Luento valottaa Visavuoren kokoelmaa ja kuvanveistäjä Emil Wikströmin elämää

Museonjohtaja Pälvi Myllylä luennoi Visavuoren mestarista kevään viimeisellä Kokoelmat kertovat -luennolla Kimmo Pyykkö -taidemuseossa torstaina 17.5. klo 17.30. Luennolle on vapaa pääsy.
Kuvateksti: Kuvanveistäjä Emil Wikströmin ateljee sijaitsee Visavuoren Sääkmäellä. Kuva Ari Korkala.

Kuvanveistäjä Emil Wikström (1864–1942) suunnitteli ja toteutti kansallisromanttisen ateljeekotinsa Visavuoren Sääksmäelle, Vanajaveden rannalle vuosina 1894–1912.

Emil Wikström oli aikansa käytetyin kuvanveistäjä, joka veisti enemmän julkisia monumentteja kuin kukaan muu suomalainen kuvanveistäjä. Kangasalla Wikströmin kädenjälkeä löytyy esimerkiksi kivikirkon kupeesta Kangasalan vanhalta hautausmaalta. Liuksialan kartanon isännän ja valtiopäivämiehen Agathon Meurmanin hautareliefi on Wikströmin veistämä.

Hyvien työtilausten turvin Wikström pystyi rakentamaan Visavuoresta unelmiensa kokonaisuuden, johon kuului koti ja ateljee, tähtitorni, talvipuutarha, kasvihuone ja näköalapaikkoja joka suuntaan.

Visavuori avattiin museona vuonna 1967. Museo perustettiin, kun Wikströmin lapset lahjoittivat alueen rakennukset ja kaiken niihin liittyvän alkuperäisen irtaimiston museosäätiölle. Näin ollen museo on hyvin elämänmakuinen, ja siellä näkyvät Emil Wikströmin sekä hänen perheensä erilaiset kiinnostuksen kohteet.

Visavuori on kotimuseo. Kotimuseon kokoelmat poikkeavat muista museoista siten, että niihin kuuluvat paitsi kaikki mahdolliset elämän esineistöt, kirjat, arkistot ja taideteokset, myös rakennukset ja jopa puutarha. Visavuoressa erityisen mielenkiintoista on erilaisten harrastusten –  tähtitieteen, musiikin ja puutarhan – näkyminen kokoelmissa. Visavuoren erikoisuus on myös toinen suuri kokoelmakokonaisuus, Emil Wikströmin lapsenlapsen, pilapiirtäjä Kari Suomalaisen pilapiirroskokoelma. Pilapiirroskokoelmaan kuuluu noin 9000 piirrosta.

Visavuoren ensimmäisessä rakennuksessa, vuosina 1893–1894 rakennetussa karjalaishenkisessä hirsilinnassa asuin- ja työtilat olivat saman katon alla. Rakennus kuitenkin tuhoutui tulipalossa jo vuonna 1896 ja uusissa suunnitelmissa Wikström päätti toteuttaa kodin ja ateljeen erillisinä rakennuksina. Nykyinen asuinrakennus valmistui vuonna 1902 ja ateljeerakennus vuotta myöhemmin 1903.

Visavuori on säilynyt lähes muuttumattomana niistä ajoista, kun Wikström siellä asui ja työskenteli. Asuinrakennuksen sisustus ja irtaimisto on alkuperäinen, ja rakennuksessa voi edelleen kokea vuosisadan vaihteen kulttuurikodin tunnelman.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon Kokoelmat kertovat -luentosarja keväällä 2018 pureutuu pirkanmaalaisten taidekokoelmien saloihin. Luennoilla kuullaan, miten kokoelmat syntyvät, ja mitä kokoelmat kertovat taiteilijasta tai keräilijästä.

Visavuoren taidekokoelmaa käsittelevä luento on sarjan viimeinen. Muut taidekokoelmat ovat olleet Kimmo Pyykkö -taidemuseon kokoelma, Emil Aaltosen museon kokoelma ja Hiekan taidemuseon kokoelma.

Kokoelmat kertovat -luento: Visavuorien kokoelma, Emil Wikström to 17.5. klo 17.30 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Vapaa pääsy.

Tapahtuman mediakuvia:

Kuvaajien nimet tiedostojen nimissä. Mainittava julkaistaessa.

Kangasala-talo Oy
laura.pekkala @ kangasala-talo.fi

Vuoden 2015 alussa avattu Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee arkkitehtuuriltaan palkitussa Kangasala-talossa, 20 minuuttia Tampereelta. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt esittelevät korkeatasoista kotimaista kuvataidetta ympäri vuoden kahdessa kerroksessa. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komosen suunnittelemalle Kangasala-talolle myönnettiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinto ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinto. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi.

Riitta Nelimarkan näyttely tuo väri-ilottelua Kimmo Pyykkö -taidemuseoon -näyttely avautuu 21.9.30.8.2019 08:54:53 EEST | Tiedote

Syksyllä 2019 Kimmo Pyykkö -taidemuseossa nähdään omaleimaisen ja monipuolisen taiteilijan, professori Riitta Nelimarkan näyttely Bardo Bardo - teoksia alitajunnan labyrinteistä. Nelimarkan alter ego Elise seuralaisineen ja muut tarinalliset hahmot valloittavat taidemuseon näyttelytilat. Riitta Nelimarkan näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 21.9.2019 – 5.1.2020.

Museoiden iltana 15.8. Einar Ilmonin näyttelyn voi kokea musiikin siivittämänä12.8.2019 13:41:39 EEST | Tiedote

Museoiden iltana Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa musiikillisen äänimaiseman Einar Ilmonin näyttelyssä kävijöille. Kontrabasisti Ahti Lassila improvisoi näyttelyn teosten teemoista ja tilasta musiikillisen esityksen klo 19 alkaen. Einar Ilmonin elämään johdattelee Einarin kävelykierroksella opas Jussi Lehtonen klo 17. Lähtö kierrokselle Kimmo Pyykkö -taidemuseon edestä.

Museoiden ilta 15.8.2019 Kangasalla tarjoaa monenlaisia maksuttomia tapahtumia iltakymmeneen asti9.8.2019 09:02:35 EEST | Tiedote

Viidettä kertaa Kangasalla järjestettävä Museoiden ilta tarjoaa monenlaista tekemistä ja kokemista torstaina 15. elokuuta klo 17 alkaen. Taidemaalari Einar Ilmonin elämään ja taiteeseen voi tutustua Einarin kävelykierroksella sekä kontrabasisti Ahti Lassilan musiikin siivittämänä Walking bass -kierroksella Kimmo Pyykkö -taidemuseossa. Mobilia järjestää useita yleisöopastuksia sekä Rallimuseossa että ”Leveillä lahkeilla” näyttelyihin. Tapahtumassa on mukana yhteensä yhdeksän paikalliskohdetta, joihin kaikkiin on illan aikana vapaa pääsy.