleisöjen rakentamisessa ja uuden musiikin nostamisessa. Me kaikki toimijat olemmekin jo päättäneet jatkaa yhteistyötä – mikä sekin laskettakoon säveltäjäsankarimme ansioksi!, iloitsee Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

Kaija Saariaho kiittää kaikkia toimijoita ja erityisesti vapaan alan taiteilijoita.

– Hienoa että tämä juhlakausi saa alkunsa tänään juuri Oulussa! Rikas ja monipuolinen ohjelma on kokonaisuudessaankin hieno. Lähinnä sydäntäni on Musiikkitalon konsertti 15.10. – siinä yhdistetään monia itselleni kulttuurielämää raikastavaa tekijää: luotetaan nykymusiikin kommunikaatiokykyyn, kuullaan rakkaan opettajani Paavo Heinisen harvinainen teos Reality, ja kaksi nuoremman polven säveltäjän kantaesitystä oman musiikkini rinnalla.

Täsmälleen Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivänä 14.10. järjestetään kaksi konserttia: Helsingin kaupunginorkesteri soittaa kapellimestari Susanna Mälkin johdolla Musiikkitalossa Saariahon teokset Notes on Light ja Verbledungen osana laajempaa ohjelmaa. Tampere Filharmonia puolestaan konsertoi Tampere-talon Isossa salissa, jossa kuullaan kapellimestari John Storgårdsin johtamana muun muassa Saariahon Vista-teos. Lisäksi Urut soimaan ry järjestää Musiikkitalossa 15.10. Kaija Saariaho 70 -juhlakonsertin, joka on läpileikkaus hänen pitkästä urastaan. Konsertissa esiintyvät kapellimestari Petri Komulaisen ja Aliisa Neige Barrièren johdolla esimerkiksi Zargos EnsembleAvanti! sekä solisti Tuuli Lindeberg, joilla on pitkä yhteinen historia Saariahon kanssa. Konsertissa kuullaan myös kahdelta säveltäjäopiskelijalta tilatut kamarimusiikkiteokset.

Yksi lokakuun huipennuksista on Saariahon viimeisimmän suurteoksen, odotetun Innocence-oopperan ensi-ilta Suomen Kansallisoopperassa 21.10. Innocencea esitetään Kansallisoopperassa 11 esityksen verran. Juuri ennen ensi-iltaa 20.10. Oopperan Alminsalin lämpiössä järjestetään lisäksi ainutlaatuinen tekijätapaaminen, jossa säveltäjä Kaija Saariaho, libretisti Sofi Oksanen ja dramaturgi-kääntäjä Aleksi Barrière keskustelevat tutkija Liisamaija Hautsalon johdolla oopperan syntyprosessista. Tämän kaltaista tekijätapaamista ei pandemian vuoksi nähty edes vuonna 2021 Innocencen maailmanensi-illan koittaessa Ranskan Aix-en-Provencen festivaalilla.

Kaija Saariahon odotettu elämäkerta Kristallista savuksi – Kaija Saariahon maailma (Otava) ilmestyy juuri ennen säveltäjän syntymäpäivää 12.10. Kirjan on toimittanut Saariahon elämäntyötä ja musiikkia vuosikymmeniä läheltä seurannut tietokirjailija Pekka Hako. Kirja on saatavilla kaikista kirjakaupoista ja useista juhlakuukauden tapahtumista.

Kaija Saariahon juhlavuoden sinetöivät joulukuussa filosofi Simone Weilin elämää ja ajatuksia peilaavat näyttämöllisen La Passion de Simone -oratorion kaksi esitystä (Musiikkitalo 29.-30.12.).

Kaija Saariaho 70 -tapahtumien toteuttajat ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Musiikkitalo, Musiikkitalon säätiö, Musiikkitalon Urut Soimaan Ry, Musiikkiyhdistys Organo Novo Ry, Oulu Sinfonia, Radion Sinfoniaorkesteri, Suomen kansallisooppera ja -baletti, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Teatro Productions.

Hankkeen yhteistyökumppanit ovat Kulttuuritoimisto Palovaara & Ruusila Oy, Studio Pekka Piippo Oy, Wise Music ja Music Finland.

Lataa Kaija Saariahon juhlavuoden tunnus ja valokuvia täältä.

(salasana: rakkaus kaukoon)

Katso kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat täältä.

Kaija Saariaho. Kuva: Christophe Abramowitz

Kaija Saariahon juhlavuosi huipentuu Suomen Säveltäjät Ry:n kunniajäsenyyteen ja La Passion de Simonen esityksiin Musiikkitalossa8.12.2022 09:55:42 EET | Tiedote

Suomen Säveltäjät Ry on kutsunut Kaija Saariahon kunniajäsenekseen Jean Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivänä 8.12.2022. Saariaho on ensimmäinen kunniajäseneksi kutsuttu naissäveltäjä yhdistyksen historiassa. Tänä vuonna 70-vuotissyntymäpäiviään viettävän Saariahon juhlavuosi saa vielä elävän musiikillisen kruunun ennen uutta vuotta, kun Musiikkitalossa nähdään 29.-30.12. näyttämöllisen La Passion de Simone -oratorion kaksi esitystä. Teos on Saariaholle yksi hänen henkilökohtaisesti tärkeimmistä sävellyksistään.

Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotispäiväänsä uudella It’s So Easy -singlellä ja -videolla14.11.2022 10:10:53 EET | Tiedote

Knucklebone Oscar täyttää tänään maanantaina 14.11. 50 vuotta ja juhlistaa merkkipäiväänsä uuden It’s So Easy -singlen ja videon julkaisulla. Teemallisesti kappale enteilee ensi vuonna ilmestyvää juhla-albumia, jolla vierailee nimekäs kotimainen artistijoukko Jesse Markinista Edu Kehäkettuseen. Materiaali koostuu Knucklebone Oscarin ja vierailijoiden versioimista vanhoista suosikkibiiseistä sekä originaaleista. Albumi kulkee työnimellä “Knucklebone With Friends”/“Rhythm Box”.

The Valkyriansin tänään julkaistava Monsterpiece-albumi juhlistaa bändin 20 vuotta kotimaisen musakartan värikkäänä kulmapalana21.10.2022 12:34:10 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti tunnetuimman ja kotimaassa rakastetuimman ska-rocksteady-punk-reggae-yhtyeen The Valkyriansin juhlalevy Monsterpiece (Stupido Records) on tänään kaupoissa. Odotettu albumi summaa bändin 20 vuotisen uran täsmällisesti, suuria käänteitä ja tunteita kaihtamatta. Tarjolla on 12 uutta biisiä ehtaa The Valkyriansia, ja mikäs sen parempaa. Rytmikäs matka on omistettu yhtyeen edesmenneelle kitaristille, Juha “Gladiator” Laineelle.

Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina13.10.2022 12:47:40 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.

Kaija Saariahon syntymäpäiväviikko huipentuu Musiikkitalon urkuseminaariin ja Temppeliaukion kirkon Offrande-urku- ja kuorokonserttiin11.10.2022 11:38:14 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäiväviikko huipentuu sunnuntaina 16.10. Helsingin Musiikkitalossa järjestettävään urkuseminaariin, joka keskittyy Saariahon miljoonan euron lahjoituksen mahdollistamiin, ensi vuonna valmistuviin Musiikkitalon urkuihin. Heti seminaarin jälkeen Temppeliaukion kirkossa kuullaan Offrande-konsertti, jossa esitetään Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoromusiikkia. Saariahon juhlakuu ei lokakuun ensimmäiseen viikkoon lopu, kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat on koottu sivuille saariaho70.fi