Vilkas Group Oy

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla

Jaa

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.
Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.

Lehdistötiedote 7.7.2021

Verkkokaupan tilausmäärissä on tapahtunut vuoden toisella neljänneksellä pieni notkahdus verrattuna viime vuoden lock-down -tilaan vastaavana ajankohtana. Siitäkin huolimatta kuluttajat ovat käyttäneet verkko-ostoksiinsa yhä enemmän euroja, paljastaa yli 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin perustuva uunituore Verkkokauppaindeksi.

”Ensimmäinen ja kaikkein tärkein johtopäätös tästä on se, että verkkokaupan kasvu on pysyvää”, analysoi Verkkokauppaindeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Vaikka pandemiatilanne on viime vuoteen verrattuna jo selvästi normalisoitunut, verkkoon tiensä löytäneet asiakkaat ovat sinne myös jääneet. Toinen merkittävä johtopäätös koskee sitä, mitä verkossa ostetaan: Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kuvailee Korkiakoski kuluttajakäyttäytymisen muutosta.

Verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien laskeneen 12%, mutta euroissa mitattuna myynti kipusi silti 15% ylöspäin. Tämä kasvatti keskimääräisen ostoskorin kokoa peräti 30%.

Euroopan suurimpien pankkien joukkoon noussut, etenkin maksupalveluistaan tunnettu Klarna vahvistaa Verkkokauppaindeksin havainnot omasta näkökulmastaan.

”Pandemian aikana moni varsinkin seniori on tehnyt digiloikan verkko-ostamisen maailmaan. Vaikka moni onkin varmasti kaivannut kivijalassa asioimista ja shoppailun sosiaalista puolta, samalla uudet, pandemian aikana opitut kulutustottumukset - kuten nettishoppailu - näyttävät pitävän pintansa”, toteaa Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

Kauppiaiden menestyksessä nopeasti mullistuneessa markkinatilanteessa on Segercrantzin mukaan entistä enemmän nähtävissä osaamisen merkitys.

”Voittajia ovat ne, jotka ovat osanneet sopeutua kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, kuvailee Segercrantz.

Kotimaisuus, kestävyys ja henkilökohtaisuus myyvät

Koru- ja kulta-alan laskeneesta trendistä poikkeaviin menestyjiin kuuluu jo 40 vuotta täyttänyt perheyritys Kellopuoti Vieremältä.

”Meillä peruuntuivat koronan takia viime vuonna suuret 40-vuotisjuhlat. Kovalla työllä ollaan kuitenkin saatu asiakkailta paras mahdollinen lahja, sillä myyntimme on kasvanut 40 prosenttia”, kertoo Kellopuodin perustaja Hannu Lappalainen.

Koko perheen yhdessä pyörittämä Kellopuoti on kääntänyt vaikean tilanteen voitoksi satsaamalla asiakkaiden toiveisiin, kertoo perheen toista sukupolvea edustava Hannele Mähönen.

”Laatutuotteissa kuten kalliimmissa kelloissa ja koruissa kaivataan kotimaisuutta, kestävyyttä ja henkilökohtaisuutta. Ihan selvästi tähän on vaikuttanut pandemia-aikana muuttunut ajatusmaailma. Meillä myydään paljon mm. Aarni-kelloja, joissa materiaalina on ekologisesti kestävä kotimainen puu. Henkilökohtaisuus on helppo toteuttaa kauniilla kaiverruksella, samaten vaikkapa puiseen kuksaan”, kertoo Mähönen.

Kellopuoti myy tuotteita muutaman euron hintaluokasta aina muutamiin tuhansiin asti. Kaikessa menee hyvin, mutta Mähösen mukaan erityisesti näkyy panostus kalliimpaan.

”Keskiostos on kasvanut ja koko voluumi on noussut hurjasti viime vuoden aikana, sekä euromääräisesti että asiakasmäärissä laskettuna. Meidän mittareillamme luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää. Tällä on tietysti ollut erittäin suuri myönteinen vaikutus koko liiketoimintaamme, ja hyvin toimiva verkkokauppamme on ollut ratkaisevan tärkeä osa kasvua”, kiittää Mähönen.

Lappalaisen mukaan avain menestykseen on ollut ymmärtää, mikä on tärkeää: mikä muuttuu ja mikä pysyy.

”Ihmisten ostokäyttäytyminen on kääntynyt aivan nurinpäin. 20-30 vuotta sitten ei olisi ikinä voinut uskoa, että kauppa siirtyy tällä tavalla verkkoon. Mutta se mikä ei muutu on arvolahjan merkitys, sen arvo säilyy ja antaa oikean viestin. Siksi meillä on täällä liikkeessämmekin maskottina vuoden 1931 Chevrolet, se kertoo asiakkaillemme kauneuden ja laadun pysyvyydestä”, maalailee Lappalainen yhteyttä asiakkaiden kokemusmaailmaan.

Klarnan Segercrantz ymmärtää Kellopuodin menestyksen.

”Ne, jotka osanneet tarjota jotain uutta ja asiakkaisiin vetoavaa, korjaavat pysyvät hyödyt. Yhteiskunnan hiljalleen auetessa ja kuluttamisen osin palatessa kivijalkaan, ensiluokkainen digitaalinen ostokokemus tulee olemaan ratkaisevaa asiakaslojaalisuudelle verkkokaupassa. Myös kiihtynyt globaali kilpailu korostaa tarvetta kehittää verkkokauppaa asiointikokemus edellä tarjoamalla mm. nopeita toimituksia, kuluttajakeskeisiä ratkaisuja ja maksutapoja ja tietysti avuliasta asiakaspalvelua asiakkaan omalla kielellä”, analysoi Segercrantz.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Hannele Mähönen, toimitusjohtaja, Kellopuoti/PKP-Trading Oy, 0500 653 948, hannele@kellopuoti.fi

Oskari Rekola, kumppanuusjohtaja, Klarna Oy, 050 426 5829, oskari.rekola@klarna.fi

Avainsanat

Kuvat

Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.
Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen” – kotimaiset toimet tarpeen14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Verkko-ostosten koko on hypännyt ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kertoo kotimaista verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Keskimääräinen ostos kasvoi peräti 75%, mutta tilauksia tehtiin 30% vähemmän… pian on pelättävissä paha notkahdus”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita”, arvioi Suomalaisen Työn Liiton Tero Lausala.

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan13.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut korona-aikana 45 % euroissa laskettuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Samalla verkosta on tullut koko kaupan ydin. ”Ilman hyvää verkkokauppaa eivät ihmiset välttämättä edes tule myymälään”, toteaa Linda Stenman-Kuusilinna, huimaan kasvuun päässeen huonekaluliike Kuusilinnan verkkokaupan vetäjä. Koko kaupan yhtälöä mullistaa Amazonin odotettu tulo. ”Kuusilinna antaa esimerkin, miten kivijalka ja verkko voivat siivittää toisiaan”, sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista19.11.2021 11:31:41 EET | Tiedote

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme