Lukupiiriharrastus on iloista ja mieltä avartavaa yhdessä tekemistä

Lukupiirit elävät uutta kukoistusta, eikä ihme, sillä niissä päästään käsiksi elämän iloihin ja suruihin. Yksityisen kirjallisuusharrastuksen vastapainoksi lukupiirit tarjoavat monipuolisia näkökulmia, kiinnostavia keskusteluja ja iloista yhdessäoloa.

Kirsi Ranin: Lukupiiri – Kirjoista keskustelemisen elämää muuttava taika

Julkaisupäivä 23.9.

Miksi kannattaa perustaa lukupiiri? Kuinka keskustelu käynnistetään? Viinillä vai ilman? Kuka valitsee seuraavan kirjan?

Kirsi Ranin perusti Kirsin Book Club -lukupiirin yli kymmenen vuotta sitten. Takana on satoja luettuja kirjoja, yhteisiä matkoja ja kirjailijatapaamisia. Lukupiiri – Kirjoista keskustelemisen elämää muuttava taika jakaa Raninin parhaat vinkit toimivan lukupiirin pyörittämiseen. Se on jokaisen lukupiiriläisen tai lukupiiristä haaveilevan henkilökohtainen opas ja lukupäiväkirja.

Kirjassa on runsaasti käytännön vinkkejä ja yli 200 toimivaksi lukupiirikirjaksi todettua kirjasuositusta. Lukupiiriläisiltä kerätyt kommentit vahvistavat, että kirjoista keskustelemisessa on elämää muuttavaa voimaa. Lisäksi kirjasta löytyy itse täytettäviä sivuja, jotka toimivat lukijan oman lukupiirin päiväkirjana tai henkilökohtaisena lukupäiväkirjana.

Kirsi Ranin vetää Kirsin Book Club -lukupiiriä ja Edita Publishingin yrityslukupiiriä. Hän on myös business-lukupiirin jäsen. Hän on osallistunut yli 200 lukupiiri-iltaan. Kirsin Book Clubiin kuuluu myös suosittu kirjablogi ja podcast.

Arvostelukappaleet, lisätiedot ja haastattelupyynnöt: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Nemo on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai