Lomautusjärjestelmä on vaimentanut työttömyyden kasvua

Koronaviruksen aiheuttama tilanne pakotti yritykset lomauttamaan työntekijöitään. Toistaiseksi koronan vaikutukset eivät näy merkittävästi työttömyysluvuissa vaan lomautusjärjestelmä on ottanut muuttuneen taloustilanteen iskut vastaan.

Työllisyysrahaston rahoittamat lomautusmenot ovat kasvaneet tammi-huhtikuussa 44 – 45 % verrattuna vuoden 2019 samaan ajankohtaan. Huhtikuussa lomautusmenot kasvoivat kaksinkertaisiksi verrattuna vuoden 2019 huhtikuuhun.

Hallitus ehdottaa, että valtio osallistuisi lomautusajalta maksettavien ansiopäivärahojen rahoitukseen. Tällä hetkellä valtio ei maksa lomautuspäivärahoihin peruspäivärahaa vastaavaa valtionosuutta toisin kuin muihin työttömyyspäivärahoihin. Ehdotuksen taustalla on Työllisyysrahaston menojen kova kasvu koronviruspandemian johdosta.

- Työllisyysrahaston tehtävä on rahoittaa työttömien ja lomautettujen toimeentulo. Varmuus toimeentulosta tuo yhteiskuntarauhaa, Työllisyysrahaston toimitusjohtaja Janne Metsämäki sanoo.

Työllisyysrahaston laatimien, vuotta 2020 koskevien skenaarioiden mukaan työttömien työnhakijoiden määrä voi nousta 60 - 130 prosenttia viime vuoteen nähden.

Tämän vuoksi Työllisyysrahasto on pyrkinyt monin eri tavoin varmistamaan maksuvalmiuttaan ja turvaamaan työttömyyspäivärahojen maksamisen kevään aikana. Toimenpiteisiin kuuluu muun muassa suhdannepuskurin käyttäminen ja erilaisten velkainstrumenttien liikkeeseenlasku ja käyttö. Työllisyysrahaston valmiusluottolimiitteihin (RCF) liittyvä valtiontakaus sisältyy valtion kolmanteen lisätalousarvioon, jonka eduskunta on toukokuussa hyväksynyt

Työllisyysrahasto on myös käynnistänyt sijoittajatyön pääomamarkkinoilla tarkoituksenaan laskea liikkeeseen joukkovelkakirjoja.

- Olemme pyrkineet kaikin keinoin varmistamaan maksuvalmiutemme. Omat toimemme ovat hyvässä vauhdissa. Valtion vastaantulo lomautuspäivärahojen osuudessa on meille tärkeää, Metsämäki kiittelee.

Valtio osallistui lomautusajalta maksettavien ansiopäivärahojen rahoitukseen myös vuosina 2010, 2011 ja 2013 Finanssikriisin vuoksi.

Varautuminen taannut maksukyvyn

Työllisyysrahasto teki vetoomuksen Suomen hallitukselle Työllisyysrahaston maksuvalmiuden ja työttömyyspäivärahojen maksamisen turvaamiseksi 24.3.2020. Vetoomuksessa Työllisyysrahasto esitti valtiontakausta rahaston lainajärjestelyihin, peruspäivärahan suuruista valtionosuutta lomautuspäivärahoihin ja tarvittaessa suoraa tukea Työllisyysrahastolle työttömyysturvan rahoituksen turvaamiseksi.

Valtiontakaus pankkilainalimiittiin sisältyy eduskunnan hyväksymään valtion kolmanteen vuoden 2020 lisätalousarvioon ja lomautuspäivärahojen valtionosuus sisältyy eduskunnalle annettavaan neljänteen lisätalousarvioon. Tähän mennessä päätetyt toimenpiteet turvaavat hyvin Työllisyysrahaston maksuvalmiutta.

- Suhdannepuskurimme ja vakaan sijoittamisen periaatteemme ansiosta maksuvalmiutemme on ollut hyvä koko koronakriisin ajan ja olemme voineet vastata lisärahoituspyyntöihin toistaiseksi normaalisti. Nyt tehtävillä toimilla varmistetaan, että maksukykymme pysyy hyvänä, kertoo Janne Metsämäki.

Janne Metsämäki
Twitter: @JanneMetsamaki

Materiaalipyynnöt:
viestinta@tyollisyysrahasto.fi

Toistaiseksi lomautusjärjestelmä on on vaimentanut koronaviruksen aiheuttamaa työttömyyden kasvua. Lomautusmenot ovat kasvaneet 44 - 45 % tammi-huhtikuussa verrattuna 2019 vastaavaan. Huhtikuussa lomautusmenot olivat kaksinkertaiset vuoden takaiseen. Työllisyysrahaston rahoitusanalyytikko Antti Klemola kertoo videolla myös alkuvuoden työttömyyslukujen kasvun.

Kutsu: Työttömyysvakuutusmaksut vuonna 2021 -mediatilaisuus25.8.2020 08:00:00 EESTKutsu

Kutsu: Työttömyysvakuutusmaksut vuonna 2021 -mediatilaisuus19.8.2020 13:00:55 EESTKutsu

The Employment Fund issues two bonds in the aggregate amount of EUR 1.200 million9.6.2020 18:29:20 EESTPress release

Työllisyysrahasto laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 1200 miljoonaa euroa9.6.2020 18:03:30 EESTTiedote