Vilkas Group Oy

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla

Jaa

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.
Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.

Lehdistötiedote 7.7.2021

Verkkokaupan tilausmäärissä on tapahtunut vuoden toisella neljänneksellä pieni notkahdus verrattuna viime vuoden lock-down -tilaan vastaavana ajankohtana. Siitäkin huolimatta kuluttajat ovat käyttäneet verkko-ostoksiinsa yhä enemmän euroja, paljastaa yli 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin perustuva uunituore Verkkokauppaindeksi.

”Ensimmäinen ja kaikkein tärkein johtopäätös tästä on se, että verkkokaupan kasvu on pysyvää”, analysoi Verkkokauppaindeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

”Vaikka pandemiatilanne on viime vuoteen verrattuna jo selvästi normalisoitunut, verkkoon tiensä löytäneet asiakkaat ovat sinne myös jääneet. Toinen merkittävä johtopäätös koskee sitä, mitä verkossa ostetaan: Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kuvailee Korkiakoski kuluttajakäyttäytymisen muutosta.

Verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien laskeneen 12%, mutta euroissa mitattuna myynti kipusi silti 15% ylöspäin. Tämä kasvatti keskimääräisen ostoskorin kokoa peräti 30%.

Euroopan suurimpien pankkien joukkoon noussut, etenkin maksupalveluistaan tunnettu Klarna vahvistaa Verkkokauppaindeksin havainnot omasta näkökulmastaan.

”Pandemian aikana moni varsinkin seniori on tehnyt digiloikan verkko-ostamisen maailmaan. Vaikka moni onkin varmasti kaivannut kivijalassa asioimista ja shoppailun sosiaalista puolta, samalla uudet, pandemian aikana opitut kulutustottumukset - kuten nettishoppailu - näyttävät pitävän pintansa”, toteaa Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

Kauppiaiden menestyksessä nopeasti mullistuneessa markkinatilanteessa on Segercrantzin mukaan entistä enemmän nähtävissä osaamisen merkitys.

”Voittajia ovat ne, jotka ovat osanneet sopeutua kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, kuvailee Segercrantz.

Kotimaisuus, kestävyys ja henkilökohtaisuus myyvät

Koru- ja kulta-alan laskeneesta trendistä poikkeaviin menestyjiin kuuluu jo 40 vuotta täyttänyt perheyritys Kellopuoti Vieremältä.

”Meillä peruuntuivat koronan takia viime vuonna suuret 40-vuotisjuhlat. Kovalla työllä ollaan kuitenkin saatu asiakkailta paras mahdollinen lahja, sillä myyntimme on kasvanut 40 prosenttia”, kertoo Kellopuodin perustaja Hannu Lappalainen.

Koko perheen yhdessä pyörittämä Kellopuoti on kääntänyt vaikean tilanteen voitoksi satsaamalla asiakkaiden toiveisiin, kertoo perheen toista sukupolvea edustava Hannele Mähönen.

”Laatutuotteissa kuten kalliimmissa kelloissa ja koruissa kaivataan kotimaisuutta, kestävyyttä ja henkilökohtaisuutta. Ihan selvästi tähän on vaikuttanut pandemia-aikana muuttunut ajatusmaailma. Meillä myydään paljon mm. Aarni-kelloja, joissa materiaalina on ekologisesti kestävä kotimainen puu. Henkilökohtaisuus on helppo toteuttaa kauniilla kaiverruksella, samaten vaikkapa puiseen kuksaan”, kertoo Mähönen.

Kellopuoti myy tuotteita muutaman euron hintaluokasta aina muutamiin tuhansiin asti. Kaikessa menee hyvin, mutta Mähösen mukaan erityisesti näkyy panostus kalliimpaan.

”Keskiostos on kasvanut ja koko voluumi on noussut hurjasti viime vuoden aikana, sekä euromääräisesti että asiakasmäärissä laskettuna. Meidän mittareillamme luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää. Tällä on tietysti ollut erittäin suuri myönteinen vaikutus koko liiketoimintaamme, ja hyvin toimiva verkkokauppamme on ollut ratkaisevan tärkeä osa kasvua”, kiittää Mähönen.

Lappalaisen mukaan avain menestykseen on ollut ymmärtää, mikä on tärkeää: mikä muuttuu ja mikä pysyy.

”Ihmisten ostokäyttäytyminen on kääntynyt aivan nurinpäin. 20-30 vuotta sitten ei olisi ikinä voinut uskoa, että kauppa siirtyy tällä tavalla verkkoon. Mutta se mikä ei muutu on arvolahjan merkitys, sen arvo säilyy ja antaa oikean viestin. Siksi meillä on täällä liikkeessämmekin maskottina vuoden 1931 Chevrolet, se kertoo asiakkaillemme kauneuden ja laadun pysyvyydestä”, maalailee Lappalainen yhteyttä asiakkaiden kokemusmaailmaan.

Klarnan Segercrantz ymmärtää Kellopuodin menestyksen.

”Ne, jotka osanneet tarjota jotain uutta ja asiakkaisiin vetoavaa, korjaavat pysyvät hyödyt. Yhteiskunnan hiljalleen auetessa ja kuluttamisen osin palatessa kivijalkaan, ensiluokkainen digitaalinen ostokokemus tulee olemaan ratkaisevaa asiakaslojaalisuudelle verkkokaupassa. Myös kiihtynyt globaali kilpailu korostaa tarvetta kehittää verkkokauppaa asiointikokemus edellä tarjoamalla mm. nopeita toimituksia, kuluttajakeskeisiä ratkaisuja ja maksutapoja ja tietysti avuliasta asiakaspalvelua asiakkaan omalla kielellä”, analysoi Segercrantz.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Hannele Mähönen, toimitusjohtaja, Kellopuoti/PKP-Trading Oy, 0500 653 948, hannele@kellopuoti.fi

Oskari Rekola, kumppanuusjohtaja, Klarna Oy, 050 426 5829, oskari.rekola@klarna.fi

Avainsanat

Kuvat

Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.
Kellopuoti myy entistä enemmän kalliimpaa laatutavaraa, kuten Aarni-kelloja. Kuvassa vasemmalta: 40-vuotiaan perheyrityksen perustajat Hannu ja Liisa Lappalainen, yrittäjät toisessa polvessa Hannele Mähönen ja Eveliina Lappalainen sekä työntekijä Mervi Kvist.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly29.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme