Lumikuningatar-jääbaletin visuaalinen ilme ja roolitus uudistuivat

Tampere-talo Oy:n ja Kantelinen Company Oy:n tuottama Lumikuningatar-jääbaletti saa maailmanensi-iltansa Tampereen Nokia Arenalla perjantaina 30. joulukuuta 2022. Alkuvuodesta siirtyneen koko perheen suurtuotannon visuaalinen ilme ja roolitus uudistuivat. Lumikuningattaren roolin luistelee moninkertainen taitoluistelun EM- ja MM-mitalisti Laura Lepistö. Kiira Korpi jää pois aikataulusyistä.

Lumikuningatar-jääbaletti saa maailmanensi-iltansa Tampereen Nokia Arenalla perjantaina 30. joulukuuta 2022. Kuva: Saara Salmi

Lumikuningatar-jääbaletti pohjautuu tanskalaisen Hans Christian Andersenin (1805–1875) klassikkosatuun, ja se yhdistää taitoluistelijat, muodostelmaluistelijat, tanssijat, jääkiekkoilijat ja näyttämötaiteen ammattilaiset ennennäkemättömällä tavalla. Kotimainen jääbaletti on maailmankin mittakaavassa poikkeuksellinen näyttämötuotanto, jota on työstetty vuodesta 2019. Teoksen taiteellisessa työryhmässä vaikuttaa joukko huipputekijöitä, kuten ohjaaja ja koreografi Reija Wäre, visualisti ja valosuunnittelija Mikki Kunttu, käsikirjoittaja Melissa A. Thompson ja pukusuunnittelija Erika Turunen. Lumikuningattaren musiikin on säveltänyt Tuomas Kantelinen.

Teos kehittyi tekijöidensä mukana, ja sen koko työryhmä rakensi yhdessä uudenlaisen ja uniikin taidemuodon. Kuluneen vuoden aikana jääbaletin markkinointi-ilme päivitettiin vastaamaan teoksen ainutlaatuista luonnetta. Markkinointi-ilmettä on työstetty valokuvaaja Saara Salmen sekä kanadalaisen Thompson + Cleal -yrityksen kanssa. Yrityksessä vaikuttavat visuaalisen suunnittelun taitaja Gerard Cleal sekä Lumikuningattaren käsikirjoittaja ja konseptoija Melissa A. Thompson, joka on työskennellyt mm. Cirque du Soleilin luovana johtajana.

”Kirjailija H. C. Andersen korosti sitä, että hänen satunsa sopivat kaikenikäisille, ei vain lapsille. Uudella markkinointi-ilmeellä haluamme allekirjoittaa kirjailijan ajatuksen ja toivottaa myös aikuisseurueet tervetulleiksi Nokia Arenalle. Kerromme Lumikuningatar-sadun suomalaisella twistillä, ja sen teemoja ovat mm. ystävyys, sisu, periksiantamattomuus, pohjoisen mystiikka sekä hyvän ja pahan taistelu. Nämä asiat sekä teoksen erilaiset esittävän taiteen muodot näkyvät myös uudessa ilmeessä”, kertoo Tampere-talon viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiia Välimäki.

Lumikuningattarena luistelee Laura Lepistö

Lumikuningatar-jääbalettia esitetään Tampereen Nokia Arenalla viiden näytöksen verran vuodenvaihteessa 30.12.2022–1.1.2023. Jääbaletin oli tarkoitus saada kantaesityksensä jo 1.1.2022, mutta koronarajoitusten vuoksi esitysperiodia jouduttiin siirtämään vuodella eteenpäin. Laura Lepistö luistelee teoksen nimiroolin, kun aikaisemmin ilmoitettu Kiira Korpi joutuu aikataulusyistä jättäytymään pois tuotannosta.

Laura Lepistö on Suomen kaikkien aikojen menestynein yksinluistelija taitoluistelussa. Lepistö saavutti vuonna 2012 päättyneen kilpauransa aikana muiden muassa MM-pronssimitalin, kolme EM-mitalia sekä kuudennen sijan Vancouverin talviolympialaisista. Viime vuosina Lepistö on vaikuttanut monipuolisesti urheilun ja hyvinvoinnin alan yrittäjänä sekä Suomen Taitoluisteluliiton hallituksessa. Lumikuningatar-jääbaletissa Lepistön oli alkujaan tarkoitus luistella hyytävän Lumikuningattaren vastavoiman Kevään rooli.

”Kun minua pyydettiin Lumikuningattaren rooliin, ensiajatukseni oli, että onpas harmi, kun Kiira ei pääse. Heti seuraavana iski valtava innostus ja kutkuttava olo. Lopulta päätös oli helppo: otan haasteen ilolla vastaan. On hienoa päästä hyppäämään takaisin jäälle tämän tason työryhmän kanssa – tässä on vähän sellaista vielä kerran -meininkiä. Tuon rooliin uudenlaisia vivahteita omalla luistelutyylilläni ja persoonallani ja laitan itseni likoon kunnianhimoisesti mutta rennoin mielin. Kaikkein eniten odotan yleisön edessä esiintymistä ja eläytymistä upeissa puvuissa, valoissa ja lavasteissa. Saan ajatuksesta kylmiä väreitä, mikä toki sopii Lumikuningattarelle”, Laura Lepistö naurahtaa.

Lumikuningatar on uusi esittävän taiteen tuotanto ja konsepti, jota olemme saaneet olla kehittämässä ja rakentamassa Kiira Korven kanssa. Emme olisi tuotannon kanssa tässä vaiheessa ilman periksiantamatonta ja hedelmällistä yhteistyötä. Olemme äärettömän iloisia siitä, että Lumikuningattaren soihtu siirtyy nyt luontevasti Laura Lepistölle”, kertoo Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen.

”Olen hurjan kiitollinen, että olen saanut olla mukana rakentamassa näin ainutlaatuista suurtuotantoa Suomessa. Harmi, etten pystynyt sitoutumaan Lumikuningattaren rooliin enää sen jälkeen, kun esitystä jouduttiin koronan vuoksi siirtämään vuodella eteenpäin. Ystäväni Laura tulee olemaan valloittava Lumikuningatar ja haluan toivottaa hänelle ja koko tuotannolle parhainta onnea”, Kiira Korpi kertoo.

Suvi Leinonen
Ohjelmapäällikkö
suvi.leinonen@tampere-talo.fi

Tiia Välimäki
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
tiia.valimaki@tampere-talo.fi

Haastattelupyynnöt

Elsa Vähänen

Viestintäasiantuntija
elsa.vahanen@tampere-talo.fi

Laura Lepistö Lumikuningattarena. Teoksen pukusuunnittelusta vastaa Erika Turunen ja naamioinnin suunnittelusta Minna Pilvinen. Kuva: Saara Salmi
Korppi. Kuva: Saara Salmi
Lumihiutale. Kuva: Saara Salmi
Ryövärityttö. Kuva: Saara Salmi
Ryöväri. Kuva: Saara Salmi
Ryöväri. Kuva: Saara Salm
Lumikuningatar-jääbaletin kuvasatoa. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Lumikuningattaren yhteistyökumppanit

Lumikuningatar-hankkeen ovat mahdollistaneet rahoituksellaan opetus- ja kulttuuriministeriö, Svenska Kulturfonden ja Tampereen kaupunki. Hankkeen pääyhteistyökumppani on JC Decaux. Muut yhteistyökumppanit ovat Nokia Arena, Lapland Hotels, Lippu.fi, Suomen Taitoluisteluliitto ja Sanoma. Yhteistyössä ovat mukana myös Suomen Jääkiekkoliitto, Veikkaus ja Tuusulan kunta.

Tampere-talo

Lari Halmeen odotettu monologinäytelmä vie katsojat lähes autofiktiiviselle matkalle näyttelijän mielen syövereihin27.9.2022 12:46:35 EEST | Tiedote

Tampereen Tuulensuun Palatsissa nähdään lokakuussa uuden monologinäytelmän kantaesitys, kun (melkein) Kaikki minusta kuljettaa komedian virtuoosi Lari Halmeen näyttelijäntyön syvään päähän ja yllättäviin tilanteisiin. Monologiesityksen ohjauksesta ja käsikirjoituksesta vastaa Marika Vapaavuori. Näytelmää esitetään Tuulensuun Palatsissa 19.–22.10. viiden esityksen verran.

Mediakutsu: Valon juhlaa Tampere-talossa – huippuvalosuunnittelija Mikki Kuntun nimikkofestivaali vilisee tähtiä26.9.2022 16:00:00 EEST | Kutsu

Tampere-talossa järjestetään kansainvälinen festivaali valosuunnittelija ja visualisti Mikki Kuntun 50-vuotisjuhlan kunniaksi tiistaista lauantaihin 27.9.–1.10.2022. Tapahtuma kantaa nimeä Valossa Mikki Kunttu, ja se tarjoaa yleisölle näyttävän gaalajuhlan, konsertin Tampere Filharmonian kanssa, valokuvanäyttelyn ja av-alan ammattilaisseminaarin. Mukana on esiintyjiä, taiteilijoita, alan ammattilaisia sekä ystäviä Kuntun uran varrelta: tanssitaiteilija Tero Saarinen, laulaja-lauluntekijä Chisu, valosuunnittelija LeRoy Bennett, rocktähti Michael Monroe, Bostonin baletin ja Cirque du Soleilin huippusolisteja ja paljon muita. Median on mahdollista haastatella Kunttua ja festivaalin esiintyjiä avajaistilaisuudessa tiistaina 27. syyskuuta klo 19.

Tampereen Kirjafestarit kokoaa vuoden kärkikirjailijat ja muut kotimaiset tähdet Tampere-taloon joulukuun alussa8.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 3.–4.12.2022. Tänä vuonna Festareilla nähdään liki 200 ohjelmanumeroa. Mukana ovat muiden muassa kirjailijat Riikka Pulkkinen, Juha Hurme, Kjell Westö, Heli Laaksonen ja Iida Rauma. Tapahtumassa tavataan myös tuoreiden tietokirjojen tähtiä, kuten muusikot Mikko Kuustonen, Pate Mustajärvi, Juha Torvinen ja Kaarle Viikate sekä odotetut uutuuskirjansa julkaisseet filosofi Esa Saarinen ja psykoterapeutti Maaret Kallio. Monipuolisen ohjelman lisäksi festareille mahtuu noin sata näytteilleasettajaa. Tampereen Kirjafestareiden lipunmyynti alkaa torstaina 8.9.2022.

Vuoden 2023 Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma on julkaistu7.9.2022 13:05:00 EEST | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta 2023. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.