Lomalle koiran kanssa? Muista nämä riskit

Kesällä monet nauttivat kesäkeleistä, ulkoilusta ja mökkeilystä yhdessä lemmikkinsä kanssa. Vaikka Suomen luonto on melko vaaraton koirille, kesään liittyy muutama riski, jotka on hyvä pitää mielessä. Royal Caninin asiantuntijaeläinlääkäri kertoo, mitkä ovat yleisimmät vaaranpaikat ja miten niissä tulisi toimia.

Mökkipihat ja puutarhat houkuttelevat kesäisin lomalaisten lisäksi myös kyykäärmeitä, ampiaisia ja punkkeja. Kyyn puremat ovat Suomessa koirilla melko yleisiä, ja oireet vaihtelevat purema-alueen turvotuksesta aina hengenvaarallisiin oireisiin. Royal Caninin asiantuntijaeläinlääkäri Pia Raistakka korostaa, että pureman saanut koira on mahdollisuuksien mukaan pidettävä liikkumattomana ja eläinlääkäriin on otettava yhteyttä välittömästi. Koira pitää saada hoitoon nopeasti.

– Ennen reissuun tai mökille lähtöä on tärkeää selvittää lähimmän eläinlääkäriaseman ja päivystävän eläinlääkärin yhteystiedot ja tallentaa tiedot vaikkapa puhelimen muistiin. Näin koiran saa hoitoon mahdollisimman pian sairauden tai onnettomuuden sattuessa, Raistakka sanoo.

Reissuun on hyvä ottaa mukaan myös matka-apteekki, jonka sisällöstä voi keskustella oman eläinlääkärin kanssa. Koiran säännöllisesti tarvitsemien lääkkeiden lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa lämpömittari, antiseptinen puhdistusaine, punkkipihdit ja haavanhoitotarvikkeet. Muista myös uusia tarvittavat reseptit ajoissa, jotta sairauden hoito sujuu mallikkaasti ja keskeytyksettä matkan aikana.

Huolehdi viilennyksestä

Toinen yleinen kesävaara on lämpöhalvaus, joka voi iskeä autossa, koti- tai mökkipihalla tai kovalla helteellä jopa rauhallisella lenkillä. Koirat säätelevät lämpöään pääasiassa läähättämällä eli haihduttamalla lämpöä hengityksen kautta, ja ne ovat siksi herkkiä korkeille lämpötiloille, Raistakka muistuttaa. Koiraa ei koskaan saa jättää autoon kesällä edes varjoon tai ikkunat avattuna, ellei autossa ole ilmastointia, joka voidaan pitää päällä auton ollessa pysäköitynä.

– Omistajan on huolehdittava, että koiralla on sopivan viileä olo, mahdollisuus hakeutua varjoon ja aina raikasta juomavettä tarjolla. Käteviä viilennyskeinoja ovat esimerkiksi koiran kääriminen kylmään pyyhkeeseen, viileä suihku sekä kylmäkallejen ja -pakkausten käyttäminen. Vakava lämpöhalvaus voi olla hengenvaarallinen ja vaatii eläinlääkärihoitoa nopeasti.

Uiminen ja muut vesiaktiviteetit ovat hyvä tapa liikuttaa koiraa lämpimälläkin ilmalla. Kuumalla säällä tosin kukkii sinilevä, joka voi aiheuttaa pahimmillaan hengenvaarallisen sinilevämyrkytyksen koiralle. Koiraa ei saa päästää juomaan sinilevän myrkyttämää vettä, ja sinileväisessä vedessä uinut koira on pestävä huolellisesti.

– On tärkeää, että omistajat tiedostavat riskit, osaavat tarkkailla eläimensä käyttäytymistä ja ovat yhteydessä eläinlääkäriin aina tarvittaessa. Varautumalla hyvin varmistetaan sekä ihmisille että koirille mahdollisimman onnistunut kesäloma, Raistakka sanoo.

Muista nämä asiat, kun lomailet koiran kanssa:

• Selvitä, missä lähin eläinlääkäriasema sijaitsee sekä mistä päivystävän eläinlääkärin tavoittaa – reissussa ja mökillä. Soita etukäteen ennen kuin lähdet viemään lemmikkiäsi klinikalle, jotta lääkäri voi tehdä tilannearvion, antaa ensiapuohjeet ja tarvittaessa ohjata toiselle klinikalle.
  • Hyvä ravitsemustila auttaa lemmikkiä pysymään elinvoimaisena ja selviämään terveyttä heikentävistä tilanteista. Huolehdi, että erityisruokavaliolla olevalle koiralle on muistettu hankkia riittävä määrä evästä.
  • Kyyn purema koira on vietävä välittömästi eläinlääkäriin. Pureman saaneelle koiralle ei suositella kyytablettia, ellei eläinlääkäri toisin määrää. Sen sisältämä kortisoni voi lisätä munuaisvaurion riskiä.
  • Myös ampiaisen pisto voi olla koiralle vaarallinen. Jos koira on allerginen ampiaiselle tai oireet ovat voimakkaita, on hakeuduttava eläinlääkäriin.
  • Hyttysten, paarmojen ja mäkäräisten pistot voivat suurina määrinä aiheuttaa voimakkaan ihoärsytyksen joillekin koirille. Oireita on hyvä lievittää, vaikkei puremista ole varsinaista vaaraa koiralle. Kutinaan tepsiviä konsteja ovat viilentäminen, erilaiset antibakteeriset hunaja- tai pihkavoiteet ja oman eläinlääkärin ohjeen mukaisesti hydrokortisonivoide sellaisiin kohtiin, joita koira ei pääse nuolemaan.
  • Käytä punkkikarkotinta ja tee koiralle säännöllisesti punkkitarkastus. Koiratkin voivat sairastua esimerkiksi borrelioosiin.Lisäksi koirat voivat kuljettaa punkkeja sisälle asuntoon ja altistaa näin ihmiset niiden puremille. Ulkomaan matkoilla punkkien karkottaminen on erityisen tärkeää punkkien levittämien tautien takia.
  • Kuumalla säällä on erityisen tärkeää, että liikunta tapahtuu koiran ehdoilla. Muista raikas juomavesi, varjoisa paikka ja viilennys. Vesiaktiviteetit ovat hyvä tapa liikuttaa koiraa lämpimälläkin ilmalla, mutta uimisen jälkeen tulee huolehtia turkin suihkuttamisesta puhtaaksi. Vakavan lämpöhalvauksen saanut koira pitää viedä eläinlääkäriin välittömästi.
  • Tarkista uimaveden sinilevätilanne. Sinilevämyrkytyksen oireita ovat oksentelu, ripulointi, lihaskouristukset ja vapina. Hakeudu eläinlääkäriin, jos epäilet sinilevämyrkytystä.
  • Tarkasta koirasi ihon kunto säännöllisesti. Punoittavat, kosteat ihotulehdukset eli hot spotit villiintyvät helposti etenkin kesän uintikauden aikana. Turkin kuivaaminen uimisen jälkeen voi auttaa ihovaurioiden ennaltaehkäisyssä.

Pia Raistakka, asiantuntijaeläinlääkäri, Royal Canin, +358 207479614, pia.raistakka@royalcanin.com