Lomailija, suojaa kotisi murtovarkailta!

Kauan kaivattu kesälomakausi mökkireissuineen tarjoaa valitettavasti mahdollisuuksia myös murtovarkaille. Muistamalla muutaman yksinkertaisen vinkin ennen matkoille lähtöä voit suojata kotiasi pitkäkyntisten iskuilta.

• Huolehdi, ettei postilaatikkosi pursua lomasi aikana. Pyri muutenkin jättämään kotisi asutun näköiseksi esimerkiksi jättämällä verhot auki.
  • Älä jätä arvoesineitä näkösälle ikkunoiden eteen.
  • Sulje ikkunat kotoa lähtiessäsi.
  • Jos sinulla on murtohälytin, muista kytkeä se päälle. Ilmoita hälyttimen olemassaolosta näkyvin tarroin tai kyltein.
  • Kerro poissaolostasi naapurille.
  • Pidä tarkasti huoli avaimistasi. Älä jätä vara-avainta ilmeisiin piiloihin, kuten kukkaruukun tai ovimaton alle. Murtovarkaat ovat hyvin selvillä mahdollisista piilopaikoista. Jos avain katoaa, ota yhteys taloyhtiöön.
  • Älä mainosta poissaoloasi julkisissa some-päivityksissä.
  • Käytä oven takalukitusta.
  • Käytä varmuuslukkoa. Muistathan, että itse asennutetun varmuuslukon avain pitää toimittaa myös taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on pakko päästä poissa ollessasi.
  • Asennuta huultamattomaan (tasareunaiseen) oveen rakoraudat, jotka estävät oven vääntämisen auki.
  • Rivitalo- tai omakotitaloasukkaana huolehdi siitä, että joku käy poissa ollessasi hoitamassa pihaasi. Pitkänä rehottava nurmikko ja lakastuneet kukat antavat varkaille vinkin siitä, että talonväki on muualla.

Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää osakkaalta huoneiston huolellista hoitoa, johon kuuluu huoneiston kunnon seuraaminen, jos huoneisto jätetään tyhjäksi poikkeuksellisen pitkäksi ajaksi, kuten koko kesäksi. Huoneiston kunnon seuraaminen voi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyytää jotakuta luotettavaa henkilöä tarkastamaan kodin tilanteen.

Taloyhtiö vastaa rikotusta ovesta, osakas irtaimistolle tehdyistä tuhoista

Jos kotiin kaikesta huolimatta murtaudutaan, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista. Sen sijaan osakkaan vastuulle jäävät huoneiston sisäpuolella irtaimistolle aiheutetut vahingot.

”Tämän takia on ensisijaisen tärkeää, että asukas huolehtii omista vakuutuksistaan”,muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Arvokkaasta irtaimistosta kannattaa murron varalta ottaa valokuva todistusaineistoksi.

”Valokuvien avulla voi yksilöidä vakuutusyhtiölle, mitä omaisuutta murtovarkaat ovat vieneet”, Pynnönen sanoo.

Tulorekisteriin ilmoitettava taloyhtiön maksamat hallituspalkkiot ja palkat31.10.2018 08:22Tiedote

Ensi vuoden alussa käyttöön tuleva tulorekisteri tuo muutoksia myös asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden palkan- ja palkkioiden maksuun. Tammikuun 2019 alusta lähtien riittää, että ilmoitus maksetuista palkoista ja palkkioista tehdään vain yhteen paikkaan eli uuteen tulorekisteriin. Ilmoittamisen aikataulu kuitenkin nopeutuu, sillä tammikuusta lähtien ilmoitus on annettava jo viiden kalenteripäivän kuluessa maksupäivästä. Ilmoitus on pääsääntöisesti annettava sähköisesti.

Kiinteistöliiton Petri Pylsy: Sähkömarkkinalainsäädännön mahdollistettava aurinkosähkön hyvityslaskentamalli24.10.2018 10:30Tiedote

”Sähkömarkkinalainsäädäntöä on kehitettävä nopeasti mahdollistamaan aurinkosähkön hyvityslaskentamalli”, kommentoi Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioista vastaava johtava asiantuntija Petri Pylsy työ- ja elinkeinoministeriön asettaman älyverkkotyöryhmän loppuraporttia. Työryhmä luovutti raportin asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle keskiviikkona 24.10.