Lomalle lähtijä, älä tee kodistasi helppoa saalista murtovarkaalle!

19.6.2017 09:39 | Kiinteistöliitto

Suomalaiset siirtyvät juhannukselta sankoin joukoin kesälomille, ja koti kaupungissa jää jopa viikoiksi tyhjilleen. Suomessa tehdään vuosittain lähes 2600 asuntomurtoa.

Murtoja tehdään kaikenlaisiin asuntoihin: kerrostaloihin, rivitaloihin ja omakotitaloihin. Lomalle lähtevä asukas voi suojata kotiaan murtovarkailta muutamilla yksinkertaisilla keinoilla.

• Huolehdi, ettei postilaatikkosi pursua lomasi aikana. Pyri muutenkin jättämään kotisi asutun näköiseksi esimerkiksi jättämällä verhot auki. Älä kuitenkaan jätä arvoesineitä näkösälle ikkunoiden eteen.
  • Sulje ikkunat kotoa lähtiessäsi.
  • Jos sinulla on murtohälytin, muista kytkeä se päälle.
  • Kerro poissaolostasi naapurille. Pidä tarkasti huoli avaimistasi. Jos avain katoaa, ota yhteys taloyhtiöön.
  • Älä mainosta poissaoloasi julkisissa some-päivityksissä.
  • Käytä oven takalukitusta.
  • Käytä varmuuslukkoa (muistathan, että itse asennutetun varmuuslukon avain pitää toimittaa myös taloyhtiölle siltä varalta, että asuntoon on pakko päästä poissa ollessasi).
  • Asennuta huultamattomaan (tasareunaiseen) oveen rakoraudat, jotka estävät oven vääntämisen auki.
  • Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää osakkaalta huoneiston huolellista hoitoa, johon kuuluu huoneiston kunnon seuraaminen, jos huoneisto jätetään pitkäksi ajaksi tyhjäksi.

”Kannattaa siis sopia, että joku tuttu käy tarkastamassa huoneiston tilanteen, jos jäät poikkeuksellisen pitkäksi ajaksi lomalle”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Taloyhtiö vastaa rikotusta ovesta, asukas asunnon sisällä tehdyistä vahingoista

Jos kotiisi kaikesta huolimatta murtaudutaan, kuuluu rikotun oven korjaaminen taloyhtiölle, mutta asunnon sisällä tehdyt vahingot pääsääntöisesti asukkaalle.

”Ennen lomaa kannattaa siis varmistaa, että kotivakuutus on kunnossa”, Pynnönen toteaa.

Asumismenot vievät yhä suuremman osan suomalaisten tuloista – kaupunkien erot suuria16.8.2017 10:05Tiedote

Asumismenot haukkaavat tulevina vuosina yhä suuremman osuuden suomalaisten tuloista, kertoo Pellervon taloustutkimuksen selvitys. Asumismenot kasvavat 2017-2019 noin 2,5 prosenttia vuodessa, joskin tilanne vaihtelee kotitalouden, asumismuodon ja asuinpaikan mukaan. Selvityksessä on mukana 21 kaupunkia. Tänä vuonna on tarkasteltu myös sote-uudistuksen mahdollisia vaikutuksia asumismenoihin.