Lomaile ja matkusta koiran kanssa turvallisesti kesällä

Kesälomien alkaessa myös koirien kanssa ulkoillaan ja liikutaan enemmän. Matkustaessa ja koiran kanssa lenkkeillessä tuleekin huomioida koiran hyvinvointi sekä kesäiset vaarat kuten esimerkiksi kyynpuremat, ampiaisen pistot ja myrkyllinen sinilevä. Älä jätä koiraa koskaan kuumaan autoon, sillä auton sisälämpötila kohoaa lämpimillä säillä varjossakin vaarallisen korkeaksi.

Koiran kanssa matkustettaessa on aina varmistettava, ettei koiralle tule ajon aikana liian kuuma. Autossa koiralle on hyvä varata paikka, jossa se ei joudu olemaan suorassa auringonpaisteessa. Pitkillä automatkoilla tulee huolehtia koiran veden saannista ja riittävistä jaloittelutauoista.

Kesällä auton sisälämpötilat kohoavat nopeasti erittäin korkeiksi. Kesäkuumalla koiran jättäminen kuumaan autoon on eläinsuojelurikos. Ikkunoiden auki jättäminen tai varjoinen paikka eivät estä auton sisäilman kuumentumista. Kuumaan autoon jätettyä koiraa uhkaa lämpöhalvaus ja pahimmillaan menehtyminen.

Lämpöhalvaus voi helteillä uhata myös rankasti treenaavaa tai lenkkeilevää koiraa. Lämpöhalvauksessa koiran ruumiinlämpö nousee vaarallisen korkeaksi. Sen oireita ovat läähätys, apaattisuus, levottomuus, horjahtelu, kuolaaminen, kirkkaanpunaiset limakalvot, oksentelu ja ripuli. Jos koira menee shokkiin ja tajuttomaksi, on tila hengenvaarallinen.

Lämpöhalvauksen saanutta koiraa voi viilentää valelemalla sitä haalealla vedellä. Älä käytä jäähdyttämiseen jääkylmää vettä, sillä se lisää rasitusta ja voi laskea ruumiinlämmön liian alhaiseksi. Koiran voi myös viedä veteen kahlaamaan, jos ranta on lähellä. Juota koiralle vettä pieniä määriä kerrallaan. Kun koira virkoaa, se on vietävä eläinlääkäriin tarkkailtavaksi.

Toimi näin, jos kyy puree tai ampiainen pistää

Kyynpurema voi olla koiralle hengenvaarallinen. Sen oireita ovat koiran voimaton käyttäytyminen, purema-alueen voimakas turpoaminen ja kovat kivut. Mikäli koiraa on purrut kyy tai näin epäillään tapahtuneen, pitää koira viedä välittömästi eläinlääkäriin.

Jos kyy on purrut koiraa, tulee puremakohta pitää mahdollisimman liikkumattomana, jotta myrkky ei pääse leviämään. Tällöin koiran voi esimerkiksi kantaa metsästä autolle, jos se on koiran koon puolesta mahdollista. Kyytablettien antamista koiralle ei suositella.

Myös ampiaisen pisto voi olla koiralle vaarallinen. Useimmiten ampiainen pistää koiraa päähän tai tassuihin. Vaarana pään alueen pistoksissa ovat turvotuksen aiheuttamat hengitysvaikeudet tai allerginen reaktio. Jos epäilet ampiaisen pistäneen koiraa, ole pikaisesti yhteydessä eläinlääkäriin.

Varo vesistöjen lämmettyä sinilevää

Koiran uittaminen on kesällä mukavaa ajanvietettä, sillä monet koirat rakastavat uimista ja vesileikkejä. Muistathan kuitenkin, että Suomen järjestyslaki kieltää koirien viemisen yleisille uimarannoille. Monista kunnista löytyy juuri koirien uittamiseen tarkoitettuja rantoja.

Jo keskikesällä eri vesistöissä voi esiintyä myrkyllistä sinilevää. Samanlaiselta näyttävää siitepölyä on vedessä keväällä ja alkukesästä, kun sinilevä puolestaan runsastuu vesien lämmetessä. Levä näkyy vedessä yleensä vihertävinä tai kellertävinä hiukkasina tai rantaan ajautuneina värjäytyminä. Jos levää on runsaasti, se muodostaa puuromaisen kerroksen.

Jos havaitset sinilevää, älä anna koiran juoda tai uida vedessä. Jos koira kuitenkin karkaa veteen, sen turkki on pestävä ja huuhdeltava huolellisesti, jottei koiran iho pääse ärtymään. Sinilevälle altistunut koira saa yleensä rajuja oireita, joita ovat oksentelu, ripulointi, lihaskouristukset, koordinaatiokyvyn heikkeneminen ja voimakas vapina. Jos koira juo sinilevän myrkyttämää vettä, on seurauksena pahimmillaan koiran kuolema. Koiran alkaessa oireilla, se on vietävä epäröimättä eläinlääkärille.

Vältä ihmisten kesäherkkujen antamista koiralle

Monet ihmisten herkuista eivät sovi koiralle. Esimerkiksi suolaiset, mausteiset ja rasvaiset grilliruuat eivät ole hyväksi koiralle. Myös maissintähkät ovat vaarallisia, sillä ne saattavat tukkia koiran suoliston.

Maissintähkän tavoin nieltynä vaarallisia ovat myös pienet ja terävät luut, joita on esimerkiksi possussa ja kanassa. Älä jätä ruokia vartioimatta koiran ulottuville.

Lisäksi koiralle vaarallisia ovat muun muassa suklaa, ksylitoli ja sipuli. Myös jäätelö suurina määrinä voi aiheuttaa koiralle ripulia.

Koiralle voikin kesäpäivän viettoihin varata omat eväät. Hauskaa puuhaa koiralle voi grillaamisen ja ruokailun ajaksi kehittää esimerkiksi piilottamalla sen omia kuivamuonanappuloita, joiden etsiminen on useiden koirien mieleen.

Miia Lahti, viestintäpäällikkö
miia.lahti@kennelliitto.fi

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.