Lotto on yhä pelien kuningas – Keno kirii kintereillä

Suomalaisten kestosuosikki Lotto on yhä Veikkauksen suosituin peli. Kaksi kertaa päivässä arvottava Keno on kuitenkin kirinyt Loton kintereille.

Tiedekeskus Heurekan kävijät voivat kiittää Veikkauksen pelaajia. Viime vuonna pelatuilla euroilla tuettiin Tiedekeskus Heurekaa, joka tarjoaa elämyksiä kaikenikäisille. Kuva: Heureka.

Suomalaiset pelasivat viime vuonna Lottoa keskimäärin 97 eurolla ja Kenoa keskimäärin 67 eurolla. Lotto oli suurimmassa osassa Suomea suosituin peli, mutta Keno kasvatti suosiotaan viime vuonna. Keno kiilasi Loton ohi suosituimmaksi peliksi 37 paikkakunnalla. Keno kiri Loton ohi parhaiten Pohjois-Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla. Pohjois-Savossa Kenoa pelattiin Lottoa ahkerimmin kymmenellä paikkakunnalla ja Etelä-Pohjanmaalla Keno oli Lottoa suositumpi kuudella paikkakunnalla.

Asukaslukuun suhteutettuna Lottoa pelattiin innokkaimmin Kustavissa, Pertunmaalla ja Kolarissa. Kenoa puolestaan pelattiin ahkerimmin Kyyjärvellä, Savukoskella ja Sallassa. Maakunnista innokkaimmin Lottoa ja Kenoa pelattiin Lapissa, missä lotottiin keskimäärin 126 eurolla ja Kenoa pelattiin keskimäärin 114 eurolla.

Suomalaiset pelasivat viime vuonna Veikkauksen pelejä keskimäärin 326 eurolla. Loton ja Kenon jälkeen suosituimmat Veikkauksen pelit olivat Pitkäveto (32 €/asukas), Viking Lotto (20 €/asukas) ja Lauantai-Jokeri (14 €/asukas).

Helsinkiin jysähti 12,2 miljoonaa euroa

Viime vuonna Veikkauksen peleistä voitettiin huimia potteja. Suomeen saatiin viime vuonna 39 uutta miljonääriä. Viime vuoden suurin voitto, 12,2 miljoonaa, euroa jysähti Uudellemaalle, Helsinkiin. Jättimäinen lottovoitto osui helsinkiläismiehelle kierroksella 43/2012. Onnenrivi pelattiin Veikkauksen verkkopalvelussa.

Lottovoittaja ehti olla yhden yön tietämättään miljonääri. Samaa aikaa, kun muut arvailivat voittajaa, tuore miljonääri veti tyytyväisenä sikeitä. Kun helsinkiläismies kävi arvontaillan jälkeisenä aamuna tarkistamassa Veikkauksen verkkopalvelussa oikean rivin, tietokoneen ruudulla komeili historiallinen voittosumma.

-          Voittosummassa oli kolme numeroa ja viisi nollaa perässä: 12 200 000! Hieroin silmiäni. Sitten piti kirjautua ulos ja uudelleen sisään Veikkauksen nettiin. Tein sitä viisi kertaa ennen kuin lopulta uskoin silmiäni, mies kertoi Veikkaukselle viime syksynä.

Yli viisi miljoonaa voittajaa

Suurvoittoja ropisi viime vuonna myös suomalaiselle taiteelle, liikunnalle, nuorisotyölle ja tieteelle, joille opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi veikkausvoittovaroista 525,7 miljoonaa euroa.

Viime vuonna taide sai veikkausvoittovaroista yli 222 miljoonaa euroa. Suomalaista elokuvaa tuettiin 28,5 miljoonalla eurolla. Esimerkiksi lastenelokuva Ella ja Aleksi -yllätyssynttärit ja dokumenttielokuva Kovasikajuttu sai tukea pelatuista euroista. Teatterin, oopperan ja tanssin ystävät pääsivät nauttimaan Kansallisteatterissa ja Kansallisoopperassa veikkausvoittovaroilla tuetuista kulttuurielämyksistä.

Suomalainen liikunta sai veikkausvoittovaroista 150 miljoonaa euroa. Viime vuonna tuettiin niin ammattiurheilijoita kuin nuoria harrastelijoitakin. Pelatuista euroista jaettiin tukea muun muassa Suomen Paralympiakomitealle, Helsinki Cup -jalkapalloturnauksen järjestämiseen ja Nuori Suomi ry:lle lasten ja nuorten liikunnan kehittämiseen. Lisäksi yksittäiset urheilijat saivat apurahoja ammattimaiseen harjoitteluun.

Viime vuonna tieteelle jaettiin yli 101 miljoonaa euroa. Esimerkiksi Tiedekeskus Heurekan kävijät voivat kiittää Veikkauksen pelaajia. Pelatuilla euroilla tuettiin myös Heurekan toimintaa. Nuorisotyöhön jaetulla noin 52 miljoonaa eurolla puolestaan kannustettiin muun muassa erilaisia järjestöjä, kuten Pelastakaa Lapset ry:tä, Suomen Punaista Ristiä ja Luonto-liittoa.

TOP 5: Vuoden 2012 suurimmat voitot

Voitto (€)        Peli ja kierros              Paikkakunta     Ostopaikka

12 200 000      Lotto 43/2012             Helsinki        veikkaus.fi

7 781 517,10   Viking Lotto 46/2012  Helsinki       Neste Oil K-Market Helsinki Laajasalo

6 000 000        Lotto 33/2012             Oulu                veikkaus.fi

6 000 000        Lotto 33/2012             Forssa              K-citymarket

5 652 672,80   Lotto 26/2012             Helsinki           veikkaus.fi

Loton pelaaminen maakunnittain: (pelaaminen euroina / asukas)

1. Lappi 126
  2. Kymenlaakso 114
  3. Etelä-Savo 112
  4. Satakunta 109
  5. Kanta-Häme 108
  6. Etelä-Karjala 107
  7. Kainuu 105
  8. Päijät-Häme 105
  9. Pohjois-Savo 104
  10. Etelä-Pohjanmaa 104
  11. Pohjois-Karjala 98
  12. Varsinais-Suomi 96
  13. Keski-Pohjanmaa 96
  14. Keski-Suomi 94
  15. Pirkanmaa 90
  16. Pohjanmaa 87
  17. Pohjois-Pohjanmaa 87
  18. Uusimaa 86
  19. Ahvenanmaa 80

Kenon pelaaminen maakunnittain: (pelaaminen euroina / asukas)

1. Lappi 114
  2. Etelä-Savo 98
  3. Pohjois-Savo 94
  4. Etelä-Pohjanmaa 88
  5. Pohjois-Karjala 87
  6. Kainuu 87Kymenlaakso 87
  7. Satakunta 81
  8. Etelä-Karjala 80
  9. Keski-Suomi 74
  10. Päijät-Häme 73
  11. Kanta-Häme 73
  12. Keski-Pohjanmaa 70
  13. Pohjois-Pohjanmaa 70
  14. Pirkanmaa 58
  15. Pohjanmaa 55
  16. Varsinais-Suomi 54
  17. Uusimaa 47
  18. Ahvenanmaa 5

Näissä kunnissa pelattiin Lottoa innokkaimmin (pelaaminen euroina / asukas)

1. Kustavi: 226
  2. Pertunmaa: 209
  3. Kolari: 195
  4. Pelkosenniemi: 167
  5. Forssa: 161
  6. Padasjoki: 158
  7. Inari: 155
  8. Pello: 153
  9. Joutsa: 149
  10. Muonio: 148
  11. Kuhmoinen: 148

Näissä kunnissa pelattiin Kenoa innokkaimmin (pelaaminen euroina / asukas)

1. Kyyjärvi: 201
  2. Savukoski: 192
  3. Salla: 169
  4. Pelkosenniemi: 168
  5.  Sodankylä: 166
  6. Iisalmi: 158
  7. Rautavaara: 157
  8. Kolari: 146
  9. Kemijärvi: 144
  10. Nurmes: 140

Veikkauksen pelitilastot muodostetaan siten, että maakunnan/kunnan alueella tapahtuva myynti jaetaan kyseisen alueen asukasluvulla. Siten pelitilastoihin kirjautuu myös ohikulkijoiden ja lomailijoiden pelaaminen. Tilastojen asukasluvuissa ovat mukana myös alle 18-vuotiaat. Veikkauksen pelit ovat kuitenkin sallittuja vain yli 18-vuotialle. Pelitilastot on laskettu vuoden 2013 kuntatietojen mukaan. Näin ollen vuoden 2013 alussa lakkautettujen kuntien pelaaminen näkyy tilastoissa liitoskuntien tiedoissa.

Helsinkiläisen lottovoittajan voittotarinan löydät täältä:

Lisätietoja: Veikkauksen tiedotus, puh. 040-570 2855. Tiedotuksen päivystysnumero 020 750 6355 palvelee mediaa myös toimistoajan ulkopuolella.

Kenon pelaaminen 2012
Loton pelaaminen 2012

Veikkauksen peleistä alkunsa saanut ilo kiertää takaisin kaikille suomalaisille: joka viikko Veikkauksen tuotosta jaetaan lähes 10 miljoonaa euroa taiteen, liikunnan, tieteen ja nuorisotyön tekemiseen. Veikkauksen peleissä voitetaan viikoittain 200 000 kertaa - voittosummat vaihtelevat muutamista kymmenistä senteistä miljooniin euroihin. Veikkauksella on noin 3 000 myyntipaikkaa ympäri Suomen. Veikkaus.fi on Suomen suurin kuluttajaverkkokauppa.