Lukiolaiset mittelevät jälleen paremmuudestaan Oikeusguru-kilpailussa 15.2.

Oikeusguru-kilpailussa mitataan lukioikäisten oikeudellista ajattelua ja lakitiedon osaamista. Kilpailun kaksi parasta palkitaan oikeustieteen opiskelupaikoilla Itä-Suomen ja Lapin yliopistoissa.

Kilpailun finaalissa testataan kahdeksan alkukilpailun kautta valikoituneen lukiolaisen oikeudellista osaamista kirjallisessa ja suullisessa osiossa. Alkukilpailu järjestettiin marraskuun alussa sähköisesti yli 80 lukiossa ympäri SuomeaAlkukilpailuun osallistui yhteensä noin 300 lukiolaista.

Vuoden 2020 Oikeusguru-kilpailun finaali siirrettiin koronavirustilanteen takia järjestettäväksi alkuperäisen joulukuun sijaan maanantaina 15. helmikuuta. Finaali toteutetaan kokonaan etäyhteyksin. Finalistit osallistuvat kilpailuun valvotusti omissa lukioissaan.

Oikeusguru-kilpailun järjestävät Suomen Lakimiesliitto ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry.

– Kiinnitämme kilpailulla huomiota lakitiedon opetuksen tärkeyteen viimeistään lukiovaiheessa. On myös tärkeää, että oikeustieteellisen alan valitsevat nuoret todella tietävät, mitä he haluavat opiskelemaan, toteaa Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Oikeustiede on antoisaa, mutta vaativaa. Ennakkokäsitystä alasta on vaikea luoda ilman mitään taustatietoa. Oikeusguru-kilpailu rohkaisee osaltaan perehtymään oikeudellisiin kysymyksiin.

Oikeusguru-finalistit ovat:

Johannes Heikkinen, Oulun Suomalaisen yhteiskoulun lukio