Lumi voi aiheuttaa vaurioita kattopinnoille – Tee korjaukset vielä kun mahdollista

Suuria lumipyryjä vielä odotellaan suureen osaan Suomea, mutta nyt jo ensilumien sataessa on hyvä herätellä huomio kattopintojen kestävyyteen ennen kovinta talven rasitusta. Lumimassat rasittavat kattorakenteita ja saattavat aiheuttaa pinnoille vaurioita, minkä vuoksi lumien poisto ajoissa on tärkeää.

Lumen hallittu poistaminen riittävän ajoissa lyhentää rakenteiden kuormituksen kestoaikaa ja edesauttaa rakennuksen kattopinnan kestävyyttä. Näin ollen se myös pitkittää katon käyttöikää, muistuttaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Harju kehottaa ennakoimaan, eli teettämään kattopinnoilla katselmuksen. Näin ollen asunnon omistaja saa selvää tietoa siitä, millaista lumikuormaa katto kestää. Varsinkin tasakattoisissa tai loivilla kattopinnoilla tehdyissä rakennuksissa voivat lumikuorman kestot olla hyvinkin rajallisia. Jopa 200 mm paksu, tiivistynyt suojalumivaippa voi olla niille liikaa.

”Katselmus toimii erinomaisena pohjana, jos asunnon omistaja haluaa tehdä sopimuksen lumien pudottamisesta esimerkiksi urakoitsijan kanssa. Katselmuksella saadaan selvyys siitä, mitä mahdollisia ongelmia katolle on edellistalvien lumienpudotusten jälkeen jäänyt, tai jos katossa on olemassa vaikkapa vanhoja reikiä”, Harju sanoo.

Harju muistuttaa, että kattolumien ja jäiden pudotuksiin tulee valita yrityksiä, joilla on kokemusta lumenpudotustöistä.

”Asiansa osaava yritys tekee lumenpudotustyöt huolellisesti rakenteita rikkomatta ja ottaa huomioon ensisijaisesti henkilöturvallisuuden, niin ulkopuolisten kuin oman henkilökuntansakin osalta”, hän sanoo.

Kun tilaaja on valinnut lumenpudottajaksi urakoitsijan, on Harjun mukaan ennen töiden aloittamista syytä laatia vielä kirjallinen sopimus, jossa sovitaan pelisäännöt ja korvausvastuut tilaajaa kohtaan sekä mahdollisesti kolmannelle osapuolelle syntyneisiin henkilö- ja omaisuusvahinkoihin.

Harju kehottaa kiinnittämään sopimuksessa huomiota muun muassa katon alapuolisten kävely- ja autoliikennealueiden rajaamiseen sekä jälkitöihin, siis muun muassa jalankulkureittien puhdistamiseen työn jälkeen.

Mikäli kattopinnan epäillään vaurioituneen lumenpudotustöiden seurauksena, kehottaa Harju ottamaan yhteyttä Keskuskauppakamarin hyväksymään tavarantarkastajaan.

Lisätietoa tavarantarkastuksesta: https://kauppakamari.fi/tavarantarkastus/

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 200 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen. HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Yritys, tee ainakin nämä tietosuojasi eteen15.12.2018 09:31Tiedote

Tietosuoja on edelleen ajankohtainen, sillä uusi tietosuojalaki tulee voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä. Sillä täydennetään ja täsmennetään kansallisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n säännöksiä. Keskuskauppakamari ja Microsoft julkaisivat yhteistyössä yrityksille suunnatun tietosuojaoppaan, joka antaa perustason ohjeita siitä, miten tietosuoja-asiat kannattaa yrityksen arjessa järjestää.

Naisjohtajien osuus pörssiyhtiöissä kasvaa, mutta mihin insinöörinaiset katoavat johtajapolulta?10.12.2018 06:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Erityisesti nuorten naisten kasvava osuus johtoryhmissä herättää lupauksia tulevasta. Myös pullonkauloja on havaittavissa. Vaikka johtoryhmien naiset ovat keskimäärin miehiä korkeammin koulutettuja, koulutusalojen suhteen on havaittavissa eroja. Keskeisin ero löytyy diplomi-insinööritaustaisista johtajista, joissa naisten osuus on edelleen hyvin pieni.